וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מאיים על עולם המחשוב?

מתעלולים ילדותיים ועד לפשע מאורגן - הוירוסים התקדמו מאוד בשנים האחרונות. בחברת ESET מספרים לנו איך מתמודדים עם המצב

"האיום הכי גדול על עולם המחשוב הם המשתמשים. אפשר לרמות אותם, לעבוד עליהם, ואין הרבה שאפשר לעשות בנידון." אומר לנו אחד מבכירי חברת אבטחת המחשוב ESET. "אנשים נופלים בקלות בדרך כלל כי מציעים להם משהו בחינם. אם יום אחד עולם המחשוב ייפתר מהנוזקות – אנחנו ב-ESET נשמח לעבור לעסק אחר, אבל אני לא רואה את זה קורה בקרוב".

מי שעובד במשרד שמחלונו נשקפים הכביש הסואן והבניינים המפויחים של רחוב אבן גבירול בתל-אביב, לא יכול שלא לחוות התקף קנאה כאשר הוא נכנס למשרדי חברת התוכנה ESET בברטיסלאבה, בירת סלובקיה. החלונות הפנוראמיים הגדולים בלובי וברבים מחלליה מציגים לראווה את נהר הדנובה היפה, אותו מעטרת מלמעלה צמחייה ירוקה שהופכת את כל התמונה לנוף מהסוג שרואים על גבי גלויות.

בסוף המסדרון נמצא "מרכז העצבים" של החברה: מעבדת זיהוי הווירוסים: עשרות עמדות מחשב, שמולן ניצבים שלושה מסכים גדולים המציגים נתונים סטטיסטיים שונים הקשורים לעבודה הסיזיפית של מציאת וירוסים חדשים.

כבר לא משחק ילדים

ייתכן ו"סיזיפי" הוא ביטוי אנדרסטייטמנט לסוג המלאכה הזה. ביום ממוצע, תגלה החברה – כמו גם מתחרותיה - מספר אסטרונומי של וירוסים ונוזקות, כ-200,000. חלק גדול מאלו אינם חדשים, אלא למעשה וריאציה על וירוסים קיימים - קבצים ששונו במעט כדי להתאים למטרה חדשה או לעקוף את מנגנוני האבטחה של יום האתמול. תרתי משמע.

"בכל יום אנחנו מוציאים, בממוצע, שלושה-ארבעה עדכונים", מספר יוראי מלצ'ו. כבר עשור שהוא עובד בחברה, בתחילה כחוקר וירוסים והיום כראש מחלקת המחקר של ESET. התקופה הזו נותנת לו פרספקטיבה מסוימת על מה שהשתנה בתחום הזה. "פעם היה מדובר ב"ילדי סקריפטים" – נערים צעירים שיצרו וירוסים בשביל הכיף והתהילה.היום המצב שונה.

אמנם יש בתחום הזה עדיין פעילות של בני נוער משועממים, אבל יצירת וירוסים והנוזקות הפכה בהדרגה לעסק עם קשרים ענפים לעולם התחתון, שמגלגל סכומי כסף גבוהים. לכן אנשים בתחום הזה יכולים להרשות לעצמם להזמין תוכנות מזיקות ממתכנתים תמורת סכומים שנעים בין אלף ל-10,000 דולר. זה שוק של ממש (המתקיים בעיקר באתרים רוסיים), שאפילו כולל תוכניות עסקיות שונות – מחלוקת רווחים ועד למנויים חודשיים. לפעמים היצרן אף נותן התחייבות שתוכנות האנטי-וירוס לא יעלו על המוצר שלו.

מאבטחים את העולם

בשבוע שעבר, בפאנל הטכנולוגי שהתקיים בוועידת הנשיא בירושלים, אמרו בכירים בעולם התקשורת והטכנולוגיה העולמי שהחסם העיקרי לעולם דיגיטלי הוא אבטחה. "אם פשע הסייבר ימשיך במתקפותיו בקצב הזה, העולם הדיגיטלי שלנו יהפוך לעולם חסר ביטחון", אמר שם מנכ"ל HP ליאו אפותקר.

ואכן, גם מכשירים חדשים, שנוצרו בתקופה בה המודעות לוירוסים ונוזקות הייתה גבוהה, אינם חסינים לווירוסים. ל-ESET מוצרים גם לפלטפורמות הסלולריות אנדרואיד וסימביאן, ולדברי מאלצ'ו גם מוצרים למחשבי לוח נמצאים בדרך.

ההיצע הזה נובע מביקוש. כך, לדבריו, מספר הווירוסים על מחשבי אפל אמנם נמוך כיום לאין שיעור מהמספרים העצומים של נוזקות ל-PC, אך לדברי ESET מדובר בתחום מתפתח. החברה כבר הוציאה לשוק תוכנת אנטי וירוס למק. "אל מוצר בו משתמשות מאסות של אנשים יגיעו גם פושעים. זה פשוט – איפה שיש אנשים, יש כסף", מסביר מאלצ'ו.

"יוצרי הנוזקות עושים כסף מטורף, אפילו מיליונים", מספר מאלצ'ו. "מפחידים את המשתמש כדי שיתקין משהו שהוא לא רוצה. לאחר מכן הוא נאלץ לשלם כדי להיפטר מזה. תוכנות אנטי וירוס מדומות, למשל - שהן למעשה וירוס בעצמן. הן מדמות סריקת מחשב ומוציאות הודעה מזויפת שיש עליו וירוסים רבים. כדי 'לנקות' אותם צריך המשתמש לשלם כסף עבור 'הגרסה המלאה' של האנטי-וירוס. לאחר שהוא עושה זאת – המערכת מציגה סריקה נקייה מווירוסים, כאשר בפועל היא לא באמת סרקה קודם וגם לא לאחר מכן".

עוד דוגמה שמביאים אנשי ESET היא לתוכנת כופר. זו מותקנת על המחשב ואז נועלת אותו עם סיסמה. מי שמעוניין להשתחרר מנעילה זו נאלץ לשלוח הודעת SMSלמספר "פרימיום", דבר העולה כסף.

מנכ"ל ESET ריצ'רד מרקו מעריך כי הווירוסים יישארו עניין מהותי לפחות עשור. "במחשב משתמשים אנשים רגילים עם הבנה מוגבלת. הם רוצים מערכת פתוחה בה יכולות להתקין כל מיני דברים ולנסותם".

- מי הארצות הנגועות ביותר?

מאלצ'ו: אלו שאין בהן חינוך טכנולוגי. הודו, למשל. או באינדונזיה, שם לאנשים לא איכפת מאבטחה. באוסטריה, לעומת זאת, אין ממש מגיפות של טרויאנים – כי הם מספיק מודעים. שם עיקר הנזק הוא בתוכנות ייעודיות".

פאבל לוקה, מנהל הטכנולוגיות של ESET, אפילו מאמין ששכיחות הווירוסים היא זו שגרמה למיקרוסופט להשיק תוכנת אנטי וירוס משלה. הקשר? "כאשר המחשב מקרטע, אנשים מאשימים פעמים רבות את מיקרוסופט ומערכת ההפעלה שלה. זאת כאשר למעשה האשם הוא וירוס או נוזקה שהורדו מהרשת ומקלקלים את עבודת המערכת".

ריצ'רד מרקו: "תחום האנטי וירוס הוא כזה שלא פשוט להיכנס אליו, ולכן למיקרוסופט זה לקח שנים. קשה להתחרות במוצר חינמי, אבל אני מאמין שיש לנו את הניסיון הדרוש. אם לקוח מאמין שמוצר חינמי מספק את צרכיו – מבחינתו זו תהיה החלטה טובה להשתמש בו. אבל אני מאמין שאנחנו טובים בהרבה ממוצרים חינמיים".

גילוי נאות: הכתב היה אורח חברת ESET בברטיסלאבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully