וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכור ב-eBay ולהישאר בחיים

22.10.2010 / 15:40

רוצים להיפטר משמעטס? לרוקן את הבוידעם? כך תמכרו מוצרים ב-eBay בקלות. מדריך שני בסדרה

בשבוע שעבר הראנו לכם כיצד להשתתף במכירות הפומביות של eBay ולרכוש דרכן מוצרים. הפעם נציג את הצד השני של המטבע, ונבחן כיצד מוכרים מוצרים באיביי.

אך לפני שמתחילים עם ההסבר, יש לבחון קודם כל את השאלה האם כדאי בכלל למכור באיביי. מניסיון אישי, התשובה על כך אינה חד משמעית. בזמנו התעסקתי קצת עם המערכת של איביי, בקניה ובמכירה. זה נבע קודם כל מסקרנות ומהרצון להכיר את השירות האינטרנטי החשוב הזה, אבל בהחלט גם מהרצון הפשוט להרוויח משהו – לקנות דברים בזול מצד אחד, ולמכור דברים אחרים ביוקר (בשאיפה) מהצד השני. הדבר אפשרי בשני המקרים, אבל בצורה מוגבלת ולא גורפת. כן, יצא לי לקנות מספר מוצרים במחיר נמוך ממה שהייתי מוצא אותם בחנויות מקוונות אחרות, אבל מעולם לא באמת "דפקתי את המערכת" והוצאתי משהו ב'כלום כסף' (עלות המשלוח לישראל לבדה מסכלת אפשרות כזאת). בנוסף, גם יצא לי למכור כמה דברים ברווח סביר עד נאה. אבל גם כאן סכום המכירה מעולם לא הרקיע שחקים. מכיוון שהכתבה הזאת עוסקת בצד הזה של איביי, אפרט בנושא.

לא מתעשרים מזה

ישנם אנשים, גם בישראל, שמכירה באיביי היא העבודה שלהם. הם חיים מזה וטוענים שאף מצליחים להתפרנס מכך היטב. יתכן שהם צודקים (לא בדקתי לעומק). המסקנה שלי מההתעסקות עם מכירות באיביי היא שלפחות כל עוד עושים את זה "בקטנה", כמשהו מהצד, סוג של תחביב – לא רואים רווחים גדולים. אחרי כל ההתעסקות במוצרים, בהעלאת מכירות שלהם לאתר, במכירתם ובשליחתם – גם אם יש רווח כלשהו, הוא לא משמעותי כאשר עושים שיקולי עלות/תועלת.

כישראלי, החלטתי בזמנו לנסות למכור באיביי מוצרים שמאופיינים בישראליותם. קיוויתי שהטאץ' המקומי יביא קונים יהודים מהתפוצות, שמעוניינים בפריטים אותנטיים מארץ הקודש. הלכתי לשוק הפשפשים ביפו וקניתי מספר פריטים כאלה – מחנוכיה זולה שמצאתי שם ועד חולצות טי עליהן כתוב "קוקה קולה" בעברית. הגדרתי מחיר התחלתי (לפחות פי 2 מעלות הקניה, לא כולל דמי משלוח), פרסמתי את המכירות באיביי, וחיכיתי לקונים שילחמו בעוז על המוצר ויעלו את מחירו אל-על.

ובכן: אכזבה. זה לא שהפריטים הללו בלתי מכירים. את רובם הצלחתי למכור. העניין הוא שמחיר הקניה מסתכם בדרך כלל בזה שהגדרת, או בדולר או שניים יותר ממנו. יתכן ובעבר הרחוק באמת היה אפשר למכור אבן חצץ מאדמת ארץ הקודש במחיר מפולפל, אבל כבר שנים איביי נמצאת ברוויה. כמעט כל מוצר שתעלו בדעתכם קיים בה במספר רב של מכירות מקבילות, ומטבע הדברים, כשיש יותר היצע – יש פחות ביקוש, והמחירים יורדים. חנויות מזכרות מקוונות מוכרות באיביי את אותם פריטים שאתם מוכרים, ועושות זאת במקצועיות שלכם עדיין אין. כאשר מגלגלים אלפי עסקאות במתח רווחים נמוך – מצליחים אולי לעשות כסף. כאשר אתם מוכרים טי-שירט וחנוכיה שקניתם ב'בודדת' – גם אם תרוויחו כמה דולרים, זה לא יקזז את טרחתכם. האחוזים שלוקח האתר וכן שירות התשלומים פייפאל מצמצמים את הרווח שלכם אפילו עוד יותר.

בנוסף, יש גם לזכור שהמזל משחק גם כן תפקיד באיביי, ומכירה עם פוטנציאל יכולה לא להניב כלום. כך למשל, דיסק נדיר שפרסמתי למכירה (על תקן "למעריצים ואספנים") לא נמכר בסיבוב הראשון. אף אחד לא הציע עבורו אפילו את המחיר המינימלי שדרשתי. כאשר הרצתי אותו לעוד שבוע באתר – הוא הגיע לסכום מכירה של 25 דולר, בזכות שני מעריצים שמצאו את המכירה וניהלו מלחמת מחירים על המוצר.

הניסוי שלי במכירות באיביי הביא אותי לתובנה בסיסית: לפחות כל עוד אין לך מוצר שברור לך שיימכר ביוקר – אין טעם לנסות לבצע מסחר באתר. מתי זה כן מתבקש? כאשר ממילא יש לכם בבית פריטים שמעלים אבק ואתם מעוניינים להיפטר מהם. במקרים הללו (בניגוד למקרים בהם אתם מכתתים רגליכם לשווקים בחיפוש אחר פריטים שתקנו ואז תמכרו ברווח) – גם רווח קטן עדיף על כלום. גם עשיתם כמה דולרים וגם פיניתם מקום בבוידעם.

אז אם זה המצב שלכם, ואתם רוצים להיפטר מהשמעטס ששוכב בעליית הגג כאבן שאין לה הופכין – המשך הכתבה הזאת נועד לכם.

אז מה אתם מוכרים?

העלאת מכירה באיביי היא תהליך פשוט למדי, לא הרבה יותר מסובך מקניה באתר. גם בהדגמה זאת, כמו בכתבה הקודמת בסדרה, אנו יוצאים מנקודת הנחה שכבר יש לכם חשבון באיביי ובשירות התשלומים פייפאל, וששני אלה מקושרים אחד לשני.

תהליך המכירה מתחיל בעמוד הראשי של איביי, שם אתם לוחצים על אפשרות Sell an item, הנמצאת תחת תפריט Sell בצד הימני העליון של המסך. הלחיצה תביא אתכם לעמוד List Your Item, שלחיצה על הכפתור בו תפתח תהליך העובד בשיטת Wizard, הלוקחת אתכם צעד צעד בהעלאת המוצר שלכם.

בשלב הראשון תוכלו להקליד את סוג המוצר, או לבחור אותו דרך רשימת קטגוריות. לצורך ההדגמה נבחר באפשרות השנייה. ננסה למכור את יוסי – בובת פיל פרוותית שיושבת במשרד וואלה! TECH. הפיל האדמדם בעל החיוך הרחב משמש מעין קמע של החדר, ואנחנו לא באמת רוצים להיפטר ממנו. לכן גם נגדיר מחיר שקלוש הסיכוי שמישהו יהיה מוכן לשלם עבור בובה זולה.

נלחץ על Browse Categories. תחת מסגרת Categories נבחר Toys & Hobbies. תיפתח חלונית נוספת שתבקש מאיתנו פילוח יותר ספציפי. נבחר בה Stuffed Animals. תפתח חלונית נוספת שתבקש מאיתנו לרדת לרזולוציה גבוהה יותר. נמשיך בצורה זאת עד תום החלק הזה בתהליך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עושים פרזנטציה

השלב הבא הוא עמוד Create your listing. זהו, למעשה, העמוד המרכזי והחשוב ביותר בתהליך, העמוד בו אתם נותנים את פרזנטציית המוצר. כך תמלאו את החלקים השונים בו:

Title – שם המוצר. לא מספיק לכתוב את תיאורו הבסיסי. מומלץ להוסיף מילות תואר שייתכן והקונה הפוטנציאלי מזין במהלך החיפוש. כך, למשל, לא נכתוב iphone 4, אלא נכתוב: iphone 4, 16gb, unlocked, new. כך גדל הסיכוי לעלות בחיפוש של מי שחיפש בצורה ספציפית, וכן להתבלט ברשימת תוצאות החיפוש ולהגדיל את סיכויי ההקלקה.

Subtitle – אפשרות להוסיף כותרת משנה, בעלות של 50 סנט. כאן תוכלו להוסיף עוד פירוט על המוצר, ששוב אולי יגדיל את הסיכוי שיקליקו עליו. גם אם אתם מעוניינים באפשרות זאת, עדיף לא לבחור אותה בשלב זה, שכן בהמשך התהליך היא תוצע לכם כחלק מ"עסקת חבילה" משתלמת יותר.

Condition – מצב הפריט. חדש או משומש.

לא דין אייפון כדין בובת פיל, ולכן בשלב זה יופיעו בכל סוג מוצר פרמטרים שונים אותם חובה להגדיר. לאיביי יש בסיס מוצרים מספיק רחב כדי לדעת מהם הפרמטרים הרלוונטיים לכל סוג מוצר, ו-Wizard המכירה שלו משתנה בהתאם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבלו ויז'ואל

לאחר שתמלאו את הפרטים הרלוונטיים תגיעו לשלב בו תתבקשו להזין תמונה של המוצר. העלאת התמונה הראשונה ניתנת בחינם. התמונות שאחריה – כבר עולות כסף.

החליטו אם אתם מסתפקים בתמונה אחת בהתאם לסוג המוצר. אם אתם מוכרים דיסק, אין כל צורך בתמונה נוספת לזאת המציגה את העטיפה הקדמית. אם אתם מוכרים תכשיט, לעומת זאת, מספר תמונות מזוויות שונות בהחלט יכולים להפחית את התלבטותו של הקונה הפוטנציאלי, המקבל תמונה ברורה (תרתי משמע) של המוצר.

העלאת התמונה נעשית על ידי חלונית עם אפשרות Browse, המאפשרת לכם לבחור תמונה מהמחשב שלכם, וגם לעשות לה פעולת Crop, הממקדת אותה במוצר ומוציאה את סביבת הצילום שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי העלאת התמונה/תמונות תגיעו לחלק המרכזי של התיאור המילולי: Describe the item you're selling.

בתיבה זאת תצטרכו למעשה לתפקד כאנשי שיווק. כאן תכתבו טקסט שמתאר את המוצר שלכם ומנסה לשכנע את הקונה להשתתף במכירה הפומבית. כדי להגדיל את סיכוייכם כתבו בפירוט ובבהירות. אם מדובר במוצר אלקטרוני – הכניסו לינקים לביקורות חיוביות שפורסמו עליו ברשת. אם מדובר בפריט עתיקות מסוים – הכניסו את כל המידע הקיים עליו.

אם אתם מוכרים מוצר נפוץ – סביר להניח שתוכלו למצוא באיביי מכירות אחרות שלו, מהם תוכלו להעתיק את התיאור. זה נכון במיוחד לדיסקים ולספרים, שאין כל הבדל בין העותקים שלהם שנמכרים, ולכן תיאור אחד יכול להתאים לכולם. כך גם תימנעו ממכשלת ה"ישראלי שכותב באנגלית לא תקנית".

חלונית התיאור מאפשרת גם להשתמש ב-HTML, כדי לגרום למכירה להיראות כמו עמוד אינטרנט לכל דבר במקום משהו שמזכיר קובץ טקסט של Notepad. גם שימוש בצבעים אפשרי, למי שרוצה לייצר כותרות בצבעים שונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה ולמה

האפשרויות הבאות:

Listing Designer – אפשרות העולה 10 סנט ומאפשרת לכם לבחור סגנון עוצב מובנה למכירה שלכם. אפשרות מיותרת למדי, שרוב הסיכויים שבחירתה לא תגדיל את סיכויי המכירה שלכם.

מחיר הפריט – מטבע הדברים, אחד השדות החשובים ביותר במכירה. כאן תגדירו מהו סכום המכירה ההתחלתי. לפני שעושים זאת מומלץ לעשות "סקר שוק" קטן באיביי ולראות באיזה סכום מוצע בדרך כלל המוצר שאתם מוכרים. אם כולם מוכרים אותו ב-5 דולר, רוב הסיכויים שלא תצליחו לקבל יותר. מוצר ייחודי, לעומת זאת, נותן לכם טווח משחק גדול יותר. בנוסף, תוכלו להגדיר כאן מחיר קניה שאינו תלוי מכירה פומבית (Buy It Now). אם אתם מוכנים למכור מיידית את המוצר למי שמוכן לשלם עליו מיד 10 דולר – תוכלו להגדיר זאת.

עוד תגדירו בשדה זה את משכה של המכירה הפומבית – מיום אחד ועד עשרה ימים. תמורת עשרה סנט תוכלו להגדיר זמן התחלה ספציפי למכירה (במקום תחילתה מיד עם סיום תהליך העלאתה לאתר). אפשרות זאת יעילה אם רוצים, למשל, לוודא שהמכירה תסתיים בימי סוף השבוע הנוצרי (שבת-ראשון), בהם ידוע שיותר אנשים גולשים באתר ולכן מתקיימות בו יותר מכירות.

shipping details – המקום בו תגדירו את דמי המשלוח. תצטרכו להגדיר לאיפה אתם מוכנים לשלוח ("כל העולם" או רק איזורים מסוימים), וכמה זה יעלה לקונה האמריקאי ולקונה משאר העולם. מחיר המשלוח למוצרים מסוימים הוא מוגבל (משלוח של סרט DVD, למשל, אינו יכול לעלות על 3 דולר עבור קונה אמריקאי). עוד תצטרכו להגדיר את סוג המשלוח בו תשתמשו ואת מספר ימי העבודה שאתם מתחייבים שיעברו עד שתפקידו את המוצר בסניף הדואר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמוד Review your listing מסכם את פרטי המכירה שהזנתם. בנוסף, הוא מציע לכם את ה-Value Pack: הוספה של כותרת משנה למכירה, תמונה גדולה יותר ועיצוב אוטומטי של העמוד. כל זאת תמורת תוספת של 65 סנט למחיר (במקום 95 סנט שיעלו שלושתם בנפרד). לאחר שבחרתם באופציה זאת (או שלא) – התבוננו בפרטי המכירה המוצגים וודאו שאכן כך אתם רוצים להציג את המכירה שלכם. אופציית Preview your listing תציג לכם את עמוד המכירה ממש כפי שיוצג לקונים, וכך תוכלו לוודא שהכל בסדר.

שלמים עם התצוגה? לחצו על List Your Item ו... המכירה באוויר.

עכשיו לא נותר לעשות דבר עד סוף התהליך. כאשר מסתיימת המכירה תקבלו אימייל עם הפרטים: האם המוצר נמכר, ובאיזה סכום. תוכלו לשלוח בלחיצת כפתור אחת בקשת תשלום לקונה. לאחר שהוא ישלם – יש לפרסם עליו פידבק (ראו הסבר בכתבה הקודמת), לארוז את המוצר ולשלוח אותו בדואר, כפי שהוגדר מראש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד כמה נתונים

- יש לזכור שסכום המכירה הוא לא הסכום שתרוויחו בפועל. ממנו יורד מחיר העלאת המכירה, המחיר שאיביי גובה על הרווח והעמלה של העברת הכסף על ידי פייפאל. אלו משתנים בהתאם לסכום המכירה.

- הפידבק שלכם הוא נתון קריטי ליכולת שלכם למכור. משתמשים רבים יזהרו ממוכר חדש שאין לו עדיין קרדיט ובוודאי ממוכר עם קרדיט שלילי. לכן הקפידו להציג את המוצר שלכם בצורה מדויקת ולשלוח אותו בזמן שהוסכם ובצורה שהוסכמה.

- הקפידו לכתוב פידבק גם על הקונה. זה חשוב לו לא פחות ממה שזה חשוב לכם, ואם הוא שילם חמש דקות לאחר שזכה במכירה- מגיע לו שתצטיינו את זה בפידבק עליו.

- ואם אתם רוצים לקנות פיל אדום במחיר של 19 דולר....

  • עוד באותו נושא:
  • איביי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully