וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IFA 2011: עוד פעם תלת-מימד?

החידושים שהוצגו בתחום המסכים בתערוכת האלקטרוניקה בברלין נגעו בעיקר ל-3D. חבל שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה

מדי כמה שנים, מגיע בחייהם של אנשים בכל רחבי העולם הרגע בו הם צריכים להחליט את אחת ההחלטות המסובכות בחייהם: איזה מסך טלוויזיה לקנות. עשרות יצרנים מציעים מאות דגמים של מסכים, עם מפרט טכני לא מובן בעליל ושמות ביזאריים לטכנולוגיות שהצרכן הפשוט לעולם לא יבין איך הן עובדות.

מדי כמה חודשים, מתאספים עיתונאי הטכנולוגיה מכל רחבי העולם באירוע כזה (CES האמריקאי) או אחר (IFA האירופאי) כדי לשמוע את אותם השמות הביזאריים ולראות את החידושים בתחום. וחידושים יש תמיד – השאלה היא רק האם הם באמת משנים את חוקי המשחק, או שמא מדובר בגימיק שיווקי שמטרתו רק לסבר אוזן של רוכש פוטנציאלי.

תערוכת IFA 2011, המתקיימת בימים אלה בברלין, אינה שונה מאחרות בתחום הזה. גם כאן הוצגו מספר חידושים שכביכול משנים את התמונה (גיחי), ולאחר שביקרנו בה, הגיע הזמן להתמודד עם כמה אמיתות לא מאוד נעימות.

די כבר עם ה-3D הזה

אי אז לפני כשנתיים וחצי, התחלנו לראות את מבול מסכי ה-3D, ומאז הוא רק התגבר. 3D עם משקפיים אקטיביים, 3D עם משקפיים פאסיביים, 3D בלי משקפיים בכלל – לכו תבינו מה לקנות. ואגב, אנחנו לא סתם מדברים על תלת מימד ללא צורך במשקפיים, טושיבה מבטיחה כי המסך הראשון שלה עם הטכנולוגיה הזו (55 אינץ' גודלו) יהיה זמין לרכישה עוד השנה ויאפשר לתשעה אנשים לראות 3D בו זמנית.

ואנחנו אומרים: טוב, אבל לא טוב מספיק. תשע זוויות הצפייה שהמסך של טושיבה מאפשר כמעט ולא דורשות מכם לזוז בזמן הצפיה. נכון, יש שם מצלמה שעוקבת אחר העיניים שלכם, אז אין צורך לשבת בלי תזוזה בכלל, אבל האפקט משתנה כשאתם זזים וזה פשוט לא מרגיש נוח אחרי כמה זמן. באופן כללי, כפי שנאמר בכותרת, די כבר עם ה-3D הזה.

אל תבינו אותנו לא נכון, אין לנו שום דבר נגד הרעיון – להיות נגד 3D זה כמו להיות נגד מסך צבעוני. העניין הוא שזו אמורה להיות טכנולוגיה שקופה למשתמש, כזו שעבורה אתם לא צריכים להתאמץ. וזה מה שיקרה – בעוד כמה שנים, אף אחד כבר לא יגיד שיש למסך 3D, זה יהיה ברור לגמרי, ואנחנו נראה את החומרים בדרך בה הם ייועדו לצפייה, כשהמעבר ביניהם יהיה טבעי ולא מורגש גם עבורנו.

אך כיום זו לא טכנולוגיה שקופה, כי אם סיסמה שיווקית, שמאחוריה שימושים מוגבלים למדי, ופשרות של נוחות. לכן אנו ממליצים לכם עדיין להתעלם מהתוויות המפתות של "מסך 3D", או לפחות לא להקדיש להן חשיבות רבה. איכות הצבעים, למשל, או היכולת לשאוב חומרים מהרשת הביתית, חשובות כיום למשתמש הרבה יותר מהסיסמאות השיווקיות על תלת מימד.

משחקים עם 3D

למעשה, השימוש הטוב ביותר שראינו לטכנולוגיית 3D ב-IFA, הוא הצגת שתי תמונות דו-ממדיות לשני אנשים שונים על אותו מסך. זו טכנולוגיה שנחשפה לראשונה בשנה שעברה, עת נמצא פטנט אותו רשמה עליה סוני. בפברואר היא כבר הגיעה למסך של פיליפס. ביוני למסך של סוני. וכעת גם LG מצטרפת לחגיגה, זאת לאחר שפתרה סכסוך משפטי ארוך עם סוני וקיבלה רישיון להשתמש בחלק מהטכנולוגיות שלה.

אם בצפיה רגילה ב-3D, המטרה היא להציג תמונה שונה לכל עין כדי ליצור אשליית תלת מימד, כאן יש שני זוגות משקפיים עם עדשות זהות: זוג אחד עם "שתי עיניים ימניות" וזוג אחר עם "שתי עיניים שמאליות". התוצאה היא הצגת שתי תמונות דו מימדיות שונות, האחת לשחקן א' והשניה לשחקן ב', כדי שיוכלו לשחק על מסך אחד. נכון, זה אומר שכל אחד מהשחקנים מקריב או חצי מהרזולוציה של התמונה או חצי מקצב הרענון – בכל זאת, זה מסך אחד שמחולק לשניים – אבל התוצאה, מניסיוננו יותר מסבירה, ובוודאי שעדיפה על מצב המסך המפוצל הותיק והמעצבן.

קסדה בראש מוזר

בכל תערוכת טכנולוגיה, יש את הדוכן ההוא בפינה, בו יושבים אנשים ומדגימים קסדה או משקפיים לצפייה אישית בוידאו. הטכנולוגיה הזו ותיקה, ותיקה מאוד אפילו, ומקורה בין השאר בפנטזיות על מציאות מדומה. אך היא מעולם לא הצליחה להתרומם. התמונה תמיד הייתה בעייתית, הקסדה לא נוחה, המחיר גבוה. אנשים רבים סבלו מכאבי ראש אפילו אחרי שימוש קצר במוצרים.

למצוא קסדת צפיה אישית בדוכן של סוני הייתה הפתעה מרנינה. ידענו שהחברה עובדת על המוצר הזה, אך הופתענו מהאיכות שלו. או, ליתר דיוק, מאיכות התמונה. בעיות הנוחות (לא משהו בכלל, לוחצת על הראש יותר מדי) ומחיר (כ-3,000 שקל כשהיא תושק ביפן בנובמבר) עדיין לא נפתרו, אבל איכות התמונה מרשימה מאוד.

בסוני משווים את חווית השימוש בקסדה לישיבה בבית קולנוע. לנו זה נראה יותר כמו מסך טלוויזיה גדול מאוד, אבל כאב הראש הצפוי לא הגיע, והתמונה – התלת מימדית, אלא מה – הייתה חדה, עם צבעים טובים.

לא נגזים עד כדי אמירה כי מדובר במוצר נחשק, אך אין ספק שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית. האם התחום הזה יתפתח עד כדי מוצר נורמלי, או שמא ייזנח לטובת טכנולוגיות טובות יותר? הזמן יגיד, אבל בינתיים אפשר בהחלט להגיד שהתרשמנו לטובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הערת צד:

אחרי כל הכתיבה השלילית על 3D, קצת מביך להודות אך המיצג המרשים ביותר בתערוכה בכל זאת היה תצוגת תלת מימד. היה זה באולם של LG: בכניסה לאולם הוצב קיר של 116 מסכי 42 אינץ', עליהם נוגן סרטון תצוגה תלת מימדי. גודל הקיר עשה את העבודה – התמונה שנוצרה הייתה מרהיבה, לא פחות.

גילוי נאות: הכותב היה אורח חברת סמסונג בתערוכה.

ולכם? נמאס מתלת מימד? בואו לספר לנו בפייסבוק

עוד בנושא:

- IFA 2011: מדריך למבקר
- IFA 2011: מחשבות ראשונות : Samsung Note
- IFA 2011: סוני מנסה לחזור למשחק
- IFA 2011: לפני כולם: הטאבלט החדש של טושיבה
- IFA 2011: סמארטפון: המסך כבר מגיע ל-5.3 אינץ’

  • עוד באותו נושא:
  • ifa

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully