וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקים של פייסבוק: כך תשימו פרסומות בקבוצה שלכם - ולא תיחסמו

19.2.2018 / 11:01

אחרי עשור של פעילות, הרשת החברתית נכנסה למשבר ממנו היא מנסה להיחלץ באמצעות שינוי מדיניות וחזרה למקורות - הגולשים. שוחחנו עם בכירי פייסבוק בעולם כדי לשמוע איך להרוויח מקבוצה מבלי להיחסם, מה השינויים שנראה בקרוב והיינו חייבים לשאול, האם הם באמת מאזינים לנו?

חמש עובדות על פייסבוק/מערכת "אסור לפספס"

לפייסבוק כשני מיליארד משתמשים פעילים ברחבי העולם אבל היא סובלת בשנה האחרונה מבעיה של מוניטין בשלוש חזיתות: פרשת הפייק-ניוז והמעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב גררה ביקורת קשה, עובדים לשעבר ואנשי ציבור החלו לבקר את פייסבוק על ההשפעות החברתיות השליליות שלה ובנוסף לשני אלה, פייסבוק גם נתפסת כרשת חברתית לא צעירה ולא מגניבה יותר.

כדי לנסות להתמודד עם המשבר, החברה חוזרת למקורות - אנשים שמדברים עם אנשים. פייסבוק שמה דגש מיוחד על הקהילות המקוונות (הקבוצות) ופחות על מותגים ולאחרונה היא אף דיווחה על אחד מסימני השינוי בפיד - ירידה של 50 מיליון שעות שימוש ביום בממוצע בקרב המשתמשים. זו צניחה קיצונית אבל היא תואמת את הגישה החדשה של צוקרברג - להשקיע פחות זמן בפיד, אבל להפוך את הזמן לאיכותי יותר. כחלק משינוי הגישה, פייסבוק החלה להשקיע יותר במנהלי הקהילות וביום שישי לפני שבועיים הכריזה על תכנית חדשה לעידוד הפעילות בקבוצות.

מנהלי הקבוצות יוכלו להתאים את העיצוב שלהן וגם להרוויח כסף מהפעילות. פייסבוק מתכוונת לחלק מיליוני דולרים ישירות למנהלי הקהילות ותפתח ערוצי תקשורת ישירים איתם, מה שלא קרה עד כה מעולם. פייסבוק מבינה שללא הגולשים החזקים היא תספוג ירידה נוספת במשתמשים ותאבד את חיבת הגולשים. לכנס Facebook Communities Summit Europe, שהתקיים בלונדון (לראשונה מחוץ לארה"ב) הגיעו יותר מ-300 מנהלי קהילות בתחומים שונים מכל אירופה ובהם גם שש קהילות מישראל, כמו מריה גרין פרברצי' מקבוצת "זה אופי Supergirls", שונית משיח מקבוצת "הגיקיה", קתי כהן מקבוצת "שבט אש מידברן", קלואה סנדלר מקבוצת mothers make a difference ועוד.

אחד האנשים, איתם דיברנו בכנס, שעובד בניהול קהילה בפייסבוק במשרה מלאה הוא אלכס הולמס. "אמא שלי מג'מייקה ואבא שלי מספרד, הילדים בכיתה התאכזרו אליי ופגעו לי בהערכה העצמית, ההצקות היו גם ורבליות וגם פיזיות", הוא מספר. כיום הולמס משקיע את כל מרצו וזמנו בפרויקט שהקים ברשת החברתית כדי לסייע לצעירים הסובלים מבריונות ברשת. "אנחנו מנסים לטפל בזה לפני שזה מגיע בכלל לרשתות החברתיות". לצד הולמס עובדים עוד 30 אנשים בהפצת הפרויקט ועד כה החבורה הגיעה לאלפי בתי ספר. "הגענו גם למיאמי וגם ליוון. הכרזנו עם פייסבוק על שיתוף פעולה".

כנס הקהילות של פייסבוק. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
הקבוצות יאפשרו למנהלים לעצב אותן חלפי הטעם האישי./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

מותר לפרסם - אבל רק בשקיפות

אווירה חגיגית נרשמה באירוע הזה, ובאוויר הייתה תחושה שפייסבוק מנסה להתחנף למנהלי הקהילות כדי לעודד אותם להגדיל את הקהילה ובכך להביא עוד גולשים. בנוסף לראשי הקבוצות, לאירוע הוזמנו גם עיתונאים ומשיחות שקיימנו עם בכירים בפייסבוק, נראה שבחברה מודעים לחוסר האמון הגובר בין הגולשים הישראלים לרשת החברתית. תקופת החסימות האקראיות, החזית שמנהלת הנהלת החברה בישראל מול הבלוגר דורי בן-ישראל, הקריאה לתשלום מס בישראל ואווירת ההתנצחות הכללית זה בדיוק מה שההנהלה העולמית מנסה לפתור עכשיו.

שוחחנו עם ג'ניפר דולסקי, מנהלת קבוצות וקהילות בפייסבוק העולמית, בניסיון להבין איך אפשר למנוע שוב את מקרה אבי לן, שאיבד את "סטטוסים מצייצים" לאחר שהתגלה מחירון הפוסטים המסחריים של העמוד. לדבריה, אפשר לפרסם תוכן מסחרי בקבוצת פייסבוק, מבלי לחלק מעשר לפייסבוק, אם עושים את זה כמו שצריך.

"אנחנו בודקים אילו כלים יכולים לעזור למנהלי קהילות לנהל את הקבוצה בצורה יעילה", אומרת לנו דולסקי. "חלק מהמנהלי הקבוצות עושים דברים מחוץ לפייסבוק, כמו אירועים מסחריים, ואנחנו עוזרים להם לעשות את זה בצורה יעילה. כל עוד מנהלי הקהילה מפרסמים בשקיפות שהפוסט שהם מפרסמים הוא מסחרי - אין לנו שום בעיה עם זה. כל עוד יש שקיפות, זה בסדר ואנחנו גם בודקים עוד דרכים שיעזרו להם להרוויח מזה כסף כי הם משקיעים המון זמן ועבודה. לדוגמה קהילת סופר גירלז הישראלית עושה אירועים מחוץ לפייסבוק. כל עוד כולם מבינים שזה תוכן ממומן, אין לנו עם זה שום בעיה. אין לפייסבוק אף כפתור שיציג שמדובר בתוכן ממומן אבל זה על אחריותם".

כשדולסקי אומרת שחובת השקיפות היא על מנהלי הקבוצות היא למעשה משרטטת את הקו האדום שעלול להביא לחסימה של המנהלים או הקבוצה. אם פייסבוק תגלה שמנהלי קבוצות רימו את הגולשים שלהם, היא לא תסלח אבל כל עוד רשום על הפוסט בירור שמדובר בתוכן ממומן או מסחרי, אין סכנה ממנהלי הרשת החברתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
כנס הקהילות של פייסבוק. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
פייסבוק החליטה לחלק כסף מזומן למנהלי קהילות בעולם./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

כפתור חדש - שנמוך פוסט

אתם מכוונים לקבל אחוזים מזה?
"כל מה שאנחנו עושים זה כדי לעזור לראשי קהילות לקבל תמיכה, גם כספית בניהול הקבוצות. אנחנו חולקים רווחים בצורה אחרת. הקהילות שלנו מאפשרות לאנשים למצוא את עצמם בדרכים שלא התאפשרו בעבר".

במסגרת השינויים שעורכת פייסבוק בקבוצות עומדת החברה להשיק כפתור חדש בשם Downvote, או שנמוך בעברית. לדברי דולסקי, "אנחנו רואים שהקבוצות המצליחות ביותר הן אלה בהן המנהלים אוכפים את הכללים ולכן הוספנו את כפתור החוקים. כפתור השנמוך יאפשר לנהל את השיח בקבוצה בכך שהגולשים יאתרו תוכן פוגעני. אם נבין שהכלי הזה יעיל, זה יכול לעזור מאוד למנהלי הקהילות".

מה המדיניות לגבי הפצת פוסטים מצולמים?
"אם מעלים תמונה יפה ומישהו טוען שהעתיקו אותה ממנו, אנחנו נוריד את הפוסט", מבהירה דולסקי. הכוונה היא לפרופילים ועמודים פופולריים שבמקום לשתף פוסט מוצלח בכפתור השיתוף פשוט מצלמים אותו ומפיצים אותו בתור תמונה. לא ברור האם פייסבוק תמחק פוסטים הכוללים טקסט בלבד, אבל החברה לא מוכנה להתפשר בכל הנוגע לתמונות.

כנס קהילות פייסבוק. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
כ-300 מנהלי קבוצות מאירופה וגם מישראל הגיעו לכנס./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

המלחמה בהסתה

פייסבוק הוא כלי נהדר כדי למצוא אנשים בעלי תחומי עניין משותפים אבל הוא גם מצוין כדי להשמיץ, לשנוא ולהפיץ רוע. אנחנו חווים את זה בישראל גם בינינו וגם מבחוץ, אז איפה פייסבוק בכל הסיפור הזה? לדברי אימה ארכיבונג, סגן נשיא לשותפויות מוצר בפייסבוק העולמית, "זה משהו שאנחנו לוקחים ברצינות; אני אמריקני שחור וסבלנו במשך המון זמן. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה אבל יש אתגרים מאוד גדולים; יש פתרון טכנולוגי שאנחנו עובדים עליו אבל הפתרון השני הוא הקצאת עובדים רבים באיתור תכנים פוגעניים. יש לנו גם צוות חירום שמטפל בהתאבדויות וכו'. השקענו הרבה בבינה מלאכותית שתזהה עירום, ובמיוחד עירום של קטינים - במקרים האלה אנחנו מורידים את התכנים במהירות, אבל ייקח עוד זמן עד שיהיה לנו פתרון טכנולוגי שיבין את הניואנסים הקטנים בכל פוסט. יקח לנו זמן עד שיהיה לנו כלי שיעשה את זה בלי טעויות לגמרי ובינתיים אנחנו פשוט משקיעים באנשים שיעשו את זה במהירות וביעילות".

יש טענה שפייסבוק מאזינה לגולשים, יש בזה משהו?
"לא, אנחנו ממש לא מאזינים לאנשים", מבהיר ארכיבונג, "לא דרך המיקרופון ולא בשום דרך. ההאשמה הזו לא נכונה".

מה לגבי החסימות ההמוניות בישראל?
"אנחנו מנסים להשתפר בזה. עשינו המון טעויות בעבר וכנראה שנמשיך לעשות עוד טעויות", אומר ארכיבונג. "יש לנו שני מיליארד ומאה מיליון משתמשים ואנחנו מנסים להבטיח שאנחנו מבינים את הדברים האלו בצורה הטובה ביותר ובגלל זה אנחנו משקיעים באנשים ובטכנולוגיות כדי להבטיח שזה לא יקרה. אני לא מכיר מקרים ספציפיים שאתה מדבר עליהם, אבל ברמה הגבוהה אני יכול להגיד שאנחנו שומעים את זה ואנחנו מנסים להתייחס ולהשתפר במהירות. שמעתי המון שיחות על זה, גם כשהייתי בתל אביב. האתגר גדל מיום ליום וכל מה שאנחנו יכולים להבטיח זה שלמארק אכפת ואם לו אכפת אז לכולנו אכפת - לכל המנהלים שדיברתי איתם בפייסבוק".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

כנס קהילות פייסבוק. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
פייסבוק רוצה לחזור למקורות כדי להתמודד עם משבר האמון של הגולשים והנטישה של הצעירים./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי
  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully