וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבדל הדק בין פרטיות לפיראטיות

יהונתן קלינגר

2.5.2006 / 16:25

עדכון חדש משבית XP לא חוקי בניסוח פרוידיאני: "יתכן נפלת קורבן לפרטיות תוכנה". התכוונתם פיראטיות? לא בטוח

החל מהעדכונים שיצאו השבוע למערכת ההפעלה חלונות, כל מחשב שמכיל גירסא הנחשדת כפיראטית של חלונות XP יקבל הזהרה באמצעות תוכנת windows genuine advantage. מה שבטוח, פרויד היה חוגג על הפליטה של פרטיות-פיראטיות (צילומסך משמאל). יתכן שנפלת קורבן לפרטיות ע"י מיקרוסופט. לא רק בעברית - גם באנגלית piracy ו-privacy מצלצלים דומה.

בית, מבצרו של האדם, המקום עליו הוא מגן. הבית מכיל מערכת אזעקה שמרעישה וחשה כאשר אנשים פורצים למבצר, היא ממוגנת עם סורגים, אבל ... יש לה גם מכשול אחד: היא ממולכדת, כמו כל החומרים בבית. הגנב חסר המזל שיפרוץ לביתי ויגנוב את הטלויזיה יגלה מהר מאוד שאני מלכדתי את נגן המוזיקה הנייד שלי עם לבנת C4. הגנב פרץ, האזעקה צפצפה אבל התעלמתי, ידעתי שהוא יגנוב לי את האיפוד, אבל לא היה איכפת לי. הוא גנב לי את האייפוד, ראיתי אותו הולך אל תוך החשכה ולחצתי על המתג, הוא התפוצץ ומת.

לכאורה, הגנתי על רכושי, לא עשיתי דבר פסול, או שמא כן? כמות הכח שמותר לאדם להפעיל כדי להגן על קניינו היא מוגבלת וחייבת להיות לגיטימית ומידתית ביחס לפגיעה בקניין - הרי לא נשתמש באקדח כנגד מי שיגנוב מאיתנו את שטר הקניין לביתנו ולא נחשמל את דלתות ביתנו. אולי אנחנו לא, אבל לא כך מיקרוסופט חשבה.

כמו הרוטקיט של סוני

התוכנה WGA מגיעה כחלק ממערכת ההפעלה שקשה מאוד (ואף אסור חוקית) להסיר, התוכנה מתלבשת במערכת ההפעלה באמצעות השירות wgatray.exe שמתחיל עצמו מהתחלה בכל שניה. כמו במקרים אחרים של הגנות אנטי-פיראטיות, גם כאן מדובר בשירות שאף גוזל משאבי מחשב, גם אם הם מינימאליים, ופוגע בפרטיות של המשתמש.

הרעיון של "ההודעות המעצבנות" וחסימת חלק מהשירותים הוא פשוט: כך אנשים ישלמו על מערכת ההפעלה. ההגיון עבד עד היום כשמיקרוסופט פשוט עשתה כמיטב יכולתה שלא למנוע מאנשים להעתיקה, אולם היום המצב שונה. השאלה היא מי הוא הפיראט האמיתי? האם הפיראט הוא אותה זקנה ששילמה לטכנאי המחשב עבור התקנת חלונות על המחשב שלה ולא ידעה כי הוא משתמש בקוד VLK כדי לחסוך זמן בהתקנה (אך כן מכר לה רשיון), או שמא הפיראט האמיתי היא מיקרוסופט שמתקינה תוכנות זדוניות שעוקבות אחר המשתמש בכדי להגן על אינטרס לגיטימי למחצה שלה? כאן, האלימות של מלחמה בפיראטיות גדולה מאשר הפיראטיות עצמה. אם עד עכשיו, לכאורה, מיקרוסופט שיתפה פעולה ואף סייעה למנוע מרוגלות להיות מותקנות על המחשב כמו הרוטקיט של סוני, שלא היה שונה בהרבה מהתוכנה windows genuine advantage.

נכנסים בדלת האחורית

בעצם, מיקרוסופט מנצלת את רשיון השימוש שלה כדי להכניס תוכנות 'בדלת האחורית' ולהשתלט על המחשב. מצד אחד, יש רשיון שימוש אחיד שהמשתמש יכול או לקבל או לא לקבל ולהחזיר את התוכנה (למרות שבחלק מהמקרים למיקרוסופט יש אף את הסמכות לשנות את רשיון השימוש) ואין למשתמש כל זכות קניינית בתוכנה, אלא רק רשיון שימוש בה. כלומר את הפעולות הבסיסיות שמותר לבצע בקניין: לשנותו, לסחור בו ולכלותו, לא יכול המשתמש לעשות. ההגבלה הזו הופכת את הרשיון לכאורה לבעייתי מבחינת תקנת ציבור, ולכן גם להתקין זדונה (malware) יכול להיות בעייתי. אבל הבעיה היא אחרת - למה כשמיקרוסופט מנסה להגן על הקניין האנשים ההגונים סובלים.

על פניו, לפיראט המצוי לא תהיה כל בעיה לעקוף את ההגנות המאוד פשוטות שהוצבו בסטנדרטים הנוכחיים (עד כדי כך פשוטה שדווקא הפיראט המסחרי יוכל להרוויח מכך על ידי שימכור מוצרים שיתחזו למקוריים), גם לפיראט הביתי לא תהיה בעיה לעקוף את ההגנה, וכך בעצם יווצר מצב שמי שיסבול ביותר הם ה- flase positives - אותם לקוחות הוגנים שרכשו חלונות בכסף ולא קיבלו תמורה כעת, וכן אלו שנפלו קרבן לפיראטים מסחריים. מצד שני, מיקרוסופט תמאיס עצמה מתישהו באמצעות ה- nagware עד שאנשים פשוט יפסיקו להשתמש בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully