וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נראה עולם בלי horadot?

סגירת אתר horadot איננה עליית מדרגה במלחמה נגד הפיראטיות, כי אם סיבוב בנוסף במלחמה חסרת תכלית

"אתר אינטרנט זה www.horadot.net הורד בצו מניעה של בית המשפט המחוזי במחוז מרכז. צו המניעה ניתן במסגרת תביעה של בעלי זכויות יוצרים, החברים כעת בזי"רה."

ההודעה הזו החליפה ביום שלישי האחרון את הדף הראשי של אחד מ"אתרי ההורדות" הגדולים בישראל. ההתייחסות בגרשיים נובעת מכך ש-horadot.net לא אחסן תכנים כי אם רק הפנה אליהם. אלה אוחסנו בשירותי אחסון ייעודיים וברשתות שיתוף קבצים דוגמת ביטורנט ו-emule, בהן הקובץ משותף ישירות באמצעות המשתתפים.

זיר"ה, למקרה שתהיתם, הוא ארגון גג חדש יחסית של חברות מדיה מקומיות, בו חברים ארגונים כמו HOT ו-yes, יחד עם קשת, סרטי יונייטד קינג, ערוץ 10, צ'רלטון ועוד. אלה התאגדו בתחילת השנה, כשמטרתו המוצהרת של הגוף החדש היא "אכיפת זכויות יוצרים, בתכנים אודיו-ויזואליים, כנגד אתרי אינטרנט פיראטיים הפוגעים בזכויות הקניין הרוחני של מי שעוסקים בהפקה ושידור של תכנים אודיו ויזואליים, לרבות תוכני מקור ישראליים."

או, בקיצור, הם אלה שרוצים שתשלמו על תכנים אותם אתם צורכים.

גם בעבר ניסו לסגור אתרים

בימים שעברו מאז סגירת horadot.net, וסגירתו המהירה של אתר המראה horadot.me, נשמעות טענות על כך שהמאבק נגד משתפי קבצים עולה מדרגה. למעשה, אלה מכם שעקבו אחרי קהילת שיתוף קבצים באמצע העשור הקודם, עשויים היו להסתובב בימים אלה עם תחושת דז'ה וו. בספטמבר 2005 עבר על הקהילה המקומית זעזוע דומה, עת נסגרו שני אתרי שיתוף מובילים - Lionetwork ו-Lala.

גם הם היוו אינדקס של הורדות, גם הם נסגרו בעקבות צו בית משפט, ואפילו חלק מהשחקנים מהצד השני של המתרס הם אותם האנשים. מוטי אמיתי הוא האיש שהיה אחראי אז על האכיפה בפדרציה לתקליטים וקלטות, וכיום הינו מנהל הפעילות של זיר"ה.

ההבדל המהותי בין מה שקרה אז למה שקורה היום הוא בגישה. ב-2005, בראיונות אותם ערך אמיתי, הוא שם על הכוונת לא רק את מנהלי האתרים, כי אם גם את המשתפים עצמם. "אם לא תהיה ברירה, לא נהסס לתבוע גולשים שיורידו מהאינטרנט קבצי מוסיקה" צוטט באמרו בכנס באוניברסיטת חיפה על ידי עיתון הארץ. "אנחנו כמובן לא נתבע את כל מי שמוריד קבצים מקאזאה, אלה נתמקד במשתמשים כבדים, "צמתים", כפי שאנחנו מכנים אותם." אמר לנענע. בימים אלה, הפוקוס שונה. בזיר"ה, כמו גם בחלק מהגופים המרכיבים את הארגון לא הסכימו לענות על שאלות שלנו, אך בראיון האחד אותו נתן לאחר סגירת horadot.net, לעיתון גלובס, אמר אמיתי "אנחנו לא מתעסקים עם גולשים בשלב הזה וזה בכלל לא על סדר היום שלנו".

העיקר להקשות על ההורדה

סדר היום של זיר"ה כולל, אם כך, סעיף אחד עיקרי: להקשות על המשתמשים להשיג תוכן המוגן בזכויות יוצרים. אם אפשר, להפוך אותו לקשה יותר להשגה מתוכן חוקי. וחייבים לזכור, גם בתחום הזה חלה התקדמות מאז 2005. אז תוכנות כמו קאזה ואימיול שלטו בנוף ההורדות המקומי, כשמהירות ההורדה הממוצעת הייתה נמוכה להחריד בהשוואה להיום, וזמינות התכנים המקומיים הייתה חלקית במקרה הטוב.

היום המצב שונה. אתרי "צפיה ישירה" מאפשרים לכם לצפות בתכנים בקלות לאחר שאלה הועלו לשירותי אחסון וידאו ואודיו, כשתוכנות ושירותי הורדות התייעלו מאוד גם הם. החשיבות של "פורטל הורדות" מקומי ירדה, כשמשתמשים רבים יודעים להשתמש בשירותי חיפוש בינלאומיים גם לחיפוש תכנים בעברית, או מסתמכים על שירותי אוטומציה כאלה ואחרים שמורידים תכנים בלי שהמשתמש בכלל יצטרך לחפש אותם.

וזו בעיה עבור זיר"ה, כי רמת הנוחות אותה החברות בארגון היכולות להציע עודנה נמוכה הרבה יותר מזו של ההורדה הפיראטית. נסייג ונאמר - חל שיפור עצום בתחום הזה. אתרים של חברות תוכן נותנים חומרים בתמורה לצפיה לפרסומות או בתמורה לכמה שקלים בודדים ושירותי מוזיקה מקוונים מנגישים ספריות עצומות למשתמשים בצורה חוקית. אבל המבחר, והנגישות של החומרים, עדיין לא משתווים ל-horadot.net וחבריו.

מיליארדי הדולרים שמגלגלת אפל באמצעות חנות ה-iTunes שלה, כמו גם ההצלחה הפנומנלית של נטפליקס האמריקאית וספוטיפיי האירופאית, מראים כי בהינתן רמת נוחות גבוהה, אנשים מוכנים לשלם או לאפשר לחברה להרוויח באמצעות צפיה בפרסומות. נכון, תמיד יהיו כאלה שיסרבו בתוקף לשלם על תכנים שאפשר לקבל בחינם, אבל הם מיעוט.

כי בסופו של יום, אידאולוגיה היא חלק קטן-יחסית במשוואה. היא מאפיינת בעיקר שתי קבוצות. הראשונה היא צעירי ה"מי משלם על סרטים כשאפשר להוריד? חחח", אשר לא מרוויחים כסף ואין להם אלטרנטיבה סבירה להורדה. השניה היא ארגונים כמו זיר"ה, שרואים בתוכן פיראטי רווחים שנחטפו מהם, בלי להתחשב בנתונים שמצביעים על עליה בצריכת תוכן בתשלום בקרב אנשים שמורידים תוכן פיראטי

זה לא הסוף

כפי שהתגברו על מותם של Lionetwork ו-Lala, יתגברו המורידים הישראליים גם על מותו של Horadot. והכוכב החדש בשמי ההורדות יגלה גם הוא את עורכי הדין של זיר"ה. השאלה היא האם במקביל, ישכילו חברות המדיה להבין כי הפעילות האנטי-פיראטית של זיר"ה לא באמת מקדמת את המטרה שלהם. ואם כן, מה יעשו כדי שרכישת תוכן חוקי תהיה קלה יותר ונוחה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully