וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשתיקו את המחשב - חלק א'

עידן דקל

21.4.2011 / 14:27

הרעש המעצבן שיוצא מהמחשב אינו גזירת גורל. ניתן להשתיק אותו או לפחות להנמיכו במספר צעדים פשוטים. מדריך

מה בסך הכל רציתם? לקרוא עדכוני סטטוס בשקט; אולי לראות איזה סרט על המחשב, או סתם ללכת לישון בחדר עם מחשב פועל. אבל למה הקופסה הזאת חייבת להרעיש כל-כך?

לשמחתנו, ישנן דרכים להפוך את המחשב שלכם לשקט יותר, וטוב מזה – הן לא עולות כסף. כלומר, בהחלט יש כאלו שכן, אך לא עליהן נדבר הפעם.

המיקום המומלץ: על הרצפה

תסתכלו על המחשב שלכם. איפה הוא מונח? שימו לב שכאשר הוא פועל, הוא רוטט. אם הוא מונח על משטח לא יציב - שולחן עץ, למשל - הרטט עובר אליו, והוא (השולחן) משמש כתיבת תהודה גדולה. כך, קודם כל כדאי לוודא שהמחשב מונח על משטח יציב, דוגמת רצפה.

מעבר לכך, אם נראה לכם שהמחשב נשמע כמו מנוע של חיפושית שמשווע לקצת שמן, ושפעם הוא היה שקט יותר - אפשר להאשים בזה לא רק את הנוסטלגיה. מחשב צובר אבק. ואל תחשבו שהעובדה ששמרתם על המארז מבריק מבחוץ, אומר שהכל בסדר. אבק נכנס לכל מקום, ותהיו בטוחים שהוא מצא את דרכו גם לתוך המחשב. הוא אוהב במיוחד מאווררים: הוא מתיישב על הלהבים שלהם, נכנס להם למנוע ובאופן כללי ממש מעצבן אותם. הוא מגביר את החיכוך, מפריע לזרימת האוויר ומבודד חום. כל אלו מפריעים ליעילות הקירור של המאוורר ושל גופי הקירור שיושבים בתוך המחשב, וגורמים למאווררים לפעול במהירות גבוהה יותר, על מנת להשאיר את המערכת בטמפרטורה סבירה. מהירות גבוהה יותר משמעה מנוע שעובד קשה יותר ויותר רעידות של המאוורר. אלו, בתורם, גורמים לרעש.

מאוורר נקי הוא מאוורר שקט

החלקים שמרכיבים את המחשב שלכם פועלים לפי אסכולת "אם זה זז, זה עושה רעש". אם תפתחו את המארז ותציצו פנימה תגלו שהדברים היחידים שזזים שם בפנים הם המאווררים (בעצם, גם הכונן הקשיח. אבל עליו בפעם אחרת). במחשב ממוצע יש בין ארבעה לשישה מאווררים (על המעבד, על כרטיס המסך, בספק הכח, ומאוורר אחד על המארז עצמו), ובהם עלינו לטפל.

לא נדרש הרבה בשביל להרחיק את האבק מהמחשב שלכם. אם יש לכם זוג ריאות בריאות, כמה נשיפות טובות לתוך מצבורי האבק יעשו עבודה לא רעה, אך גם ימלאו את הריאות שלכם באבק. המתקדמים, והלא-אובדניים, יכולים להשתמש במיכל אוויר דחוס או אפילו בשואב אבק ידני (כזה שפועל על בטריות, לא כזה שמחובר לחשמל. האחרונים יוצרים חשמל סטטי שיכול לפגוע בקרביים של המחשב).

אחרי שהרחקתם את האבק, ווידאתם שהקירור שלכם יעיל עד כמה שאפשר, ניתן לטפל במאווררים עצמם. למאווררי המחשבים היום יש יכולות קירור מרשימות, אך לא תמיד צריך שהם יפעלו בכל העוצמה. אם השימוש שלכם במחשב מסתכם רוב הזמן בעדכוני חדשות, בדיקת מיילים, פייסבוק וקצת ענייני אופיס פה ושם, אלו משימות שהמחשב יכול לעשות עם מעבד אחד קשור מאחורי הגב. במקרים כאלה, אפשר להרשות לעצמכם להאט את מהירות המאוורר מבלי לחשוש שתתבלבלו כתוצאה מכך בין המחשב למפזר החום.

לשלוט על המאוורר

ישנן מספר תוכנות לשליטה על מהירות המאווררים. רובן יודעות גם לנטר את טמפרטורת הרכיבים השונים במחשב, ויאפשרו לכם להתנסות ולבדוק איך המערכת שלכם מתמודדת עם ההגדרות החדשות. תוכנה מומלצת מבין אלה היא SpeedFan.

היא חינמית, וגם מאפשרת לעשות עוד דברים שלא מכוסים בכתבה הזאת, כמו לבדוק את תקינות הדיסקים הקשיחים או להגביר את מהירות השעון של המעבד (אם כי לרוב לא מומלץ להאט את המאוורר ולהאיץ את המעבד. זה שילוב בעייתי, אלא אם אתם מחפשים תירוץ להיפגש שוב עם טכנאי המחשבים).

במאמרים הבאים נלמד איך לבנות מחשב שיהיה שקט מהרגע הראשון.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
  • עוד באותו נושא:
  • שקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully