וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

SOPA: סופו של האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו?

גדי להב

25.12.2011 / 15:35

SOPA, הצעת חוק האנטי-פיראטיות החדשה, מסעירה את הרשת. האם ארצות הברית תבחר בה על חשבון החדשנות?

לואי סי.קיי אינו מהקומיקאים הפופולריים ביותר בארה"ב. יש לו אמנם קהל משלו, אבל הוא מעולם לא היה קומיקאי להמונים. ובכל זאת, הוא הצליח לעשות לא פחות ממיליון דולר בתוך שמונה ימים. מתנת חג מולד לא רעה. לואי סי.קיי העלה את המופע האחרון שלו לאינטרנט בלבד. ניתן לצפות בו רק ברשת. המחיר שווה לכל נפש: 5 דולרים. בתוך ארבעה ימים צפו בו 40 אלף איש. בתוך 12 ימים המספר היה כבר 200 אלף, ועוד היד נטויה.

עכשיו נשאלת השאלה: כמה כסף הפסיד לואי סי.קיי מעותקים של המופע שהורדו באופן פיראטי? אין לדעת, אבל ההצלחה שלו באה על רקע מאבק חדש ומשמעותי סביב סוגיית הפיראטיות ברשת. הקונגרס בארה"ב דן בימים אלה בהצעת חוק בשם SOPA - Stop Online Piracy Act. יצרני התוכן, שעומדים מאחורי ההצעה, מאסו במרדף אחר אתרים שמציגים תוכן פיראטי, במיוחד כשחלקם הגדול מופעל ממדינות מחוץ לארה"ב, דבר שהופך את ההליכים המשפטיים נגדם לבלתי יעילים.

במקום לטפל באתרים, יצרני התוכן שרוצים לטפל בכל מי שמאפשר להם לפעול. ההצעה תאפשר למנוע ממפרסמים ורשתות להפצת פרסומות להציג פרסום באתר שחשוד כפיראטי, תמנע מספקי שירותי תשלום כמו פייפאל להתקשר עם אתר כזה, תחסום בחוק את האפשרות לקשר אליו ממנועי חיפוש ותכריח ספקי שירות אינטרנט לחסום את הגלישה לאתר כזה. כל זאת יוכל לצאת לפועל לפי החלטת בית משפט שתוכל להתקבל במעמד צד אחד בלבד - הצד המתלונן - ובתוך פרק זמן קצרצר של חמישה ימים.

השלכות קטלניות

אין ספק, חבילה כזו יכולה לצמצם משמעותית את הפיראטיות ברשת. אבל המתנגדים ל-SOPA טוענים שההשלכות הרוחביות של חוק כזה יהיו קטלניות לתעשיית האינטרנט. היכולת לחסום למעשה אתר מחו"ל תצמצם את הקשר הכלכלי בן אתרים אמריקאיים לאתרים זרים. יתרה מכך - הפעלתו המהירה של החוק עשויה לגרום לאתרים להתלונן על אתרים מתחרים, גם בתוך ארה"ב, רק כדי לשבש את פעילותם, ואולי חשוב מכל - ההצעה הזו תקשה מאוד על יזמים לקחת סיכון. יזמים זה חדשנות. וחדשנות היא מה שדוחף את אמריקה קדימה.

עד כמה חמורות ההשלכות האלה? חברת הקונגרס הדמוקרטית מקליפורניה, זואי לופגרן, אמרה כי אם הצעת החוק תעבור, יהיה מדובר ב"סופו של האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו". זו אולי מסקנה קצת קיצונית (מחוז הבחירה של לופגרן, יש לזכור, כולל את עמק הסיליקון), אבל אין ספק שעל פניו הצעת החוק נראית נוקשה מדי. קחו למשל סטארט-אפים כמו פייסבוק ויוטיוב בתחילת דרכם. יש סיכוי סביר שאם החוק כבר היה עובר, הם לא היו באים לעולם.

מה הסיכוי ש-SOPA תעבור? מצד אחד, זו אחת מהצעות החוק הנדירות שמקודמת בידי שתי המפלגות, הרפובליקנית והדמוקרטית. מצד שני, אחת ההשלכות האפשריות של החוק, מתריעים המתנגדים, תהיה האטה כלכלית בשל הירידה בחדשנות. והשנה היא שנת בחירות, סיבה מספיק טובה בשביל מפלגה אחת לפחות לדחות את העניין.


עוד בנושא:

- עשרות אלפי לקוחות עוזבים את GoDaddy בגלל תמיכה ב-SOPA

  • עוד באותו נושא:
  • SOPA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully