חוקרים הצליחו לקבץ פוטונים יחד - וגילו סוג חדש של אור

אילן גלר

20.2.2018 / 9:08

מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי. יח"צ,
האם נוכל סוף סוף לייצר חרבות אור? אולי בעתיד הרחוק, הפיתוח עוד בתחילת הדרך. מתוך "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי"./יח"צ

פוטונים - חלקיקי האנרגיה מהם מורכב האור - הם תופעה פיזיקלית ייחודית מסיבות רבות. אחת התכונות שהופכות אותם למיוחדים כל-כך היא העובדה שפוטונים הם חסרי מסה לחלוטין, ועל כן מסוגלים לעבור זה דרך זה מבלי שייווצר כל קשר או מגע ביניהם.

עובדה פיזיקלית זו העמידה בספק רב את האפשרות ליצור חרבות-אור, בסגנון מלחמת הכוכבים, אולם חוקרים במכון הטכנולוגי האמריקני MIT הצליחו, ולו לחלקיק שנייה, לשנות את חוקי הטבע ויצרו אור המורכב מפוטונים שנקשרו זה עם זה.

הניסוי כלל שיגור של קרן לייזר חלשה דרך אטומים שקוררו עד לטמפרטורה של מיליונית מעלה אחת מעל האפס המוחלט. המפגש הזה יצר, לפי החוקרים, קבוצות של עד שלושה פוטונים הקשורים זה בזה, ואף נמדדה עבורם מסה שהאטה את מהירותם באופן משמעותי - פי 100,000 פחות ממהירותו הרגילה של האור.

לטכניקה פורצת הדרך הזו אין בינתיים יישום של ממש בעולם הטכנולוגיה המעשית, אך ייתכן כי בעתיד ניתן יהיה להשתמש בגילוי הזה כדי לפתח מחשבי קוונטום מהירים במיוחד, ואולי אפילו את חרבות-האור שנחשבו לחלום רחוק. לפי החוקרים, הם אינם מסוגלים תמיד להסביר את תוצאות הניסויים. "לפעמים אין לנו מושג למה לצפות, האם הפוטונים יתנהגו כרגיל או יעשו משהו אחר לגמרי? זהו שטח לא ממופה", הם אומרים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.