וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כך תפתחו משחק מחשב

יונתן ילון

5.12.2007 / 14:38

יונתן ילון - מפתח משחקים עצמאי, נותן לנו הצצה אל תהליך היצירה ומחלק עצות שימושיות למפתח המתחיל

יחד עם כתיבת ספר, הקלטת אלבום ובימוי סרט, פיתוח משחק מחשב הוא כנראה אחד מהחלומות היצירתיים הנפוצים ביותר. כטבעם של חלומות מסוג זה, הם בדרך כלל נתפסים כפנטזיות שהגשמתן אינה ריאלית. אך בימינו המצב שונה – כל אדם עם כישורים עיצוביים בסיסיים ויכולת לעבוד לאורך זמן יכול ליצור משחק ציוני לתפארת מדינת ישראל.

צריך להודות, מצב "תעשיית" המשחקים הישראלית הוא עגום למדי. שמענו לאורך השנים על מספר פרוייקטים ישראליים מבטיחים, אך בפועל יצאו מהארץ מעט מאוד משחקים באורך מלא. לאחרונה היו כמה מגמות חיוביות בתחום, כגון פתיחת תוכניות לימודים בתחום משחקי המחשב במרכז הבינתחומי ובבית ברל, וידיעות על משחקים שנמצאים בפיתוח כמו Rising Eagle ו-Adam Syndrome. אך יחסית למעצמת היי-טק, אין להכחיש שמצבנו עדיין קשה – אם כי ניתן לשינוי.

לא צריך תואר

על מנת לפתח משחק מסחרי אשר מיועד להפצה בתשלום ברחבי העולם, צריך להקים חברה ולהתנהל כסטארט-אפ לכל דבר. דרך פעולה זו אינה מומלצת למרבית האנשים, שכן היא דורשת ניסיון עסקי ומקצועי בתעשייה. על כן, אסקור בעיקר פיתוח של משחקים עצמאיים המיועדים להפצה חופשית או מוגבלת – לאו דווקא משחקי "קז'ואל" קצרצרים, אלא בעיקר משחקים באורך בינוני ומעלה.

בניגוד למה שאפשר לחשוב, ממש לא צריך להיות גאון מחשבים או בוגר תואר במדעי המחשב כדי לפתח משחק. התכנות במנועים גרפיים מוכנים, עליהם יורחב בהמשך, הוא ברמה בסיסית מאוד ודורש רק שבועות בודדים של למידה עצמאית.

כאמור, יצירת משחק היא בהחלט משימה ריאלית, אך לפני החלטה בנושא חשוב לדעת היטב למה נכנסים. הבעיה הגדולה ביותר בפיתוח משחקים היא כמות הזמן העצומה שהדבר ידרוש מכם. לאדם העובד במשרה מלאה מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. אסור להמעיט בהערכת המאמץ שיש להשקיע במשחק. תסריט, גרפיקה, מוסיקה, דיבוב, תכנות ותיקון באגים – כל אלה הם פרוייקטים מתישים בפני עצמם. המשימה הקשה ביותר בהפקת רוב המשחקים היא יצירת הגרפיקה, ורצוי מאוד שיהיה לכם או לשותפיכם מושג בתחום כבר בשלבים המוקדמים של הפרוייקט.

אין לנו על מי לסמוך, חוץ מ.

הבעיה המרכזית השניה היא שבפיתוח משחק תוכלו לסמוך רק על עצמכם, ועם קצת מזל גם על אדם או שניים אחרים, בהנחה שהם יהיו שותפים בפרוייקט מתחילתו ויעבדו בצמוד אליכם. בניגוד לדעה הרווחת, פיתוח משחקים זה לא כיף. הוא מלהיב ומהנה בעיקר בשני שלבים – העלאת הרעיונות הראשונית, והשלמת המשחק. באמצע יש חודשים ולפעמים שנים של "עבודה שחורה", מתסכלת, של מעבר על כל פיקסל ותיקון אינסופי של באגים. יש הרבה מאוד אנשים שיתלהבו לקחת חלק בהפקת משחק, ומעט מאוד אנשים שיתלהבו מכך לאחר שיבינו את אופי העבודה הסיזיפי שהדבר דורש.

על כן, מומלץ להפנים שבתור יוזמי הפרוייקט, עיקר הנטל ייפול עליכם. סביר שתוכלו להיעזר בהרבה אנשים במהלך ההפקה, אך במשימות קצרות מועד כגון הדרכה (בנושאים שאתם פחות מתמצאים בהם) ועבודות מזדמנות. על מנת לאתר אנשים שיסייעו לכם, פנו למכרים ופרסמו הודעות בפורומים של אתרי משחקים ופורטלים כלליים. פעילויות יחסי ציבור מוקדמות כגון ייזום כתבות "בקרוב" על הפרוייקט שלכם והקמת אתר למשחק יכולות לסייע בגיוס אנשים לפרוייקט, אך עלולות לפגוע בו בטווח הארוך, שכן פרק הזמן הארוך שיחלוף עד יציאת המשחק יתסכל את אלה שמצפים לו, וגם עלול להפחית את הסיקור שלו במדיה בהמשך.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מתחילים בקטן

רצוי לא להתחיל מייד לפתח את המשחק הגדול שחלמתם עליו – התחילו בקטן ורק אחר כך התקדמו הלאה. למדו את הכלים הנדרשים ליצירת משחקים, והכינו משחקים קצרצרים כדי לתרגל מה שלמדתם. שחקו במשחקים שאתם אוהבים לא מנקודת מבט של שחקנים אלא של מפתחים, והחליטו אילו מאפיינים עובדים היטב וראויים לשילוב במשחק שלכם. במקביל מומלץ לבקר באתרים המסקרים את תחום פיתוח המשחקים, כגון GameDev, Gamasutra, ו-DevMaster. אתרים אלה כוללים עצות מועילות, ראיונות עם מפתחי משחקים, וברובם גם פורומים פעילים המאפשרים למפתחי משחקים להתייעץ אחד עם השני.

מומלץ לפתח משחקים בז'אנרים שאינם מפותחים באופן תדיר בחברות המשחקים הגדולות. השוק רווי במשחקי אסטרטגיה, ספורט ויריות מגוף ראשון, הנהנים מהטכנולוגיות החדישות ביותר ומתקציבי שיווק מנופחים. במקום להיכנס לתחרות בתנאים לא אפשריים, רצוי להתמקד בז'אנרי "נישה" כמו משחקי אונליין לשחקן יחיד, משחקי הרפתקה, ומשחקי מכות פשוטים – כל אלה ז'אנרים אהובים עם היצע מסחרי מוגבל למחשב האישי. בעולם שיש בו מיליארדי אנשים, גם משחק "נישה" יכול להצליח בגדול – לדוגמה, החידושים לשני המשחקים הראשונים בסדרת King`s Quest הורדו על ידי חצי מיליון איש.

אי אפשר לנסוע בלי מנוע

אם ברצונכם לפתח משחק עצמאי, אין שום סיבה שתפתחו לצורך כך מנוע גרפי חדש בעצמכם. אפילו אם אתם מתכנתים מקצועיים, סביר להניח שללא צוות גדול ותקציבי ענק, לא תפתחו את המנוע של Half Life 3. פיתוח מנוע באופן עצמאי גוזל זמן רב, שיבוא על חשבון הזמן שתוכלו להקדיש לפיתוח המשחק עצמו. אחרים כבר עשו את העבודה הזאת בשבילכם. תוכלו למצוא עשרות מנועים כאלה בחיפוש בסיסי באינטרנט, חלקם בחינם וחלקם במחירים נמוכים.

מנוע חינמי פופולרי החוסך חלק מהצורך בתכנות ומשמש ליצירת משחקי פעולה ומשחקים מז'אנרים אחרים הוא Game Maker. המנוע החינמי הבולט ליצירת משחקי הרפתקה הוא Adventure Game Studio, שבזכות הפשטות והפונקציונליות שלו פותחו באמצעותו כמה מאות קווסטים, שחלקם אף הפכו למשחקים מסחריים מצליחים. למנוע זה יש גם קהילה גדולה הנכונה לסייע בכל שלבי הפיתוח. מנוע מעט יותר מורכב ליצירת משחקי הרפתקה הוא Wintermute, שגם אותו ניתן להוריד בחינם.

משחקים תפקידים שונים כגון Neverwinter Nights 2 מאפשרים ליצור באופן פשוט משחקים מקוריים באמצעות מנוע המשחק, אולם על מנת להריץ אותם לאחר מכן יש צורך שהמשחק המקורי יהיה מותקן על גבי המחשב של השחקן. ליצירת משחקים מקוונים מקובל להשתמש בתוכנת פלאש של חברת אדובי, אך לצורך רכישת התענוג תצטרכו להוציא מכיסכם כמה מאות דולרים.

פיתוח משחקים באופן עצמאי הוא משימה ראויה ואפשרית, אך חשוב שתהיו מודעים בתחילת הפרוייקט לכמות העבודה הנדרשת על מנת להגיע לתוצאות טובות. אם אתם נחושים ויש לכם מספיק זמן פנוי להשקיע בפיתוח משחק מחשב, הגאווה שתחושו עם השלמתו תהיה שווה את כל העבודה הקשה שבדרך.

יונתן ילון פיתח יחד עם אורי וכטל את משחק ההרפתקה הישראלי "אושר בלי גבולות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully