וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשתיקו את המחשב - חלק ג'

עידן דקל

6.5.2011 / 14:47

מערכות קירור נוזלי הן יקרות ודורשות התקנה מסובכת ותחזוקה שוטפת - אך אין שקטות מהן. כתבה שלישית בסדרה

העיקרון שעומד בבסיס הקירור הנוזלי הוא החלפת כל המאווררים וגופי הקירור במערכת שמבוססת על נוזלי קירור. מאחר שמוליכות החום של הנוזלים הללו גבוהה מזו של אוויר, הן מספקות קירור יעיל יותר. צמצום מספר החלקים הנעים למינימום הופך אותן לשקטות הרבה יותר.

מאחר שמערכות קירור נוזלי הן יקרות בהרבה מפתרונות סטנדרטיים ודורשות התקנה מסובכת ותחזוקה שוטפת, הן נשארו תחביבם של המשוגעים לדבר. האחראים להבאת הקירור הנוזלי למחשב האישי הם חובבי ה-overclocking (האצת חומרת המחשב למהירויות שעון שהיא לא נבנתה לעמוד בהן) והמודינג (עיצוב מחדש, שינוי או החלפה כוללת של מארז המחשב).

מתחילים מאלף ש"ח ומשם רק עולים

מחירי פתרונות קירור נוזלי טובים יתחילו מ-1,000 ש"ח, ויאמירו עד גבול תקרת האשראי שלכם. הם אמנם עושים את עבודתם היטב, אבל עבור רוב מי שמחפשים מחשב שקט יותר, ולא בהכרח חזק יותר, המחיר היקר של המערכת וההתעסקות בטיפול השוטף בצנרת שעוברת בתוך המארז, פשוט לא שווים את זה. אבל לא ניכנס לכם לכיס, אלא רק נציג את האפשרויות, כדי שתעשו את הבחירה המלומדת.

מערכת קירור נוזלי מורכבת, בעקרון, ממיכל נוזל קירור, רדיאטור לקירור הנוזל, משאבה, צינורות ובלוקי קירור. בלוקי הקירור מחליפים את המאווררים ואת גופי הקירור שקיימים בדרך כלל על רכיבי החומרה. הם בנויים ממתכת מוליכת חום (לרוב נחושת או אלומיניום), ודואגים שהנוזל יגיע כמה שיותר קרוב לאיזורים החמים במחשב וייקח את החום החוצה. מרכיב חשוב בקירור נוזלי הוא המשחה התרמית, שממלאת את החללים הקטנים בין הבלוק לרכיב ומוודאת שיש מגע תמידי ביניהם. לרשימת החשודים המידיים שדורשים קירור אותם הזכרנו בטורים הקודמים, כמו המעבד וכרטיס המסך, אפשר להוסיף גם את לוח האם והזיכרונות, שזוכים גם הם לפתרונות קירור מים משל עצמם.

עבור מי שמוכן להפשיל שרוולים ולעבוד מעט, מציעות החנויות המתמחות ערכות קירור שכוללות את כל המרכיבים הבסיסיים. הן מעניקות פתרון קירור משובח (גם אם לא מושלם) במחיר סביר, ומאפשרות להוסיף להן עוד מרכיבים בעתיד, אם אתם רואים לנכון. מי מכם שמחפש מערכת קירור נטולת רעש לחלוטין, יכול ללכת על פתרון קירור פאסיבי נטול מאווררים, כמו ה-Reserator של ZALMAN. מאחר שאין במערכות האלה חלקים נעים, אין שם מה שירעיש. אבל היתרון הזה הוא גם חסרון לא קטן – הוא פוגם ביעילות של המערכות, כך שלפעמים הן עובדת פחות טוב ממערכות קירור אוויר.

יותר אמנות ממדע

עבור המתחילים (והעצלנים), ישנם בשוק מספר פתרונות קירור ביחידה אחת, כמו Thermaltake Silentwater או Antec KÜHLER H2O 620. פתרונות אלו הרבה יותר פשוטים להרכבה מהמערכות המותאמות אישית, וקל יותר להרכיבם על מחשב קיים: פשוט מוציאים את גוף הקירור של המעבד, מרכיבים במקומו את בלוק הקירור הנוזלי ומציבים את הרדיאטור באחד מהמקומות השמורים לכוננים במארז, או במקום אחד מהמאווררים של המארז. עם זאת, לרוב אלו מערכות שנועדות לקרר רק את המעבד או כרטיס המסך, כך שהן לא מהוות פתרון קירור כולל. אך כפתרונות שנמכרים במחירים של 300-500 ש"ח, יכול להיות שדווקא הן יהיו הפשרה המתאימה לכם, בין מערכת קירור מסורבלת ויקרה, לבין מחשב שמרעיש קצת יותר מדי.

בסופו של דבר, מערכות הקירור הנוזלי הטובות לא נקנות כערכה, אלא מורכבות מחלקים. זה מאפשר לכם שליטה מלאה על קירור המערכת, והתאמה מירבית לחומרה שלכם.

אבל, נושא קירור המים הוא עולם ומלואו, ולפעמים גם יותר אמנות ממדע. בניית מערכת כזאת דורשת היכרות עם החומר. כך שאם תרצו להרכיב מערכת קירור מים מהיסוד, עדיף שתתייעצו עם מומחה שיוכל להמליץ לכם על המערכת התאימה לכם ביותר, בהתאם למצב הקיים ולדרישותיכם מהמחשב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully