וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל בדרך לדור הבא של רשתות הסלולר?

הפנטנטים הם הסיבה העיקרית לקניית מוטורולה מוביליטי על ידי גוגל, אך ייתכן שהחברה שואפת לשלוט על כל חלקי חוויית לקוח הסלולר

"אנו מברכים על המחויבות של גוגל להגנה על אנדרואיד ועל שותפותיה". המשפט הזה הופיע, בצורה כזו או אחרת, בהודעה של כל אחת מיצרניות טלפוני אנדרואיד שנדרשה להגיב לרכישה של מוטורולה מוביליטי על ידי גוגל. אך על מה הם מדברים? איך הרכישה הזו מגנה על אנדרואיד? התשובה נמצאת בפטנטים – 12,500 כאלה יש למוטורלה מוביליטי, ועוד 5,000 בקשות לפטנט שנמצאות בהליך אישור.

לפני הכל, צריך להבין מהו פטנט. כה אומרת ויקיפדיה: "פטנט הוא זכות שימוש בלעדית (מונופול) הניתנת על ידי המדינה לבעל המצאה לשימוש בהמצאתו לזמן קצוב (20 שנה בישראל‏), בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי". נבהיר שוב, פטנטים לא ניתנים על רעיונות, כי אם על דרכים ליישם את הרעיונות האלה, בין אם באמצעות מוצר או תהליך.

הבעיה היא שלפעמים משרדי הפטנטים מסכימים להוציא פטנט על משהו רחב מאוד, כמו, למשל , "דרך לעדכון של תוכנות באמצעות רשת מרוחקת". ובעשורים האחרונים, הבינו אנשים שפטנטים כאלה במיוחד - לאו דווקא פטנטים בעלי ערך גבוה, שמתארים משהו חדשני באמת - יכולים להיות שווים הרבה מאוד כסף. חברות ענק החלו להוציא פטנטים רחבים ולדרוש דמי רישוי לשימוש בהם ממתחריהן. חברות חדשות קמו במטרה לקנות פטנטים ולחיות מהרישוי שלהם. יש האומרים שמערכת הפטנטים שבורה, שמה שמתרחש כעת הוא מערב פרוע, אך זו האקוסיסטמה בה גוגל ואנדרואיד נאלצו לתפקד.

ואנדרואיד היוותה מטרה נוחה מאוד. קחו, למשל, את מיקרוסופט, שהחליטה לשים על אנדרואיד החינמית "תג מחיר", כדי שהיא לא תיראה אטרקטיבית מדי ליצרניות סלולר. היא הצליחה: על פי הדיווחים, חברת הסלולר HTC אמנם לא משלמת כלום לגוגל על רישוי של אנדרואיד, אך למיקרוסופט היא משלמת 7 דולרים לכל מכשיר. במקביל, אפל מנסה כעת לפגוע בקרבות פטנטים בשתיים מיצרניות האנדרואיד המובילות בשוק: מוטורולה וסמסונג.

אם תאושר העסקה של גוגל-מוטורולה - ואגב, באקלים הנוכחי היא צפויה להיבדק בזכוכית מגדלת על ידי רשויות להגבלים עסקיים הן בארה"ב והן באירופה - לאנדרואיד כולה יהיה מגן עצום. בפורטפוליו של 17,000 פטנטים, אפשר למצוא כמה שאותן כל אחד מפר. ואף אחד לא ירצה להתעסק עם אנדרואיד בידיעה שגוגל יכולה לנקום. למעשה, הפתרון אותו גוגל תרצה להשיג היא רישוי הדדי עם כל מתחרותיה - שיגן על אנדרואיד מתביעות מצידן, ובתמורה יגן עליהן מפני גוגל.

אם אתם יודעים אנגלית, ויש לכם שעה פנויה, אנו ממליצים בחום להקשיב ל-When Patents Attack - פרק של תוכנית הרדיו האמריקאית This American Life, שמסביר בפשטות מדהימה וברמה גבוהה מאוד את הבעייתיות בשוק הפטנטים האמריקאי כיום.

קנתה מעבדת חומרה

אך לא רק על פטנטים לבדם מושתתת הרכישה כזו. גוגל, עם כל הכבוד, לא הייתה משלמת את הסכום הזה רק כדי לקבל פטנטים. דבר נוסף שהיא מקבלת מהעסקה עם מוטורולה היא מחלקת מחקר ופיתוח סלולרית משלה. למתחרותיה הגדולות כבר יש כאלה - אפל מייצרת את המכשירים שלה בעצמה, ומיקרוסופט נכנסה בתחילת השנה להסכם עם נוקיה (הערת צד: הבלוגר אלדר מורטזין, שבעבר חזה בדיוק רב כמה מהמהלכים הגדולים בעולם הסלולר, טוען כי מיקרוסופט עשויה לקנות את נוקיה בשבועות הקרובים, במחיר אסטרונומי של 23 מיליארד דולרים).

ההתערבות של גוגל בחומרה, לעומת זאת, הייתה די שולית עד כה. החברה החליטה לפני כשנתיים שהיא רוצה להדגים את היכולות של גרסאות אנדרואיד חדשות באמצעות מכשירי דגל - טלפונים שייוצרו אמנם על ידי חברה אחרת אך תוך פיקוח צמוד של גוגל עצמה. הממשק שלהם לא יכלול שום תוספת מעבר לגרסת אנדרואיד בסיסית, בלי ממשקי על כמו Sense או TouchWiz. פרי הרצון הזה היא סדרת נקסוס - הראשון שבהם מכשיר HTC והשני מכשיר סמסונג. שניהם, איך לומר, לא מאוד הצליחו בשוק. הם לא כשלו, אך גם לא הפכו ללהיטי ענק.

ולמרות שגוגל טוענת כי תפעיל את מוטורולה כחטיבה נפרדת, אין ספק שהשרשרת ודרכי התקשורת שייווצרו באמצעות הרכישה יספקו לה את מעבדת החומרה שהיא צריכה כדי לרומם את אנדרואיד עוד יותר, כמו גם גישה לצינורות שיווק אותם תוכל גוגל לייעל.

פטיש ענק על תעשיית הסלולר

ובל נשכח שגוגל, אחרי הכל, היא חברת רשת. חלק ניכר מרווחיה מגיע מפרסום, והחברה מנסה למצוא בכל עת דרכים יצירתיות יותר ומסכים רבים יותר לפרסם בהם. עולם המכשירים הניידים הוא החשוב ביותר כיום בתחום הזה. בניגוד למחשב, אותו אנחנו מפעילים לפעמים, את הטלפון הסלולרי והטאבלט אנחנו פשוט לא מכבים. מי שרוצה לשלוט בשוק הסלולר, חייבת גישה וידע נרחבים גם בתחום החומרה.

תסריט דמיוני מעט יותר, אך לא כזה שניתן לשלול, הוא שגוגל רוצה לעלות שלב, ולהפוך לדור הבא של רשת סלולר, כזו ששולטת על כל חלק וחלק בחווית הלקוח. חוץ מהחומרה, אותה תספק מוטורולה, יש לה כבר היום היצע שירותים נרחב בתחום, שמרוכז תחת מטריית Google Voice. השירותים האלה כוללים שיחות חינמיות בתוך ארה"ב אותן ניתן לבצע מהטלפון הסלולרי או מחלון ג'ימייל, ושיחות בינלאומיות זולות (שיחות מתוך ג'ימייל זמינות בישראל בשבועיים האחרונים); תא קולי ויזואלי, שמראה לכם מי התקשר ואף מנסה לתמלל את ההודעה; ואף מספר וירטואלי, שיכול לנתב את השיחות שלכם למספרים אחרים - כך שלעולם לא תצטרכו לתת יותר ממספר אחד לאנשים, והוא כבר יעביר את שיחותיהם למקום בו אתם נמצאים.

בסופו של יום, אי אפשר להתעלם מכך שברכישה הזו, הפילה גוגל פטיש ענק על כל תעשיית הסלולר העולמית - מכה שאת הסדקים והחיבורים החדשים שתיצור נמשיך לראות בחודשים, וכנראה גם בשנים, הבאות.


עוד בנושא:

- גוגל רוכשת את מוטורולה מוביליטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully