וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטכנולוגיות שצוברות תאוצה ואלו שעומדות להיעלם

14.1.2018 / 11:55

עשרות אלפי מבקרים פקדו את CES 2018 השנה אך רבים הביעו אכזבה מהעובדה שלא הוצגו טכנולוגיות חדשות פורצות דרך. נראה שהשנה התמקדו היצרניות בשיפור חוויית המשתמש ושדרוג מוצרים קיימים. ואיזה טרנד כנראה כבר לא יתפוס?

CES 2018. מייקי לוי, צילום מסך
הרובוטים החביבים השתלטו על התערוכה. האנושות תמשיך לשלוט עוד כמה שנים./צילום מסך, מייקי לוי

תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם, CES 2018, הסתיימה אחרי שבוע במהלכו ענקיות הטכנולוגיה מכל העולם השתלטו על הסטריפ של לאס וגאס והציגו בבתי המלון את החידושים והשדרוגים שנראה בשנה הקרובה. התערוכה השנה נחתמה ללא בשורה אמיתית ורבים מהמבקרים נותרו עם טעם של אכזבה.

בשנה שעברה פקדו את התערוכה יותר מ-180 אלף אנשים והיא כל כך גדולה פיזית שהיא מתפרשת בכמה בתי מלון ובמרכז הירידים של עיר החטאים. בשונה משנה שעברה, הפעם הבחינו המבקרים בתשתית לקויה; הרשתות הסלולריות היו על סף קריסה והקש ששבר את גב הגמל הייתה הפסקת חשמל ענקית שהשביתה את כל התערוכה ביומה השני למשך כארבע שעות. יום לפני זה הביתן של גוגל הוצף בגשם והעובדים נאלצו לנקז אותו עם דליים במקום להציג את חידושי החברה. עם זאת, CES היא עדיין תערוכה חשובה במיוחד ושם נחשפות המגמות של השנה הקרובה, ומי שבלטו בחסרונם סימנו את הטרנדים שנחלשו.

בואה של הבינה המלאכותית

בינות מלאכותיות ועוזרות דיגיטליות הגיעו לעולם כבר לפני יותר משנתיים אבל לא באמת השתלבו ביסודות היום-יום של חיינו כפי שיצרניות מכשירי החשמל החכמים היו רוצות. אם עד השנה מכשיר חשמלי חכם היה מוצר נוסף בסדרה, כעת ברור שענקיות הטכנולוגיה מתכוונות לייצר בעתיד הקרוב בעיקר מכשירים חכמים. את ביקסבי של סמסונג, אלקסה של אמזון, גוגל אסיסטנט של גוגל, סירי של אפל ועוד אנחנו פוגשים כיום בעיקר ברמקולים חכמים ובסמארטפונים שלנו, אבל נראה אותן הרבה יותר גם במקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות וכל שאר המכשירים בבית. מכשירי החשמל החכמים יתחברו לרשת האינטרנט הביתית ויאפשרו לשלוט בבית עם אפליקציה אך כרגע ניתן להבחין בבירור שהמגמה בבתים חכמים היא לתת דגש על המטבח, שיהפוך לחלק הכי מתקדם בבית שלנו, אם רק נרכוש את כל הפיתוחים המתקדמים שהוצגו בביתנים של LG, סמסונג ואחרות.

עליית הרובוטים

סרטי המדע הבדיוני מציגים עתיד קודר בו רובוטים הנשלטים על ידי בינה מלאכותית מנסים להשתלט על העולם תוך דיכוי האנושות, אבל בפועל עולם הרובוטיקה עוד רחוק מזה. הרובוטים המתקדמים ביותר מסוגלים ללכת ולקפוץ אבל טווח התנועה שלהם יחסית מוגבל. בעתיד הקרוב כנראה נראה הרבה רובוטים, אבל הם לא ייראו כמו ארנולד שוורצנגר אלא כמו מכשירי חשמל ביתיים. כבר בשנה שעברה LG הכריזה על סדרת הרובוטים הכוללת מכסחת דשא, רובוט מסייע בנמלי תעופה ורובוט ביתי המזהה את מי שנכנס ועוד. ב-CES ראינו אינספור רובוטים - מהרובו-חשפנית שמבקר בלא מעט תערוכות, רובוט שיודע לזהות התנהגויות ורובוט שיודע לשחק פינג-פונג בצורה מושלמת. השורה התחתונה היא שאנחנו עוד בעידן הרובוטים המתמחים, בו לכל רובוט יש ייעוד מסוים ועיצוב שתואם את הייעוד שלו.

רובוטים ורסטיליים המסוגלים לבצע פעולות שונות כמו בני אדם עוד רחוקים מאיתנו, אבל בשנה הקרובה כבר נתחיל לראות רובוטים חדשים שגונבים לנו את העבודות, כמו רובוט מלצר או רובוט מודיעין. בקרוב לכל אחד מאיתנו יהיה רובוט כלשהו בבית והם ימשיכו להפוך לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. תחום אחד שהרובוטים דמויי-האדם תופסים בו תאוצה זו תעשיית הסקס, שם רובוטיות מין ריאליסטיות גנבו את ההצגה יותר מפעם אחת.

לצפות בסרט ולעשות שופינג בזמן נהיגה

עד 2020 כנראה שנראה רכב אוטונומי מסחרי ראשון. חברות רכב וטכנולוגיה רבות עובדות על פיתוחים בתחום הנסיעה העצמאית אך ההערכה היא כי הרכב האוטונומי המסחרי הראשון תהיה משאית לשימוש פרטי. עם זאת, קשה להתעלם מכך שמדי שנה CES הופכת גם לתערוכת רכב ויצרניות רבות כבר מוכנות עם המכונית שלהן. בשנה שעברה ראינו הדגמות של מובילאיי הישראלי (שנרכשה על ידי אינטל) ושל BMW לעיתונאים נבחרים ואילו השנה שירות ההסעות השיתופי Lyft, המקביל לאובר, הציע נסיעות בכלי רכב אוטונומיים למבקרי התערוכה. אומנם מאחורי ההגה ישב נהג, שהשגיח על האוטו למקרה של תקלה, אבל בפועל המכוניות נסעו בצורה אוטונומית לחלוטין. השנה ראינו גם פיתוחים נלווים, של חברות העובדות יחד עם יצרניות הרכב, ובשנים הקרובות הטכנולוגיה הזאת הולכת לשנות בצורה ניכרת את עולם התחבורה. אם כיום אנחנו מחויבים להתרכז בדרך בזמן הנסיעה, בקרוב כל נסיעה באוטו תהיה כמו ישיבה בתחבורה ציבורית - רק בחלל פרטי עם מסכים ואינטרנט.

הטלוויזיות

בשנה שעברה הקדישו ענקיות הטכנולוגיה דקות ארוכות מאירועי ההשקה שלהן לטלוויזיות החדשות, ולהסברים על הטכנולוגיות המהפכניות של הצבעים החיים החדשים, אך השנה סמסונג ו-LG בקושי עסקו בכך. עיקר תשומת הלב ניתנה על עיצוב וחוויית משתמש, ופחות לטכנולוגיות חדשות. ראוי לציון שסמסונג חשפה טכנולוגיה חדשה לטלוויזיה מודולרית אבל מדובר בטלוויזיה יקרה מדי כדי לקנות אחת בקרוב לסלון; LG הציגה טלוויזיה מתקפלת מרשימה אבל היא עדיין בגדר גימיק. השנה הבנו שלצרכן כבר לא באמת משנה עד כמה טווח הצבעים של הטלוויזיה רחב ודינמי, במיוחד בשל העובדה שהצרכן הממוצע לא מחליף מדי שנה טלוויזיה כמו סמארטפון אלא אחת לכמה שנים. נראה שהיצרניות הפסיקו לדבר על השיפורים אלא על איך הטלוויזיות החדשות ישפרו את חייהם של הצופים.

עולם (וירטואלי) הולך ונעלם

לפני שנתיים לא הפסקנו לשמוע על מהפכת המציאות המדומה החדשה, ועד כמה הפעם הטכנולוגיה הזו הבשילה. בפועל משקפי מציאות מדומה לא באמת תפסו תאוצה, ועולם המציאות הרבודה מסתמן כשימוש העיקרי לטכנולוגיות הדמייה. עולם המציאות המדומה נועד בעיקר לבידור, וככזה הוא עדיין לא מצליח להלהיב את ההמונים. מציאות רבודה, לעומת זאת, תשנה את האופן בו אנחנו מתנהלים ותאפשר לנו לשלב שכבות של מידע על העולם הפיזי סביבנו. בעוד פיתוחים כמו משקפי אוקולוס ממשיכים להשתדרג, כנראה שרק בשנה הבאה או בעוד שנתיים נראה את פריצת הדרך הגדולה שתהפוך את משקפי המציאות הרבודה לכלי עבודה בתעשייה ובעוד תחומים. לפני שנתיים תחום המציאות המדומה נראה כל כך מבטיח שיצרניות רבות מיהרו לפתח משקפיים משלהם; הראשונה הייתה סמסונג ואחר כך גוגל הצטרפה לחגיגה, אבל יותר מדי אנשים העדיפו לחכות כדי לראות האם זה יתפוס, וזה פשוט לא קרה. גם בעולם הגיימינג - הטריטוריה הטבעית לטכנולוגיה הזו - המציאות המדומה לא הצליחה להשתלט על השוק והפיתוח של סוני נותר אביזר גימיקי שאינו חובה לגיימרים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אנשים יושבים עם משקפי מציאות מדומה. ShutterStock
רואים מחלפים./ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully