וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שדרגתם? נדפקתם

בכל פעם שאפל משיקה מכשיר חדש - בעלי המכשירים הישנים נתקלים בקשיים לתפעל את הסמארטפון שלהם. האם זה עומד לקרות שוב ב-9 בספטמבר, עם השקת אייפון 6?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפל מוציאה מכשיר חדש בכל שנה. בכל שנה ישנם תורים עצומים למכשיר הנכסף, ומה שמפתיע אף יותר הוא שהרבה מהאנשים שעומדים בתורים האלו מחזיקים במכשיר מהדור הקודם, משמע עברה בדיוק שנה והם חייבים לשדרג. אם קונים בכל שנה את המכשיר הכי חדש, אין עם זה (לרוב) שום בעיה, אך מה קורה לאותם אנשים שלא שידרגו כבר שנתיים, שלוש ואפילו יותר?

"הדרך היחידה להריץ את המערכת החדשה היא לשדרג מכשיר"

השנה, יותר מאשר בעבר, כיוון שהאייפון 6 צפוי להביא איתו כל כך הרבה שדרוגים - ייתכן שבעלי האייפון 4s ואפילו האייפון 5 יתחילו להתחרט על כך שהם לא עמדו בתורים שלא נגמרים. בשנה שעברה, כשיצאה מערכת ההפעלה iOS 7, כמעט כל מכשיר בדרגה מתחת לאייפון 5s הרגיש את הכובד שלה. בעלי אייפון 4 ואייפון 4s חוו איטיות בלתי נסבלת לאורך תקופה, שתוקנה כחצי שנה לאחר מכן. נראה שבכל פעם שאפל עושה צעד קדימה – הלקוחות שלה נאלצים להדביק את הפער, אחרת הם נדפקים. חובבי אייפון צריכים להוציא הרבה כסף לשדרוג שנתי של המכשיר, אחרת הם פשוט נשארים מאחור עם מכשיר בעל תפקוד בעייתי.

"המערכות העדכניות של iOS ואנדרואיד מעמיסות דרישות כבדות יותר על המעבד, המעבד הגרפי, הזיכרון, הבטרייה ועוד רכיבים אלקטרונים", כתב העיתונאי אוון ספנס במגזין פורבס, במאמר תחת הכותרת "כך אפל מכריחה אתכם לשדרג", "נסו להריץ את הפלטפורמות הנ"ל על מכשירים ישנים ותיהיה ירידה טבעית בתפקוד. אין דרך קלה להחליף מעבד בסמארטפון, לכן הדרך היחידה להריץ את המערכת החדשה היא לשדרג מכשיר. ואם יש לך את המערכת העדכנית ביותר אז אתה צריך את החומרה העדכנית ביותר (שתריץ אותה הכי טוב). זה מעגלי והתשובה הכי טובה היא: לקנות לקנות לקנות!"

רון ריינז, לשעבר העורך הראשי של אתר iphones.co.il ועורך ראשי באתר 4techsake.net בהווה, מסביר שהמצב הזה רק ימשיך ויחמיר בחלוף הזמן, שכן אפל - כמו כל יצרנית מכשירים אחרת בשוק - מתכננת את הגרסאות העתידיות של מערכת ההפעלה שלה ומתאימה אותם לאמות המידה של המכשיר הכי חדש בשוק. "כל העבר של מכשירי האייפון של אפל מלא בעדויות לכך", הוא אומר, "והמצב לא שונה אצל כל יצרניות המכשירים האחרות: ברגע שמכשיר חדש יוצא, המכשירים שבאו לפניו נדחקים אחורנית בתור, כשאחד מהם מפסיק לקבל תמיכה כל שלוש שנים בממוצע".

עכשיו, רגע לפני יציאת האייפון 6, ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה. האייפון 6, כמו כל אייפון לפניו, יגיע עם המערכת החדשה ביותר - קרי iOS 8 - והאייפון 5s, גם לפי דיווחי משתמשי הבטא, יחזיק מעמד במערכת החדשה והכבדה יותר שרוויה בפיצ'רים. אך מה לגבי האייפונים הישנים יותר? האם הם שוב יסבלו מבעיות סוללה, חלקת המערכת ואפילו בירידה באיכות המצלמה עצמה? לריינז אין ספק שמערכת ההפעלה החדשה תשפיע לרעה על חווית השימוש של מכשירי האייפון (בעיקר ה-4s), כי זו פשוט דרכה של האבולוציה בעולם הטכנולוגי, ובעולמה של אפל בפרט.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אייפון 5S/מערכת וואלה!, צילום מסך

אייפון חדש, מסך ישן

כשיצא האייפון 5 לשוק, דווקא המשדרגים הטריים נתקלו בבעיות. המסך החדש בגודל 4 אינץ' התגלה רק בספטמבר, כך שלא מעט אפליקציות היו לא מתואמות. לקוחות שעמדו בתורים העצומים והשיגו את המכשיר הנכסף לעצמם, גילו כבר בימים הראשונים שהם מקבלים אמנם אייפון 5, אך עם מסך של אייפון 4, וחלק מהאפליקציות לא עודכנו עד היום. עם השקת האייפון 6, יש סיכוי לא רע שהתרחיש יחזור על עצמו. אפל אמנם שדרגה את פלטפורמת הפיתוח שלה כך שהאפליקציות יותאמו למסכים בגדלים שונים באופן אוטומטי – אך עדיין יש בעיה של תאימות גרפית: אם המסך של האייפון 6 יהיה בעל רזולוציה חדה יותר מאשר של האייפון 5s, האפליקציות ייראו מטושטשות.

מה לגבי כבלים חדשים? למרות שהעניין פחות סביר, קיימות שמועות לפיהן אפל תחליף את הכבלים פעם נוספת. זה עדיין יהיה חיבור ה- Lightning, אך בצד השני החיבור יורכב מ-USB דו צדדי, כך שלא משנה לאיזה כיוון נחבר אותו למחשב - הוא יהיה נכון. אפל פגעה במשתמשים בעבר בכך ששינתה את חיבור 30 הפינים הישן והטוב. בחלקם היא פגעה פגיעה שעלתה להם מאות דולרים, אם מדובר היה בתחנות עגינה מיוחדת שחיבור ה-30 פינים מובנה בה. למרות שכבלים הם מוצר זול יותר מתחנת עגינה, עדיין הצרכנים יספגו פגיעה אם הכבלים של האייפון 6 לא יעבדו על אייפונים ישנים יותר. משתמשים שרוצים מטען גם לבית וגם לרכב, למשל, עלולים להצטרך לפתוח שוב את הארנק.

"השמועות על מחבר הברק החדש הן לדעתי שמועות ותו לא", מעריך ריינז, "אבל גם אם אני טועה והשינוי הזה אכן יגיע, אני מאמין שהכבל עם מחבר ה-USB הדו צדדי יפעל גם על מכשירי אייפון ישנים יותר, שכן לא יהיה שום הבדל בין שקע הטעינה באייפון 6 לבין זה של האייפון 5".

כנס המפתחים של אפל 2014. GettyImages
מתוך כנס המפתחים של אפל 2014/GettyImages

אל תשדרגו עדיין ל-iOS 8

אפשר לסכם ולומר שהשקתו של האייפון 6 תשפיע לרעה על המשתמשים שטרם שדרגו. משתמשי האייפון 5s ככל הנראה הכי הרוויחו, כי המערכת החדשה iOS 8, שתושק במקביל או לפני ההשקה, אמורה להשפיע על המכשיר בצורה המעטה ביותר, עקב מעבד ה-A7 העוצמתי שלו. בעלי אייפון 4, יצאו בכלל מן המשחק, הם לא יזכו לקבל את גרסת iOS 8, ואולי זה רק לטובה כי ראינו איך השפיעה גרסה 7. משתמשי האייפון 4s, יקבלו את הכי הרבה בעיות עם מערכת iOS 8, ואילו בעלי האייפון 5 ירגישו השפעה בינונית על מכשירם.

הדברים כמובן מתבססים על בטאות קיימות, ואי אפשר לדעת איך תראה הגרסה הסופית. לגבי האייפון עצמו: המסך הגדול, רכיב ה-NFC ואולי אף הכבל חדש עלול ליצור הבדלים בין המכשירים השונים. הופעת שעון חכם חדש אמורה לתמוך במכשירים החדשים גם כן וגם בחלק מן הישנים, אם בכלל יהיה שעון כזה.

עדיף ככל הנראה לחכות קצת ולא לרוץ לשדרג ל-iOS 8, כדי לאפשר למומחים לתת את חוות דעתם על ההשפעות השונות של המערכת על מכשירים ישנים יותר. אין שום סיבה שתהיו שפני הניסיונות של חידושי אפל. מי שחייב את המכשיר הכי חדש הכי מהר, יזכה כנראה לאפליקציות שתומכות פחות במסך הגדול בשבועות הראשונים ואולי אף בעיות נוספות שקורות עקב חבלי לידה בגרסאות הראשוניות כמו שהיה עם האייפון 5, אך הוא יוכל להגיד שיש לו את הכי חדש, והפעם גם הכי גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully