וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

M8 לא מביאה עמה בשורה

עמי רוחקס דומבה

24.2.2013 / 12:05

אפליקציית הניווט החדשה אמנם נוקטת בגישה אחרת מווייז, אך אי אפשר שלא להשוות ביניהן - השוואה ממנה היא לא יוצאת נשכרת

יח"צ - חד פעמי

תוכנת הניווט M8 מבית חברת טלמפ (Telmap) שהושקה בשבוע שעבר, מציעה שירותי ניווט בחינם להתקנים ניידים כמו סמארטפונים וטאבלטים מבוססי מערכות ההפעלה iOS של אפל והאנדרואיד של גוגל. מדוע חברה ותיקה בתחום תוכנות הניווט כמו טלמפ החליטה להשיק תוכנה שתתחרה ב-WAZE הפופולרית, שנדמה שאיש לא יצליח להפיל אותה מכס מלכות הניווט החינמי?

המטרה של M8 היא להשיג דריסת רגל, ולאו דווקא להתחרות ראש בראש עם ווייז. ולמרות זאת, קשה לא להשוות, וההבדל הראשון, ואולי המהותי ביותר הוא הייעוד של התוכנה. בעוד ווייז שמה דגש על שיתופיות בין המשתמשים בזמן אמת, M8 שמה דגש על "המשתמש כצרכן". במילים אחרות: בעוד ווייז נבנתה כתוכנת ניווט שתעזור לכם להתחבר לאנשים, M8 נבנתה כפלטפורמת שיווק עתידית שתעזור לספקי שירותים לעשות עליכם כסף.

אפליקציות עם פילוסופיות שונות

לפני ההבדלים הטכנולוגיים, יש הבדלים בסיסיים בפילוסופיה של כל אחת מהאפליקציות. M8 נבנתה ככלי עזר צרכני שמטרתו היא להציג למשתמש מידע מגוון על בסיס המיקום שלו. הנסיעה, המפה והניווט הם תשתית למכירת מוצרים כמו הזמנת חניה, מזון מהיר או שופינג וקניות לבית. ווייז, לעומת זאת, נבנתה ככלי לשיתופיות בין משתמשים. את שכבות המידע בווייז תמצאו בתוך תפריט הניווט תחת כפתור קטגוריות. שלא כמו ב-M8, הוא לא בחוץ, בתפריט הראשי כי המידע הוא לא העיקר, אלא המשתמש.

הבדל נוסף טמון גם במקורות המידע בהן משתמשת כל אחת מהתוכנות ליצירת שכבות המידע בנוסף למפה. M8 עושה שיתוף פעולה עם שירות b144 של בזק וחברת "מפה" (עסקים, אטרקציות), זאפ מבית "דפי זהב" (מסעדות), שירות תל אופן (השכרת אופניים) וחברת OnMyWay לקופונים. ווייז משתפת פעולה גם כן עם דפי זהב, וכן לוקחת מידע מהאינטרנט (פייסבוק, גוגל, פורסקוור), ומבסיס נתונים של החברה. לעומת M8 שבה לכל שכבת מידע יש מקור מידע אחד, בווייז מתבצע חיפוש בכל המקורות עבור כל שכבת מידע. למרות ששתי האפליקציות מציעות שכבות מידע דומות, ל-M8 יש יתרון בגישה לנתונים ובתוכן הצרכני המגוון שהיא מציגה.

צרכנות – יתרון ל-M8.

עיצוב ישן ולא מושך

את ההבדל בין שתי האפליקציות מרגישים כבר בהתחלה. כאשר מתקינים ומפעילים את M8 בפעם הראשונה, המסך הראשון שעולה הוא תפריט ראשי משובץ אייקונים. בווייז, לעומת זאת, תעלה בקשה לרישום משתמש חדש (באמצעות פייסבוק או פתיחת חשבון באפליקציה) ומיד אחר כך תעלה מפה. בניווט חברתי העיקר הוא המפה והמשתמשים, ואילו בניווט צרכני העיקר הוא שכבות המידע המיוצגות על ידי האייקונים בתפריט.

מתכנני הממשק של M8 עשו עבודה המשקפת את אותה פילוסופיה צרכנית של האפליקציה. האייקונים בתפריט הראשי מסודרים במטריצה שכוללת אפשרויות שונות כניווט, קולות מצחיקים (שינוי הקריין של הניווט – בתשלום), התאמה אישית של התפריט, על הדרך (דלק, רחיצת רכב, פנצ'ריות, חנויות רכב), יש חניה (הזמנת חניה בתשלום), לאכול בחוץ (מסעדות בתי קפה וכו') ועוד. אם אתם מחפשים פעילות כלשהי - הממשק של M8 בהחלט יספק לכם את כל המידע שאתם צריכים, ובצורה נוחה ומזמינה.

עיצוב ממשק המשתמש הוא גם אחד החסרונות העיקריים של M8. מדובר על עיצוב ישן , לא מושך ועם פונקציונליות מוגבלת. אם תרצו להחליק את המפה בצורה סיבובית לאחד הצדדים עם האצבעות, תגלו שממשק M8 מאפשר להחליק את המפה רק בתנועה אנכית או אופקית. זאת לעומת ממשק מודרני ומעוצב בווייז, המאפשר לבצע החלקה גם בצורה סיבובית בנוסף לציר האופקי והאנכי. בשתי האפליקציות אפשר לסמן נקודה על המפה עם האצבע ולנווט אליה ברכב או רגלית. הסימון גם יאפשר לשמור את הכתובת במועדפים, לשלוח את המיקום לחבר, לתכנן מסלול לכתובת אחרת. אפשרויות נוספות שיש רק ב-M8 כוללות שליחת ציוץ בטוויטר עם המיקום שסימנתם, עדכון סטטוס בפייסבוק עם המיקום, חיפוש בקרבת הסימון תחנת דלק, חניון או כספומט וצפייה בנתוני מזג אוויר באותה נקודה. רואים כי תכנון ממשק המשתמש היה בראש סדר העדיפויות של טלמפ כאשר פיתחה את M8, חבל רק שלא הושקעו אותם משאבים גם בעיצוב הגרפי של הממשק.

עיצוב – יתרון לווייז.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

ב-M8, השיתוף הוא רק עוד שירות מידע

על מנת להבין את ההבדל בין שני השירותים בהיבט השיתוף, יש להתחיל בטכנולוגיה עליה מתבססת האפליקציה. ווייז היא תוכנת ניווט שנבנתה כמנוע היתוך מידע מנתונים המגיעים מהמשתמשים בזמן אמת. זאת אומרת שהשיתוף בין המשתמשים הוא הדבר החשוב ביותר, וככל שאלו משתפים יותר - הניווט מדויק יותר. לא סתם ווייז מתייחסת לעצמה כקהילה של משתמשים. לעומת זאת, M8 היא אפליקציית ניווט שנועדה להיות אגרגטור של מידע מבוסס מיקום, ולכן במקרה זה מדובר על מנוע המבוסס על שיתוף פעולה עם מאגרי מידע מגוונים אחרים ולא על מידע מהמשתמשים. זו הסיבה שהשיתוף ב-M8 הוא "עוד" שירות מידע, ואינו לב המערכת כמו בווייז.

גם החוויה החברתית בין המשתמשים שונה בין האפליקציות. ב-M8 המטרה היא לספק למשתמש מידע מגוון על המקום בו הוא נמצא והיא משתמשת במקורות מידע בלתי תלויים במשתמש, ולכן אינה שמה דגש על יצירת תחושת ה'ביחד'. לעומתה, ווייז תלויה באופן מוחלט במשתמשים ולכן היא שמה דגש על חווית הקהילה (חברים, קבוצות, שיתוף) ורק אחר כך על שכבות המידע. עוד מרכיב שעושה את ההבדל לטובת ווייז הוא המנוע החברתי העצמאי שמספק למשתמש תחושה שהוא תלוי באחרים לטובת ניווט, התרעות ובקרת עומסים ואילו ב-M8 הסתפקו בקישור ל-API של פייסבוק וטוויטר לצורך "תוספת" של העברת מידע בין המשתמשים באפליקציה.

ההבדל בגישות השונות של התוכנות לשיתוף משתמשים משפיע בצורה ישירה גם על הניווט. בווייז תוצאות הניווט (עומסים בכביש, תקלות ועבודות בכביש, תאונות, תוואי המסלול, שמות כבישים, כבישים לא מחוברים ובעיות נוספות) מבוססות על מידע המגיע בזמן אמת מהמשתמשים. בכל פעם שמשתמש מדווח על אירוע בצורה ידנית או שהמערכת מזהה עומס בקטע כביש באמצעות ניטור המיקום והמהירות של המשתמשים, המפות מתעדכנות בצורה אוטומטית. לעומת זאת, ב-M8 המידע מבוסס על סנכרון בסיסי נתונים של מגוון חברות, שמתבצע כל מספר דקות, וכך המפות נשארות מעודכנות.

לאור ההבדלים ביישום הניווט, יהיו שיטענו כי דווקא חוסר התלות של M8 במשתמשים לטובת הניווט הופך אותה ליותר אמינה. אלו יטענו כי דיוק הניווט אינו תלוי בהשתתפות הנהגים או בכמות המשתמשים בשירות, ולכן תאורטית המודל יותר אמין. ובכן, זה כמובן היה יכול להיות נכון בעולם שבו לא היו לווייז מעל ל-34 מיליוני משתמשים עם צפי ל-70 מיליון עד סוף שנה זו (מתוכם כ-4 מיליון ישראלים). כאשר מדובר על מספר משתמשים כזה - טענת חוסר האמינות בגלל תלות בשיתוף בטלה בשישים.

שיתוף – יתרון לווייז.

הרשאות או לא להיות

היות ובשתי התוכנות, M8 ו-ווייז, קיימות שכבות מידע נוספות מעבר למפה, שתיהן דורשות מהמשתמש לאשר הרשאות מרחיקות לכת בעת התקנתן במכשיר. בדיקה מדוקדקת של ההרשאות מגלה ששתיהן יכולות לצלם תמונות סטילס ווידאו, לאכן מיקום על ידי Wifi, תא סלולרי ו-GPS, לקרוא ולשמור מידע אודות אנשי הקשר במכשיר (כולל תכיפות הקשר, והאם דיברתם אתם, התכתבתם בדואר אלקטרוני או יצרתם דרך בדרך אחרת), למחוק או להעביר מידע להתקן המחובר למכשיר ב-USB, למנוע מהמכשיר להיכנס למצב שינה, להתחבר למכשירים אחרים בבלוטות', ועוד.

לצד ההרשאות החופפות, קיימים מספר הבדלים: תוכנת M8 יכולה להוציא שיחות ולשלוח הודעות טקסטים בתשלום ללא צורך באישור המשתמש, היא מאפשרת למשתמש לעשות רכישות של פריטים מחנות היישומים של גוגל (כנראה לרכישות In-App Purchase או כהכנה להתקנת יישומים צד שלישי בתפריט הראשי בעתיד), היא יכולה ל לקרוא קובץ לוג של השיחות ולשמור אותו, ולשנות הגדרות הבלוטות' במכשיר. את כל אלו ווייז לא יכולה לעשות.

לעומת זאת, ווייז יכולה לשנות את הגדרות המכשיר שלכם, להקליט שמע, לשנות את הגדרות השמע במכשיר, לשלוח הודעות Broadcast, ויש לה הרשאה מיוחדת לעבוד מול מערכות השמע החדשות של חברת פיוניר (Pioneer AppRadio).

למרות שאת ההרשאות האלו המשתמש מאשר בעת ההתקנה של התוכנה, מעטים בודקים מה משמעות כל הרשאה, ואף חברה, לא טלמפ ולא ווייז הועילו להעלות באתרים שלהן הסברים מפורטים מדוע הן מבקשות אותן. במילים אחרות: לשתי החברות חשוב לשמור על עמימות השימוש בהרשאות שהן מבקשות מהמשתמש, ובשני המקרים מדובר על אפליקציות עם פוטנציאל פגיעה בפרטיות המשתמש.

כדי לדעת אם בכל זאת איזו אפליקציה מבין השתיים יותר בטוחה לשימוש, נעזרנו בתוכנות שונות (Permission Friendly Apps, Suspicious Apps, App Permission Watcher) וגילינו שעל פי רוב תוכנת M8 מתויגת כמסוכנת יותר לשימוש בהיבט של פגיעה בפרטיות. ייתכן וזה נובע מכך שבשונה מווייז יש לה גישה ישירה לארנק של המשתמש באמצעות הוצאות שיחות ושליחת הודעות טקסט ללא אישורו.

שמירה על פרטיות – יתרון לווייז

סיכום: נחכה לגרסאות עתידיות

צריך להודות שיחסית לתוכנת ניווט חדשה, מבית תוכנה שההתמחות שלו היא ניווט - יצאנו מאוכזבים מ-M8. איזו בשורה היא מביאה עמה לשוק? העיצוב הוא של שנות ה-90, התפעול של המפה מוגבל, השיתופיות מקבלת עדיפות משנית, ופוטנציאל הפגיעה בפרטיות המשתמש גרם לנו לחשוב שמדובר בשותף לחיים ולא בתוכנת ניווט. ניכר כי למרות שעברו כמעט שבע שנים מאז שיצאה ווייז לשוק (פרויקט המיפוי הראשון שנקרא Freemap הושק רשמית ב- 2006), לא השכילה טלמפ לנצל את היתרון הטמון בלימוד הטעויות של המתחרה.

יחד עם זאת, עם המחשבה שבמאחורי טלמפ עומדת אינטל (שרכשה אותה ב-2011), אפשר להבין איך היתרון היחיד של M8 הוא בהגשת המידע הצרכני למשתמש בצורה נוחה ומזמינה. אמנם מדובר על פער שמתכנתי ווייז יכולים לסגור בקלות על ידי הוספת תפריט קטגוריות במסך הראשי, אבל מבחינת אינטל כנראה מדובר בעיקר. עכשיו נשאר לנו לחכות ולראות האם הגרסאות העתידיות של M8 ישקפו שינוי במגמה ויצליחו להפוך אותה לתוכנת ניווט ראויה ומודרנית.


עוד בנושא:

- אפליקציית M8 רוצה לעקוף את Waze בסיבוב
- אפליקציית M8 "מפשיטה" את המשתמש

  • עוד באותו נושא:
  • M8
  • waze

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully