וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור מטריד

דידי חנוך

25.5.2009 / 11:26

התנהגות אינטרנטית משולה כיום להתנהגות ברחוב. הגיע הזמן שאנשים יפנימו את זה ויתנהגו בהתאם

הסיפור הבא התרחש ברשת הישראלית בימים האחרונים. אשה בעלת בלוג ופרופילים ברשתות חברתיות קיבלה בפייסבוק את ההודעה הבאה: "רוצה זיון?" האישה הגיבה בפרסום הודעה בבלוג שלה בה פרסמה את שמו של הגבר המדובר.

הסיפור הכה גלים ברשת, כאשר שני הצדדים זוכים להודעות תמיכה וגינוי. מגיב אחד בטוויטר כתב הודעה בנוסח הדומה ל"מפרסמת תמונות עם הציצי בחוץ, וכשגברים נופלים במלכודת היא עושה להם אאוטינג" (אאוטינג - חשיפת זהות אמיתית של משתמש, הוצאה מארון האנונימיות). למקרה שזה לא מובן מאליו, "ציצים בחוץ" זה קוד ל"מחשוף".

לכאורה, בוצעו כאן שתי עבירות: הגבר הטריד מינית. האישה עשתה לו אאוטינג. החטא הראשון הוא חטא מהרחוב שמתורגם לרשת. השני הוא חטא אינטרנטי במהותו. אבל מעשה אחד הוא מעשה שהנסיבות יכולות להצדיק בעוד שהשני אינו כזה.

אין נסיבות בהן מותר להטריד מינית. לא כשהיא הולכת ברחוב עם מחשוף, לא כשהיא מפרסמת תמונות פרובוקטיביות ברשת חברתית. אין שום הבדל בין הבהמיות שבאמירה במרחב הציבורי ובין הבהמיות שבאמירה בתיבת ההודעות בפייסבוק. האחד נבלה, השני טרפה. ושניהם הם דברים שאין שום סיבה לסבול או לקבל בהבנה.

קשה לתמוך בנוסח ההודעה של אותה אישה בבלוגה. מעבר לאאוטינג, היא משתמשת בשפה קשה, שפה משפילה. אבל זאת תגובה לפגיעה, ולא הפגיעה עצמה. נשים ברשת הישראלית - וברשת בכלל, וגם מחוץ לרשת - סופגות הטרדה מינית דרך קבע. זה הפשע הכי שקוף, הכי לא מדווח, הכי נטול עונשים.

ופשעים כנגד נשים הם בין המעטים שהתגובה לתלונות עליהם היא בוז, מתקפות ולעג. בתגובה בטוויטר לאותה הודעה בבלוג היתה מילה שהשמטתי: "כלבה". כי תגובה חריפה להטרדה מינית הופכת אישה אוטומטית לכלבה, מסתבר. כי אם היא לא קרבן שקט, אז כדאי שישתיקו אותה.

שידור חי

יותר מהפגיעה הראשונית, התגובה ההיא היא הסיבה לטור הזה. היא בריונות נטו. ובריונות במרחב הוירטואלי היא בריונות. כפי שהטרדה – מינית ואחרת – במרחב הוירטואלי היא הטרדה. וכפי שהחוק לא יסייע לאף אישה ש"זכתה" שיתחילו איתה בסגנון המעודן הזה ברחוב, הוא ודאי לא יסייע לה במקרה כזה. אבל זה לא אומר שלא צריכה להיות תגובה.

אאוטינג הוא תגובה קיצונית. תגובה בעייתית. אאוטינג קביל אך ורק בנסיבות בהן הוא נדרש למען ההיגיינה הציבורית. אאוטינג אף פעם לא קביל כשהוא נעשה על ידי מוסד או גוף כנגד אדם פרטי. אבל ביחסים בין אישיים ברשת, מדובר בתגובה שיש לה מקום בסעיף "יראו וייראו". כי ברשת הטרדות קורות בתדירות גבוהה יותר מאשר ברחוב. ולעתים בלשון בוטה יותר. הטרדה ברשת היא "בטוחה" יותר ברוב המקרים. התגובה הנפוצה ביותר היא התעלמות.

ועוד משהו שצריך. רוב התגובות התומכות שראיתי באשה הנדונה נכתבו על ידי נשים. כל התגובות השליליות שראיתי נכתבו על ידי גברים. זאת הסיבה שהטקסט הזה לא נמסר לאחת הכותבות המצוינות שלנו או לאחת העורכות המוכשרות שיש במערכת. המחנות כאן לא צריכים להיות "גברים" נגד "נשים". אסור שזה מה שיקרה.

אנחנו נמצאים כיום בעידן בו הרשת החברתית משמעותית יותר מתמיד. לרבים יותר ויותר מאיתנו זהות דיגיטלית לצד הזהות הגשמית. גם אנשים שמעולם לא היו פותחים בלוג נמצאים בפייסבוק או מקושרים. זה הזמן לחשוב ברצינות על הדרך בה אנו רוצים להתנהג ברשתות האלה. כי בניגוד לטוקבקים בוואלה!, רוב הזהויות בפייסבוק אינן אנונימיות. אתם נמצאים בשידור חי באינטרנט. נא להתנהג בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully