וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטון המטריד של גוגל נחשף: אוספת עלינו מידע ויכולה לשלוט בנו

23.5.2018 / 8:08

סרטון פנימי שדלף לאחרונה מחברת גוגל מציג עתיד מטריד למדי בו החברה תוכל לשלוט בפעולות שלנו ובהתנהגות שלנו על ידי המידע שנאסף עלינו מדי יום. החברה מכחישה שמדובר בתוכנית עתידית שלה, אבל זה גורם לנו לתהות האם המידע שלנו באמת בטוח

זה לא סוד שחברות רבות כמו פייסבוק וגוגל למשל, אוספות עלינו כמויות אדירות של מידע, לעיתים אפילו יותר ממה שנוכל לדמיין. ולכן, זה לא מפתיע שכאשר סרטון פנימי של חברת גוגל דלף לאינטרנט המציג הצצה לאיך החברה יכולה לשלוט בהתנהגות שלנו בעזרת המידע שנמצא ברשותה, הרשת השתגעה. הסרטון מציג עתיד בדומה למה שקורה בסדרה "מראה שחורה", בו המכונות יודעות את הצרכים שלנו עוד לפנינו, ומסוגלות לתחמן אותנו לעקוב אחר סדר היום שלנו. חברת גוגל יצאה בהודעה ואמרה שהסרטון אמנם "מטריד", אך הדגישה שמדובר רק ברעיון קונספט.

למרות זאת, שימוש לא נכון במידע האישי שלנו, במיוחד לאחר הסקנדל שהוא "קיימברידג' אנליטיקה" בו הודלפו פרטיהם של לפחות 87 מיליון משתמשי פייסבוק, ביניהם מעל ל-40 אלף ישראלים, יכול לגרום לקונספט של הסרטון לעורר המון חששות. הסרטון נוצר לפני כשנתיים על ידי ניק פוסטר, ראש מחלקת העיצוב של "X" ומייסד שותף של חברת "Near Future Laboratory", ונחשף על ידי אתר "The Verge". בסרטון, הוא מציג עתיד דמיוני בו הוא יוכל ללחוץ על משתמשים להגיע למטרות שלהם באמצעות נתונים שנאספו על המכשירים שלהם.

דודל של גוגל של פאני בלנרקס קון. אתר רשמי
"הסרטון בעצם מציג כיצד גוגל יכולה לשלוט בהתנהגות שלנו בעזרת הפנקסים האלה לטובת הציבור"/אתר רשמי

הסרטון, שנקרא "הפנקס האנוכי" ובאורך 9 דקות, מתחיל בהצגת הרעיון של העברת תכונות שנרכשו במהלך חייו של בן אדם מסוים. לדוגמה, הרעיון טוען שאם אדם הלך במהלך חייו באופן קבוע לחדר כושר ופיתח שרירים, ילדיו ירשו ממנו את הכוח שנלווה לזה. הטענה לאחר מכן מופרחת על ידי פוסטר בסרטון. עוד, הוא טוען שהשימוש שלנו בסמארטפונים יוצר "מצגת מתפתחת תמידית של מי אנחנו", אליה הוא מתייחס בתור "הפנקס". "רעיונות העיצוב של המשתמשים שלטו בעולם המחשוב במשך עשרות שנים, אבל מה אם היינו מסתכלים על הדברים קצת אחרת? מה אם היינו יכולים לתת לפנקסים משמעות או מטרה במקום להשתמש בהם כהתייחסות היסטורית?", אמר פוסטר. הפנקסים האלה יכולים לעבור בין משתמשים, ממש כמו בתהליך האבולוציה, והם מכילים מידע על הפעולות שלנו, מערכות היחסים שלנו, החלטותינו בחיים, העדפות שלנו והתנועה שלנו ברחבי העולם. הסרטון בעצם מציג כיצד גוגל יכולה לשלוט בהתנהגות שלנו בעזרת הפנקסים האלה לטובת הציבור. "מה אם היינו מתמקדים בליצור פנקס רחב יותר על ידי הצגת מספר גדול יותר של מקורות מידע", הוסיף.

הסרטון ממשיך בהצגת תכונה ניסיונית של גוגל בה היא מאפשרת למשתמשים להכניס את המטרות לעתיד שלהם, ולאחר מכן היא עוזרת להם להשיג את אותן מטרות על ידי הדרכת פעולותיהם באמצעות התראות שישלחו למכשיר הנייד שלהם. למשל, אם משתמש רוצה להיות ידידותי יותר לסביבה, גוגל תעזור להנחות אותו למקומות המוכרים מלאי מקומי שיעזור לשמור על כדור הארץ בזמן סיבוב הקניות השבועי שלו. עם זאת, הסרטון נכשל בלהציג דאגות כלשהן בנוגע לאבטחת המידע ושמירה על פרטיות. כלומר, היומנים ישלטו בעצמם, במקום על ידי המשתמשים, והדבר יסייע לצמצם את הפערים בין בני האדם וכן לשמר ולשפר את התנהגותם. פוסטר מציין שזה רעיון ניסיוני וישן של החברה ואין הוא משקף שום תכנית עתידית שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully