וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשוואה הגדולה

רבים מתלבטים אם לקנות פלייסטיישן 3 או אקס-בוקס. עמדנו על ההבדלים העיקריים בין שתי הקונסולות כדי לעזור לכם

תקופת החגים בפתח. למרות המיתון וקריסת השווקים השונים, יש לא מעט אנשים ששוקלים בתקופה הזו לקנות מתנה – לאחרים או לעצמם – בדמות קונסולת משחקים חדשה. אין לי מידע סטטיסטי האומר שבימים אלה יש יותר ביקוש לקונסולות בישראל, אבל אותי, אישית, שואלים בימים אלה על הבחירה שבין הפלייסטיישן 3, האקס-בוקס והווי הרבה יותר מבעבר.

המדריך הזה נועד לעזור לכם לבחור באחת המכונות, לא באמצעות הדיעה שלי אלא על ידי ציון ההבדלים העיקריהן ביניהן. ההשוואה כאן תהיה בין ה-PS3 לבין האקס-בוקס 360, ואילו על ה-Wii ארחיב בנפרד כיוון שהוא שונה בצורה רדיקלית משני מתחריו.

סיבוב ראשון – היסטוריה

אקס-בוקס 360 מבית מיקרוסופט הייתה הקונסולה הראשונה מהדור השביעי שהגיעה לשוק. היה זה בסוף נובמבר 2005 בארה"ב (399$ לגרסה היקרה, עם כונן קשיח של 20 גיגהבייט) ובתחילת דצמבר באירופה. ההשקה של הקונסולה לוותה בשמועות על בעיות טכניות, בעיות מלאי וביקורות לא הכי מתלהבות מ-18 כותרי ההשקה. בשנים שעברו מאז, שמענו רבות על אי-המהימנות של הקונסולה, והמושג "טבעת המוות האדומה", שמתייחס לצבע האדום של טבעת הנורות בקונסולה בזמן תקלה טכנית, נכנס לתוך הלקסיקון הגיימרי. לפני שנה, עודכן תהליך הייצור של האקס-בוקס, ומספר הבעיות כיום נמוך משמעותית מבעבר.

הפלייסטיישן 3 של סוני הושקה כשנה לאחר האקס-בוקס 360, בנובמבר 2006. לאירופה ואסיה היא הגיעה מאוחר הרבה יותר, ב-23 במרץ 2007. שניים עשר משחקים הושקו יחד עם הגרסה האמריקאית של הקונסולה, ואילו בזו האירופאית היו כבר 35 כותרים. הבעיה הגדולה בהשקה הייתה המחיר – כ-840 דולרים באירופה וכ-600 דולרים בארה"ב – זאת לגרסה היקרה עם כונן קשיח של 60 גיגהבייט. לא רבים היו מוכנים להשקיע בקונסולה יקרה שכזו, בייחוד כשהמחיר של האקס-בוקס היה הרבה יותר נמוך.

סיבוב 2 – טכנולוגיה לא מעניינת

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני נשאל היא "מי יותר חזקה?". התשובה הטכנית היבשה והמשעממת (דלגו לפסקה הבאה אלא אם זה באמת מעניין אתכם) היא שלאקס-בוקס 360 יש מעבד Xenon עם שלוש ליבות, בעל מהירות 3.2 גיגה-הרץ ומעבד גרפי של ATI במהירות 500 מגה-הרץ; ואילו לפלייסטיישן 3 יש מעבד Cell במהירות 3.2 גיגההרץ ומעבד גרפי של Nvidia במהירות 550 מגה-הרץ.

מבחינה אמפירית, התשובה היא שאי אפשר לדעת מי, אם בכלל, חזקה מהשניה. הביצועים של הקונסולות תלויים בעיקר בקוד שנכתב עבורן ולא במפרט הטכני שלהן. כך, למשל, לא ראיתי הבדלים משמעותיים מבחינה גראפית בין GTA IV בגרסת האקס-בוקס לבין אותו המשחק על הפלייסטיישן 3. תזכרו גם שבהשקה עצמה, המשחקים שיצאו לשתי הקונסולות היו רק מעט יותר טובים מאלה של הפלייסטיישן 2 והאקס-בוקס המקורית. עם הזמן, ילמדו המפתחים איך לנצל את הכוח של הקונסולות טוב יותר, ואז נראה אם הם יצליחו להגיע לגבול של אחת מהן כשהשניה ממשיכה לנוע קדימה. אני מהמר שלא.

סיבוב 3 – טכנולוגיה מעניינת

בכל זאת, יש בין האקס-בוקס 360 לבין הפלייסטיישן 3 כמה הבדלים טכנולוגיים מעניינים. העיקרי שבהם, לדעתי, הוא האינטרנט. שתי הקונסולות מאפשרות לכם לגשת לרשת ולשחק עם אנשים אחרים, כמו גם להיכנס לפורטל מיוחד ולהוריד משם תוכן. כאן במיקרוסופט פישלו בענק – הם לא הכניסו לאקס-בוקס 360 כרטיס רשת אלחוטי, והעדיפו למכור אותו במחיר המוגזם של 100 דולרים. הדבר מעצבן מאוד אם הנתב שלכם לא נמצא ליד הטלוויזיה, ואין לכם רצון להעביר כבל ארוך.

ההבדל השני, בו כף המאזניים מוטית דווקא לכיוון האקס-בוקס, הוא הבקר של הקונסולה. לדעתם של רבים ממכריי (כמו גם לדעתי), הבקר של הפלייסטיישן 3 הרבה פחות נוח מזה של המתחרה העיקרית. מעבר לכך, הבקר המקורי שהושק ל-PS3 לא תמך כלל בפונקציית הרטט (עקב בעיות משפטיות), והבקר שכן תומך באפשרויות האלה עולה כסף. נקודה חיובית בסיפור העצוב הוא העובדה שהבקר של ה-PS3 נטען, ואילו הזה של האקס-בוקס דורש סוללות חיצוניות.

ההבדל השלישי, שעלול להתברר כחשוב אך יכול להיות גם מיותר לגמרי, הוא הכללתו של כונן בלו ריי בפלייסטיישן 3 (באקס-בוקס 360 יש כונן DVD). הכונן הזה, שתומך בדיסקים עם נפח גבוה הרבה יותר מה-DVD, אמנם מאפשר צפיה בסרטי HD, אך מעטים עושים זאת. הסיבות לכך הן המחיר הגבוה של תקליטורי בלו ריי, והספרייה המצומצמת ובכלל, כפי שתוכלו לקרוא בטור העורך היום, האינטרנט הופך את תקליטורי הסרטים לבלתי-רלוונטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

סיבוב 4 – אינטרנט

למרות הבעייתיות של האקס-בוקס 360 בכל הקשור לאינטרנט, דווקא בתחום התוכנה היא הרבה יותר מותאמת למאה ה-21 מסוני. המערכת המקוונת שלה מפותחת מאוד, הן בכל הקשור למשחקים עצמם (מציאת יריבים, שמירה על קשר עם חברים) והן כשמדובר בהיצע התוכן הקיים. באקס-בוקס לייב אפשר לא רק להוריד דמואים וטריילרים, אלא גם לקנות משחקים מה-Xbox Live Arcade, ואפילו להזרים לטלוויזיה שלכם סרטים ופרקים של סדרות. המערכת הזו גם עוברת שדרוגים תכופים, שמוסיפים לה יכולות חדשות (צפיה בחומרי DivX, למשל) ושיפורי ממשק.


למרות שיצאה לשוק שנה לאחר האקס-בוקס, הפלייסטיישן 3 היא – איך נאמר – לא משהו בתחום האינטרנט. עם הזמן נזכרו בסוני ליצור לקונסולה החדשה חנות מקוונת, אך היא עדיין הרבה פחות נוחה מזו של האקס-בוקס 360 וההיצע שלה הרבה יותר דל. עם הזמן הם מבטיחים ליישר קו, אבל עדיין לא מדובר במצב שווה.

בשני המקרים, יש על חלקים נרחבים מהתוכן הגבלות אזוריות, שמונעות מישראלים שלא רוצים להסתבך עם כתובות מזויפות וכרטיסי אשראי מחו"ל גישה אליו.

סיבוב 5 – תוכנה והיצע

כפי שכבר הזכרתי בכמה מילים לפני שתי פסקאות, אקס-בוקס 360 מסוגלת לנגן תוכן DivX. גם הפלייסטיישן 3 מסוגת לעשות את זה, והרבה יותר, בתחום המדיה סנטר. למעשה, שתי הקונסולות מתפקדות ברמה גבוהה מאוד של הצלחה כהרחבה של שרת מדיה ביתי. זה אומר שתוכלו להזרים אליהן תוכן (אודיו, וידאו, תמונות) מהמחשב שלכם, ולראות את התוכן הנ"ל על טלוויזיה.

מבחינת הממשק עצמו, זה של ה-PS3 נקי יותר ומסודר יותר מממשק האקס-בוקס, אבל עדיין נראה כאילו מיקרוסופט מחדשים את הממשק וסוני מעתיקים מהם. כך, למשל, רק בעדכון האחרון של ה-PS3 נכנסה האפשרות לגשת לתפריט הקונסולה בלי לצאת מהמשחק.

עם זאת, לסוני יש את הייתרון שבשילוב עם ה-PSP, עליו כתבתי כאן כבר בעבר. השילוב הזה מאפשר לכם, למשל, להשתמש ב-PSP כדי לשלוט במשחקי פלייסטיישן, לקנות כותרים ניידים בחנות המקוונת ודברים נוספים.

סיבוב 6 – היצע התוכנה

לספריית המשחקים של האקס-בוקס 360 היה ייתרון של שנה שלמה בשוק לפני שהגיע הפלייסטיישן 3. עם זאת, אם תסתכלו על רוב הכותרים הגדולים שיוצאים היום – הם מגיעים גם ל-PS3 וגם ל-X360 בו זמנית, כשסוני כלל לא משקיעים בשימור הסדרות שהיו עד כה בלעדיות לקונסולות שלהם (אהם, טקן, אהם).

באשר לתאימות אחורה, אקס-בוקס 360 תומכת ב-450 משחקים של האקס-בוקס המקורית, ואילו במקרה של ה-PS3 העניין קצת יותר מסובך. הגרסאות הישנות של הקונסולה הגיעו עם שבב ה-Emotion Engine שאפשר תמיכה רחבה יחסית במשחקים של ה-PS2, אך לאחר מכן הפכה התמיכה למבוססת-תוכנה ואז נעלמה לגמרי. כיום, המכשירים החדשים שנמכרים לא מצליחים להריץ משחקי פלייסטיישן 2.

סיבוב 7 – זמינות ומחיר

פלייסטיישן 3 היא הקונסולה היחידה שמגיעה לארץ ביבוא רחב, עם תמיכה טכנית של ישפאר. עם זאת, להשיג אקס-בוקס 360 לא מאוד קשה – עשרות חנויות בארץ מוכרות את הקונסולה ומספקות שירות עבורה. קנייה בחו"ל זולה יותר, גם אם אתם עוברים במסלול האדום במכס, אבל אף אחד לא יספק לכם אחריות (לא בחינם, לפחות) על קונסולה שנקנתה מחוץ לארץ.

המחיר בארץ הוא:
אקס-בוקס 360 עם כונן 60 גיגהבייט – כ-2400 ¤
פלייסטיישן 3 עם כונן 40 גיגהבייט – כ-2900 ¤

המחיר באירופה הוא:
אקס-בוקס 360 עם כונן 60 גיגהבייט – 239 אירו
אקס-בוקס 360 עם כונן 120 גיגהבייט – 299 אירו
פלייסטיישן 3 עם כונן 80 גיגהבייט – 399 אירו
פלייסטיישן 3 עם כונן 160 גיגהבייט ומשחק – 449 אירו


המחיר בארה"ב הוא:
אקס-בוקס 360 עם כונן 60 גיגהבייט – 300$
אקס-בוקס 360 עם כונן 120 גיגהבייט – 400$
פלייסטיישן 3 עם כונן 80 גיגהבייט – 400 דולרים
פלייסטיישן 3 עם כונן 160 גיגהבייט ומשחק – 500 דולרים

הבדלי הגרסאות בין פלייסטיישן של ארה"ב ואירופה נובעות מהבדלים בין גרסאות אזוריות וזמינות המלאי. לרוב הגרסאות קיימת גם חבילה עם משחק במחיר מוזל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully