וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום תערוכת MWC

דידי חנוך

17.2.2008 / 10:47

אחרי שבוע בתערוכת הסלולר בברצלונה, דידי חנוך מסכם, מכתיר מנצחים וגם מעז להתנבא קצת

קשה להגדיר מסר אחד מתערוכת MWC בברצלונה. אחד האנשים עימם שוחחתי כינה אותה "התערוכה בין האייפון לג'יפון", ויש משהו מאד נכון בדברים. יותר מכל, היתה זאת תערוכה של השלמת פערים. הקוריאניות הגדולות הציגו שלל דמויי אייפונים, כולם (חוץ ממוטורולה) הציגו או דיברו על ממשקי מגע וכולם - חוץ ממוטורולה - הציגו מכשירים עם מצלמות 5 מגפיקסל ויכולות ניווט. כולם - אפילו מוטורולה - התמקדו השנה בממשק. נוקיה N95 והאייפון הותירו חותם עצום על השנה החולפת, וזה ניכר אצל כל היצרנים הגדולים. השאיפה הלא מוצהרת היתה לעבוד כמו הנוקיה ולהיראות כמו האפל. נסקור את חמשת הגדולות בסדר נתח שוק עולה.

חדשנות במחיר סביר

ל-LG היתה תערוכה מרשימה מאד. החברה הקוריאנית סיימה שנה מצוינת, וראשיה בבירור רצו לנצל את המומנטום. הכלי המרכזי שנועד להגשים את המטרה הזאת הוא Viewty, מכשיר יפהפה בעל ממשק מגע, מסך 3 אינץ' ומצלמת 5 מגפיקסל. מפתה לכנות את הויוטי חיקוי אייפון, אבל אמירה כזאת תחטא לאמת מכיוון שהמכשיר הוא יורש ישיר של הפראדה, שהוכרז לפני האייפון והושק לפניו. עם זאת, ספק אם LG היו הולכים על מסכי המגע באופן כה מסיבי ללא הצלחתו של המכשיר של אפל. LG משקיעים בבירור בממשק, והציגו מספר התייחסויות שונות לנושא ממשק המגע. אף אחת מאלו לא מרשימה כמו האייפון, אבל כולן מראות לפחות שהחברה חושבת על הנושא ומשקיעה בו משאבים רבים.

אולי הדבר המרשים ביותר בהיצע של LG הוא העובדה שמכשיר הדגל שלה בתערוכה נמצא כבר בחנויות, ולא רק בקוריאה כי אם באירופה - וגם בישראל. זהו איתות ברור ש-LG החליטה להתחיל להילחם באמת בשוק העולמי ולא רק במגרש הביתי - בו היא משיקה מכשירים מרשימים כבר שנים. סימן נוסף לכך הוא החלטת החברה להעביר את רוב משקלה לתחום ה-GSM, המצליח יותר ברוב העולם (פרט לקוריאה וארה"ב).

פרט משמח אחרון בנוגע לחברה הוא החלטתה להפוך את ישראל ליעד אסטרטגי. אין ספק שהשקתו המהירה של הויוטי היא אינדיקציה לכך, וכמוהה גם תמחורו האגרסיבי: פחות מ-70 שח לחודש בסלקום. למכשיר בעל יכולות כאלה, מדובר במחיר מדהים.

פותחים חלון

ההפתעה הגדולה של סוני אריסון בתערוכה היא ההכרזה על Xperia X1, המכשיר הראשון של החברה בעל מערכת ההפעלה וינדוז מובייל. גם SE, כמו כל היצרנים המובילים בתחום הוינדוז מובייל, הדביקו מעל מערכת ההפעלה ממשק משלהם, שגרסה מוקדמת שלו ראינו בתערוכה. עצם ההחלטה להשיק מכשיר שרץ על WM היא מעט מאכזבת מבחינת המחויבות של סוני אריקסון לסימביאן, מערכת הפעלה שהיא מהורותיה, ו-UIQ, הממשק הסימביאני ששייך לה ולמוטורולה. אבל בשיחה עם אנשי סוני אריקסון בתערוכה הובהר שסדרת XPeria, שה-X1 הוא הדגם הראשון בה, אינה בהכרח סדרת WM, כי אם סדרת עילית למכשירי מולטימדיה מולטי-פונקציונליים, ושעשויים לצאת בה מכשירים סימביאניים בעתיד.

החברה עשתה גם קצת סדר בסדרות שלה, כשהפכה את האות המייצגת את סדרת המצלמות שלה ל-C במקום K, והשיקה את סדרת G, שהמכשירים בה מצוידים בממשק שנועד להיות נוח במיוחד ולא מרתיע לטכנופובים, בשילוב עם יכולות גבוהות. אישית, הממשק החדש לא נראה לי ידידותי יותר (או פחות) מהממשק הנוכחי, אבל יכול להיות שפשוט התרגלתי לקיים.

סוני אריקסון השיקה הרבה מאד מכשירים בתערוכה, אבל לא יכולתי שלא לחוש אכזבה קלה בדוכן של החברה. מדובר בחברה שהצטיינה עם מספר קטן יחסית של מכשירים שפנו לפלחי שוק ספציפיים מאד, ובחינה של המכשירים שלהם כרגע מראה המון מכשירים עם יכולות מאד דומות ודגשים שונים אך במעט. פרט לאקספריה, לא היה מכשיר מהמם באמת בדוכן שלהם, וה-X1 דנן הוא מכשיר שלא מיוצר מעשית על ידי SE כי אם על ידי HTC – עובדה שאישר בפני מנהל הפרויקט בדוכן החברה. יכול להיות שהרצון – המוצדק וההגיוני – אחר נתח שוק גדול יותר גרם לחברה לאבד מעט מהמיקוד שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

שמים ברקסים

היה משהו מעט עצוב בביקור בדוכן של מוטורולה. החברה עברה שנה קשה מאד, וזה ניכר בהיצע הדל שלה בתערוכה. המכשירים הבולטים – Z10 ו-ROKR E9, הוצגו כבר ב-CES, ושניהם מתהדרים במפרט שלא מתקרב לזה של המכשירים הבולטים של המתחרות. מכשיר דגל עם מצלמת 3 מגפיקסל היה הגיוני בשנה שעברה. לא השנה. עם זאת, היו שני מסרים מעודדים בדוכן של מוטורולה. הראשון הוא מותו של הממשק הידוע לשמצה של החברה. אחרי שנים של שינויים קוסמטיים שלא באמת השפיעו, צויד הרוקר בממשק חדש לגמרי. המסר השני משמעותי עוד יותר: מנכ"ל החברה גרג בראון הורה על אתחול מערכות בחטיבה הסלולרית. מצד אחד, זה אומר שלא נראה הרבה מכשירים חדשים של מוטורולה בתחילת השנה, אבל מצד שני זה אומר שמה שיושק בהמשכה יהיה באמת חדש ולא עוד ניסיון להוציא וריאציה על הרייזור בתקווה שהקהל יזכור שפעם הוא נורא אהב את המכשיר.

פרט למפרט המעט לוקה בחסר, Z10 הרשים מאד בבדיקה. נאמר לנו שלמרות הדמיון החיצוני, מדובר במכשיר חדש לגמרי לעומת Z8, והוא בהחלט עבד היטב. בלטה לטובה תוכנת עריכת הוידיאו, שמאפשרת פונקציונליות עריכה בסיסית היישר מתוך המכשיר.

תוקעים יתד

סמסונג הגיעה לתערוכה עטורת ניצחון אחרי שעקפה את מוטורולה וכבשה את המקום השני בעולם מבחינת נתח שוק למרות פער גדול לטובת מוטו בתחילת השנה. ההיצע שלה דמה בחלקו לזה של מתחרתה הקוריאנית, LG, אבל שידר מסר אחר. בעוד LG עסוקה בבחירת הקרבות שלה בכוונה להתקדם צעד אחר צעד לעבר נתח שוק משמעותי יותר וזינוב בעורפה של סוני אריקסון, סמסונג רוצה להתחרות עם נוקיה. לכן הציגה החברה טווח רחב מאד של מכשירים לכל נתח שוק אפשרי.

בין המכשירים שהציגה בלטו שלושה. הראשון הוא המכשיר שסמסונג עצמה מגדירה כמכשיר הדגל, למרות שאינו היקר או המשוכלל ביותר שלה. מדובר ב-Soul, מכשיר אופנה מתקדם עם מצלמת 5 מגפיקסל וממשק שמבוסס על לוחית מגע עם תצוגה מתחלפת. הלוחית לא הגיבה טוב מספיק לטעמי, והשימוש המוגבל במגע נראה לי שגוי. מגע הוא ממשק נפלא כשהוא מאפשר שליטה מלאה, לא חלקית. F480 היה מרשים בהרבה, מכיוון שהוא הציג ממשק מגע מלא ומרשים מאד. ממבט מהיר בדוכן, בהחלט מתחרה ראוי לממשק של LG, אם כי לא מתקרב עדיין לזה של האייפון. כמו LG, גם סמסונג בבירור חושבים הרבה על סוגיית ממשק המגע והממשק בכלל, וזה התבטא ברבים מהמכשירים שראינו.

מכשיר נוסף שהראה חשיבה על ממשק היה i780, היורש המרשים בהרבה של i600. שתיים מהבעיות הגדולות ביותר של i600 היו מעבד לוקה בחסר ומסך קטן יחסית למתחרים. הדור החדש מראה שיפור גדול בשני התחומים (מעבד במהירות כפולה ומסך גדול בהרבה) ומוסיף עכבר וירטואלי שנשלט מהמקום בו נמצא בדרך כלל הג'ויסטיק. בבדיקה בדוכן, הממשק הזה עבד היטב, אם כי כמובן שתידרש בדיקה מעמיקה יותר כדי לחרוץ דין.

עובדים בהמתנה

כל התעשייה יודעת שנוקיה עובדת על ממשק המגע שלה. החברה הציגה כבר הדגמות של גרסאות מוקדמות שלו, והיו כאלה שציפו לראות מכשירים. אלה לא הופיעו – בחברה מדברים על השקה בחצי השנה של השנה – והיו כאלה שהתאכזבו מכך. כותב שורות אלה לא נמנה עליהם. בחברה השיקו שני מכשירים משמעותיים, שהאכזבה שהיו שחשו למראיתם רק מראה כמה גבוה הרף שהציבה עם השקת N95 בשנה שעברה.

N96 הוא לא קפיצת מדרגה כפי שקודמו היה, אבל הוא בכל זאת מציב רף חדש של יכולות. 16 גיגה אכסון זה מרשים. היכולת לצלם ישירות לפורמט פלאש תאפשר אינטגרציה הדוקה יותר עם יוטיוב, והחיפוש במכשיר - שנעשה בשיתוף עם גוגל - עובד מעולה. בזמן שחברות אחרות עובדות על סגירת פערים ברמת החומרה, נוקיה עובדים על חיזוק השירותים סביב המכשירים, תחום בו היתרון שלהם כבר גדול מאד. הכללת מקלט DVB-H במכשיר הדגל שלה מראה שנוקיה רצינית בנוגע לדחיפת הפורמט החביב עליה לטלויזיה סלולרית.

כשאני חושב על כל המכשירים שראיתי בתערוכה, המרשים מבניהם הוא במובנים רבים הוא N78. כל מי שמתעניין בסלולר זוכר היטב את N73, קפיצת המדרגה הקודמת של נוקיה. המכשיר היה פורץ דרך בזמנו, ועמד בראש הפירמידה של החברה. כעת אנחנו מקבלים גרסה משודרגת מאד שלו בגודל קטן יותר, ועם WiFi, ניווט, משדר FM ותגיות מיקום לתמונות. ובניגוד לקודמו, מחירו של N78 צפוי להיות שווה לכל נפש. התמחור בארץ כמובן אינו ידוע, אבל הרשו לנו לנחש שמחירו של המכשיר לפני החזרים יהיה 69 ש"ח לחודש או 59 ש"ח לחודש. אם מחירו בזמן ההשקה יהיה 59 ש"ח לחודש, הרי שאני צופה שזה יהיה המכשיר הנמכר בישראל לשנת 2008, עם מכירות של יותר מ-100,000 יחידות.

אחרים

גוגל לא הציגה נוכחות גדולה בתערוכה, אבל אחרים עשו זאת בשבילה. בדוכנים של קוואלקום, Texas Instruments ו-NEC היו הדגמות למכשירים שהריצו את אנדרואיד, מערכת ההפעלה החדשה של החברה לסלולריים. בהדגמות אלו ראינו שאנדרואיד יגיע בגרסת מגע ובגרסה ללא מגע, ושהשתיים לא דומות מאד אחת לשנייה. בסרטון שצילמנו ניתן לראות את הגרסה ללא מגע, מכיוון שזו רצה על מכשיר שנראה כמו סלולרי. בשלב זה של הפיתוח, הממשק נראה נחמד, לא יותר. קצת צפוף, בעיקר בגרסת המגע. אבל אנחנו בשלב מוקדם, ונאלץ לחכות עד שנראה מכשירים אמיתיים וגם – מה שחשוב יותר לעתיד מערכת ההפעלה – יישומים שיפותחו בעבורה.

דבר נוסף שבלט לעין בתערוכה היה שפע הדגמות WiMAX. הצפי הוא שבשנה הבאה מכשירי WiMAX יחליפו את מכשירי המגע כבון טון של התערוכה, ונראה שבקרוב נראה קישוריות בפס רחב צצה ביותר ויותר מקומות ברחבי העולם.

בועה מודולרית, כוח ישראלי

צריך לדבר על מודו, המיזם החדש של דב מורן שהיה נושא השיחה הבולט בקרב הישראלים בתערוכה, ונושא שיחה הרבה פחות בולט בקרב שאר המבקרים והמציגים. ודאי קראתם כבר על הקונספט: מכשיר קטן שנכנס לתוך "ג'קטים" שיימכרו במחיר זול יחסית ויוסיפו לו פונקציונליות למטרות שונות. ג'קט לניווט, ג'קט למדיה, ג'קט לצילום וכיו"ב. לטעמי, מדובר בקונספט מצוין... לו היה מופיע לפני מספר שנים. כיום, בעידן בו מושקים מכשירים עם מסך מגע גדול ואיכותי, ניווט ומצלמה (ויכולות מתווספות כל הזמן בעוד המכשירים קטנים והולכים ותווית המחיר של יכולות מתקדמות הולכת ויורדת), זה נראה כמו רעיון שזמנו חלף.

למה לאדם להחליף ג'קטים למכשיר שלו כשהוא יכול להחזיק מכשיר אחד שעושה הכל? מודו הוא רעיון אטרקטיבי מאד בעבור יצרנים, במיוחד חברות כמו קודאק - שנפגעה קשות על ידי המצלמות הסלולריות – ופיליפס – שכשלה בשוק הסלולרי – מכיוון שהוא נותן להן הזדמנות חדשה לשחק במגרש בו הובסו בעבר. אבל אני מתקשה לראות מסה של צרכנים שיבלו את יומם בשליפת המודו מתוך ג'קט אחד והעברתו לשני.

דבר שני שעשוי לפגוע במודו בעתיד הוא העלייה בנפיצות השבבים האלחוטיים. בשנים הקרובות נראה שבבי WiMAX במגוון רחב של מכשירים. את הזהות שלנו נוכל להעביר ממכשיר למכשיר באופן דיגיטלי, ללא צורך בהעברת רכיב פיזי. וכל מכשיר עם WiMAX יוכל גם – תיאורטית – לבצע שיחות קוליות.

מודו יכול להצליח כאמצעי למרצ'נדייזינג ואפיקים צדדיים דומים. אבל כל עוד מורן משחרר הצהרות בסגנון "נוקיה צריכה ללכת לכנסיה ולהתפלל", הוא מציב את הרף שלו גבוה מדי וכורה את הקרקע לכישלון פנומנלי. ההתנהלות של מודו מזכירה יותר מכל את ההתנהלות הזכורה מימי הבועה העליזים.

אבל לא הכל שחור בצד הישראלי. גם השנה, התערוכה הייתה מפגן עוצמה אדיר של הפיתוח המקומי בתחומי החומרה והתוכנה כאחד. יישומים, שירותים, שבבים ועוד. הישראליות היו שם, קטנות וגדולות, ועברית נשמעה מכל פינה. גם ללא מתחרה לנוקיה, ישראל היא מעצמה סלולרית אמיתית.

חברת התערוכה: נוקיה

החברה הפינית נמצאת בפאזה אחרת לגמרי ממתחרותיה, ובונה כעת אקוסיסטמה שאמורה לעשות את מה שאפל עושה עם מוזיקה ואייפוד, אבל באופן מקיף בהרבה. הידיעות אודות עיכובים בפיתוח המערכת הזאת – וספציפית, באובי – לא מדאיגות בעיני מכיוון שלפחות זה אומר שכאשר הממשק יושק, הוא כנראה יעבוד טוב.

מכשיר התערוכה: נוקיה N78

בלי מסך מגע ובלי מצלמת 5 מגפיקסל, N78 זוכה מכיוון שהוא מייצג את הפיכת המכשירים המתקדמים למוצרי מיינסטרים שכמעט כל אחד יכול לרכוש. כשיושק, סביר שיהיה המכשיר הזול בישראל בעל WiFi, ואולי הזול ביותר בטכנולוגיית GSM שיש בו GPS מובנה. וזה מבלי לדבר על שאר התכונות שלו ועל כך שהוא בעל מעבד חזק מזה של מכשירים כמו E90 של נוקיה, שמחירו כפול.

גילוי נאות: הכותב היה אורח חברת סאני בברצלונה

  • עוד באותו נושא:
  • mwc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully