וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיעה: בועה 2.0

דידי חנוך

28.9.2006 / 2:33

זוכרים את בועת ההייטק? היא חוזרת, חברים. והפעם בגרסת תוכן הגולשים. בועה 2.0, כאן ועכשיו

רבים מאיתנו זוכרים את בועת ההייטק. היא התנפחה והתנפחה וסיפקה משרות רבות ומכניסות עד למאד. חברות נרכשו במחירים שלא היה שום קשר בינם לבין שוויין, והנפקות הביאו מיליארדים. מי שידע למנף את הבועה, הרוויח בענק. המון אנשים הפסידו בגדול.

ומה עכשיו? לא עברו חודשים כה רבים מאז שמייספייס, האתר החברתי הפופולרי ברשת, נרכש בעבור כחצי מיליארד דולר. זה נראה מחיר לא זול בזמנו. אבל היום משוחחת יאהו עם פייסבוק, המייספייס של המכללות, על רכישה בעבור מיליארד דולר. ופייסבוק זוכה לפופולריות נמוכה בהרבה משל מייספייס.

גרופר, אתר וידאו שיתופי חביב שמספר המבקרים היומי שלו הוא פסיק קטן ברשימת המבקרים היומיים של יוטיוב, נרכש על ידי סוני ב-65 מיליון דולר. וכולם פותחים אתרים חברתיים, אתרי תוכן גולשים, אתרי וידאו. לסלקום יש אתר כזה, לתפוז יש אתר כזה. אפילו בוואלה!כיף השיקו את מדור הליפסינג שמתמקד בסוג ספציפי אחד של וידאו גולשים.

כותבים כמו מייקל ארינגטון ואום מאליק כותבים כל יום (כל יום!) על מספר חברות ואתרים חדשים שמשתפים וידאו או מבצעים חיפוש חברתי או סימניות חברתיות או חיפוש נדל"ן באופן חברתי. רבים מהאתרים האלה הוקמו בכסף של קרנות הון סיכון או של משקיעים חיצוניים. אחרים הוקמו אך ורק מהיוזמה, הזיעה והדמעות של מפתחים בעלי חזון. אבל כשעוד שלושים אתרים אחרים חולקים את החזון שלך, בוריאציה כזו או אחרת, מה הסיכוי שלך להצליח?

אני בעד חברותיות, ווב 2.0 הביאה לעולם כמה אתרים שאני אוהב מאד. אבל יש גבול למספר האתרים שיכולים לרקוד על ראש סיכה. כמה חקייני Digg יש עכשיו באינטרנט? עשרים? שלושים? את חקייני יוטיוב אי אפשר אפילו לספור. וכל אחד בטוח שלו יש את הנוסחה, את המפתח שיפצח את הקוד.

אני מקבל כל שבוע מספר הודעות לעיתונות על אתרים שרוצים להיות להיטי ווב 2.0. לא מזמן קיבלתי הודעה על "אתר אינטראקטיבי שבו גולשים עונים לשאלות של גולשים אחרים". הסתקרנתי וגלשתי לשם. זאת היתה מערכת פורומים שבנויה ב-PHP. זאת, כמובן, תחתית החבית. אבל גם אתרים שמשקיעים בפיתוח שלהם ומציעים גם טכנולוגיית 2.0 בנוסף לקונספט, מתחרים בהמון אתרים אחרים שרוצים גם הם לתפוס את הנישה ולהרוויח המון כסף.

גיוון זה חשוב, תחרות זה חשוב. אבל העולם לא זקוק ל-50 יוטיובים, ויש עכשיו יותר מחמישים. כפי שזה נראה כרגע, הבועה הזאת תמשיך להתנפח ולהתנפח עד שהיא תתפוצץ. כמה אנשים ירוויחו המון כסף. אבל רוב המפתחים והאנשים שהשקיעו את זיעתם ואת דם לבם עומדים למצוא את עצמם בפני שוקת שבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully