וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייפון 4S: רשמים ראשונים

האייפון החדש הוא צעד אבולוציוני שקול והגיוני. מדובר בטלפון הטוב ביותר של אפל עד היום, לא מעט בזכות מערכת Siri

זוהי איננה ביקורת על האייפון 4S. חשוב שתבינו זאת לפני שאתם מתחילים לקרוא את הכתבה - יום אחד עם הדור החמישי של אייפון מבית אפל לא מספיק כדי לכתוב ביקורת. הוא כן המינימום הנדרש כדי לגבש רושם ראשוני, רושם שיכול לעזור למי מכם שרוצה לקנות את הטלפון תיכף ומיד, ומבקש לקרוא על המכשיר בעברית מאנשים שהשתמשו בו כאן, בישראל. זוהי פשרת גלובליזציה - הטלפון לא הושק בישראל, אין לנו גישה ליחידות ביקורת טרום-השקה, אבל בחו"ל הוא כבר זמין ואף הגיע לכאן ביבוא פרטי (יחידת הבדיקה הגיעה מחנות iStore בתל אביב). בעתיד, לאחר שימוש של כשבוע, יפורסמו כאן רשמים מלאים.

מעבר להקדמה הזו, אייפון 4S לא דורש הצגה. סדרת מכשירי הטלפון של אפל היא מהנמכרות ומהמפורסמות בעולם. בין אם אתם מחובבי אפל או משונאיה, קשה להתווכח עם הטענה שאייפון שינה את עולם הסלולר בכך שהנגיש את הסמארטפון להמונים. מאז 2007, מייצרת אפל את הסמארטפונים הפשוטים ביותר לתפעול, עם חווית שימוש שכל כולה בנויה על ניסיון לגרום לכם לא לפחד ולגעת במכשיר ובתוכנות שמגיעות איתו.

אייפון 4S ממשיך את המגמה הזו, בעיקר בזכות גרסה 5 של מערכת ההפעלה iOS, שהושקה במקביל להשקת המכשיר אך זמינה גם לשני הדגמים הקודמים שלו: אייפון 4 ואייפון 3GS. סקרנו את iOS 5 לפני מספר ימים, ולא נתעכב שוב על החידושים שהיא מביאה עמה. נתמקד במה שחשוב - בחידושים שהאייפון החדש עצמו מביא לשוק העמוס כל כך של סמארטפונים.

עוד בנושא:
אייפון 4S שובר שיאי הזמנות
אייפון 4S נמכר בארה"ב בלי נעילת רשת
סקירת iOS 5 בוואלה! TECH

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל תפחדו מבעיות קליטה

במבט ראשון, אייפון 4S נראה בדיוק כמו הדור הקודם של הסמארטפון מבית אפל. וגם במבט עשירי. ההבדל הבולט ביותר ביניהם, שאינו בולט כלל, הוא מיקום החריצים בצידי המכשיר - אלה שגרמו בזמנו לפרשת "כשהאצבע על החריץ נעלמת לי הקליטה באייפון". והיעלמות הקליטה, אגב, היא הדבר האחרון שדאגנו לו בזמן השימוש ב-4S. למעשה, המכשיר עובר את מבחן המעלית בבית וואלה! - מקום בו טלפונים מעטים מצליחים להחזיק שיחה.

גם איכותה של השיחה - הן עבור המתקשר והן עבור הצד השני, הייתה טובה מאוד גם ברחוב וגם בתוך בית. אז האם נגמרו הימים בהם אפשר היה לצחוק על איכות השיחות באייפון? נראה שכן, אך נדרש זמן שימוש רב יותר להחלטה סופית. בינתיים, כדאי להזכיר כי למכשיר יתרון ממנו נהנים דגמי טלפונים בודדים ברחבי העולם: תמיכה כמעט בכל רשת סלולר בעולם, כולל רשתות בתקן CDMA (כמו רשת פלאפון הישנה), שפופולריות בארה"ב. כך, היצע שירותי הנדידה עבור מי מכם שטס לארצות הברית עם המכשיר יהיה טוב יותר, ותוכלו להתחבר לרשת גם במקומות בהם רק לרשתות CDMA יש כיסוי טוב (סן פרנסיסקו, למשל).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נראה זהה, אך ללא בעיות קליטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבד חזק, מצלמה משופרת

חוץ ממערך אנטנות חדש מתחת למכסה המנוע, יש באייפון 4S מספר שינויי חומרה נוספים, ובראשם מעבד חדש, שהוצג לראשונה באייפד 2. המעבד - A5, כולל שתי ליבות ולא אחת, והינו מהיר יותר מהקודם. בניגוד למה שאתם עשויים לחשוב, זה לא הופך את מהירות התגובה של אייפון 4 לנמוכה יותר באופן משמעותי - רק אם תשימו את אייפון 4 לצד 4S תוכלו להבחין בהבדל. אבל זה לא מבחן הוגן, לא היום לפחות.

באפל יוצאים מתוך הנחה שזמן החיים של אייפון הוא שנתיים - זו גם תקופת ההתחייבות המקובלת ברשתות סלולר אמריקאיות. ובשנתיים האלה, הם נחושים לספק לבעלי האייפון את החוויה הטובה ביותר שיש. זה אומר שכיום, כשאייפון 4 נמצא כשישה עשר חודשים לאחר השקתו, אין שום סיבה שתראו הבדלים מהותיים בפעילות מערכת ההפעלה iOS - היא לא הותאמה במיוחד לאייפון 4S כי אם לשני הדגמים. אבל חכו שנה, חכו לגרסה הבאה של המערכת, ואז תראו את ההבדלים האמיתיים בביצועים. זו, אגב, הסיבה לכך שמי שממליצים לכם לקנות עכשיו אייפון 4 רק כי הוא זול יותר ב-500 שקלים מ-4S עושים טעות - חסכון של 500 השקלים האלה יוריד שנה מזמן הרלוונטיות של המכשיר.

שינוי מהותי נוסף בחומרת האייפון 4S הוא במצלמת הטלפון. בדור הקודם, היה לאפל את אחד מחיישני המצלמות הטובים ביותר, עם אופטיקה מצוינת אך תפקוד בעייתי בתאורה חלשה. הבעיה הזו נפתרה ב-4S באמצעות שדרוג החיישן (8 מגהפיקסל כיום), העדשה והתוכנה האחראית על הצילום. כעת, מדובר במצלמת הסלולר הטובה ביותר בשוק - היא מתמקדת מהר יותר, מצלמת היטב גם בתאורה חלשה ויודעת לפענח צבעים בצורה מעולה. בפשטות, המצלמה טובה הרבה יותר בהבנה שהתאורה צהובה ולא הקיר, כשהיא מתאימה את התמונה על פי ההבנה הזו. מעבר לכך, יש לה גם אפשרויות עריכה וסנכרון לענן של אפל, אבל אלה לא ייחודיים ל-4S ודובר עליהם בסקירת iOS 5.

האייפון מגיע עם עוזרת אישית, והיא לא סתם גימיק

אך גולת הכותרת באייפון 4S, מבחינת סיקור תקשורתי לפחות, היא Siri - המזכירה הווירטואלית. נתחיל מהצהרה שמופנית כלפי כל מי שרוצה להגיד "גם באנדרואיד יש שליטה קולית": סירי היא הרבה יותר מזה. מערכת שליטה קולית טיפוסית מבינה פקודות, פקודות שאתם צריכים ללמוד. אצל סירי זה אחרת - סירי היא זו שמבינה ולומדת אתכם.

איך היא עושה את זה? באמצעות שליחת שתי זרועות: האחת פנימה והאחת החוצה. הזרוע שנשלחת פנימה מתחברת לכל התוכנות שאפל (נבהיר שוב, אפל, לא אחרים) שמה על האייפון שלכם - מהדפדפן ותוכנת מזג האוויר, דרך היומן ותוכנת המייל, ועד לתוכנת הטלפון ותוכנת ה-SMS. הזרוע הזו אחראית על איסוף מידע רלוונטי ומתן פקודות: בדיקת מזג אוויר, שליחת שאילתת חיפוש לדפדפן, כתיבת מסרון, בדיקה ביומן האם כבר יש לכם פגישה בשעה בה אתם רוצים משהו אחר, בדיקת המיקום שלכם כדי להזכיר לכם לקנות חלב כשאתם יוצאים מהמשרד כפי שביקשתם.

את הזרוע הזו, תיאורטית, אפשר לשחזר. היא לא ייחודית - כל מה שצריך זו מערכת הפעלה פתוחה מספיק שמאפשרת לתוכנה חיצונית לעבוד איתה, או שילוב של תוכנה כזו בתוך מערכת ההפעלה על ידי המפתחים. אבל סירי, כאמור, עושה הרבה יותר, באמצעות הזרוע שנשלחת החוצה ומגיעה לשרתים של סירי. מטרתם: להבין את מה שאמרתם, לגרום לכך שלא תצטרכו ללמוד את הפקודות אלא תוכלו פשוט לדבר. השרתים מנתחים את קולכם, ומנסים לתרגם את שפתכם לשפה שסירי התוכנה תבין.

והם עושים את זה בצורה יוצאת מהכלל. נכון, בינתיים מדובר רק בהבנה של אנגלית, צרפתית וגרמנית, אך סירי כן מצליחה להתמודד היטב עם מבטאים כבדים. כ-80 אחוזים ממה שאמרנו לה, בין אם זה הודעות קצרות כמו "יהיה קר היום בערב?" או ארוכות כמו "תשלחי הודעה למייל הביתי של דניס ויטצ'בסקי, תגידי לו שיזדרז בכתיבת הביקורת" הובנו ותורגמו למה שצריך (ראו תמונות בצד הטקסט). וכדאי להזכיר גם שסירי מצחיקה - יש לה כמה תשובות על השאלה "מהי משמעות החיים", היא יודעת להגיד מאיפה הגיעה, ואפילו תייעץ לכם איפה לקבור גופה.

השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא האם זה גימיק. ובאמת, מי יתחיל לדבר עם הטלפון במקום לכתוב? ניסינו את סירי בשימוש אורגני - לא בקטע של לדבר איתה סתם ככה, אלא כשהיה צריך לבצע פעולה כלשהי. נכון לעכשיו, למרות החופש העצום שהיא נותנת בצורת דיבור, והכביכול-תחכום שלה כשמדובר בפעולות פשוטות יחסית, המגבלות שלה די ברורות. היא תוכל להגיד לכם כמה אנשים גרים בישראל כשאתם מתווכחים על כך, ותתריע כשאתם מנסים לקבוע פגישה בזמן בו יש לכם פגישה אחרת; היא אפילו תגוון בדרכים שלה להגיד שהיא לא הבינה מה אמרתם; אבל פעולות מסובכות באמת סירי עדיין לא יודעת לעשות.

הסיבה העיקרית לכך היא שסירי לא מחוברת עדיין למספיק מאגרי מידע, ושאפל היא זו שקובעת לאילו מאגרים היא כן תתחבר. סירי לא תחפש עבורכם טורנטים, סירי לא תוכל להתחבר מרחוק למחשב שלכם ותכבה את תוכנת המסנג'ר שהשארתם פתוחה בטעות - לא כי היא לא מצליחה להבין מה אמרתם, אלא כי היא עדיין מוגבלת על ידי אפל. למעשה, נכון לעכשיו היא אפילו לא יכולה להציג שום שירות מיקום מחוץ לארה"ב - לא חיפוש מסעדות, ולא חיפוש מסלולים, למרות שתיאורטית היא יכולה לגשת אליהם. אז לא, סירי לא גימיק, סירי היא מהפכה. הדרך בה היא מבינה את שפתכם לא פחות ממדהימה. אבל זו מהפכה שעדיין צריכה להבשיל, ובינתיים היא סתם יעילה.

עוד בנושא:

כבר אמרנו שסירי מהפכנית?
גם אפל מתמקדת בסירי

לא, הוא לא מאכזב

אחרי יממה עם אייפון 4S, הרושם הלא-מפתיע הוא שמדובר באייפון הטוב ביותר של אפל מאז ומעולם. זו לא חכמה - עד עכשיו אפשר היה להגיד את זה על כל דור חדש של אייפון. האם הוא צעד אבולוציוני גדול? מבחינת ממשק, לא. האם הוא אכזבה? ממש לא. למעשה, הדבר הכי מפתיע בכל סאגת האכזבה מכך שאייפון 5 לא הוצג והאייפון החדש נראה כמו הישן הוא שאותם אנשי התקשורת המאוכזבים הם אלה שגרמו להפצת השמועות על כך שאייפון 5 יוצג. בזמן שהתקשורת עוסקת במעגל החיים של החשיבות העצמית, אפל לקחה צעד אבולוציוני שקול והגיוני, כשהיא מציגה מספר חידושים מעניינים מאוד, ובראשם סירי.

וכפי שכבר הוזכר בעבר - אם יש לכם אייפון 4, אפל לא פיתחה את המכשיר הזה כדי שאתם תקנו אותו. היא לא תתנגד לכך, אבל באייפון 4S אפל מכוונת לאנשים שרכשו את 3GS בן השנתיים פלוס, ואנשים להם עדיין אין אייפון ורוצים אחד. עבורם, המלצת הקנייה הראשונית היא: לכו על זה, לא תתאכזבו.

עוד בנושא:

ההכרזה על אייפון 4 - ככה זה נראה

תודה ל-iStore על כך שסיפקו לנו את המכשיר לבדיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully