וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: לאן פייסבוק תיקח את ווטסאפ מכאן?

למה פייסבוק צריכה את ווטסאפ, מה הולך להשתנות ומה זה אומר לגבינו הגולשים? הנה התסריטים האפשריים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

19 מיליארדי דולרים - זה, פחות או יותר, מה שפייסבוק מוכנה לשלם על ווטסאפ. בשעות שחלפו מאז ההודעה, תפסו שני נראטיבים את השיח הציבורי, כפי שזה מתבטא - ובכן - בפייסבוק: מדובר בסכום מדהים, שערורייתי, לא ייאמן, לא יתואר; ומדובר במעשה לא מפתיע בכלל, שהרי פייסבוק קנתה את אינסטגרם במיליארד דולרים עם עסקה שנסגרה בתוך סוף שבוע אחד.

למה פייסבוק צריכה את ווטסאפ

אז קודם כל, כן, זה מפתיע. הכתובת לא הייתה על הוול, השמועות לא התרוצצו ולא היו הדלפות. פייסבוק אמנם רוכשת חברות כל הזמן כדי להגדיל את העסק שלה, אבל מדובר בעסקה שממדיה חורגים ממה שהיה מוכר בתעשייה עד כה. כל מי שאומר שהיה הראשון לזהות, ובכן, לא.

ובאשר לסכום - נראה לכם שערורייתי שפייסבוק שילמה על ווטסאפ 19 מיליארד דולרים? ומה אם תחליפו את המלה ווטסאפ ב?תעשיית הודעות SMS העולמית?? הרי זה מה שווטסאפ הפכה להיות ברבות ממדינות העולם. יש לה 450 מיליוני משתמשים בחודש, מהם כ-70 אחוז פעילים בכל יום נתון. הם שולחים 19 מיליארד הודעות, ומקבלים 34 מיליארד הודעות (כי הודעות יכולות להישלח למספר נמענים, כן?), מעלים 600 מיליוני תמונות ומשאירים 200 מיליוני הודעות קוליות ביום. אלה מספרים מדהימים, מספרים שכל חברה הייתה רוצה.

ופייסבוק? היא לא רוצה, היא צריכה את המספרים האלה. כי לפייסבוק, בניגוד למתחרותיה הגדולות בתחום המובייל - בעיקר גוגל, אך גם מיקרוסופט ואפל - אין מערכת הפעלה ניידת. היא ניסתה לייצר אחת באמצעות Facebook Home - ממשק-העל אותו השיקה לאנדרואיד, אבל הוא לא התרומם עד כה. האסטרטגיה הנוכחית של החברה היא להחליף את מה שמערכת הפעלה נותנת לאחרים באפליקציות נפרדות - ממסנג?ר (שיחות), דרך אינסטגרם (תמונות), ועד ל-Paper החדשה (חדשות).

על פי הודעת הרכישה, שום דבר לא משתנה בממלכת ווטסאפ. השירות לא משנה את שמו, לא משנה את צבעיו ולא מתחיל להציג פרסומות יחד עם ההודעות שלכם. פייסבוק מפחדת לעשות את כל הצעדים האלה, ובצדק - היא מודעת לכך שיש לה מוניטין מסויים בכל הקשור לפרטיות, ונזהרת שלא להתחיל ולערבב את המוניטין שלה עם זה של ווטסאפ האהודה. אותו הדבר קרה עם אינסטגרם, שכמעט ולא השתנתה מאז רכישתה בידי פייסבוק.

חשובה לא פחות היא העובדה כי ווטסאפ נשארת בלתי-חינמית. מדובר במוצר הצרכני הראשון של פייסבוק בו מודל הרווחים אינו מבוסס על פרסום, כי אם על דמי שימוש חודשיים. מיליוני המשתמשים של ווטסאפ משלמים דולר לשנה כדי להשתמש בשירות, וכשיש כ-450 מיליונים כאלה, לא מדובר בסכום מבוטל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

ומה בעתיד?

תסריט האימים עבור משתמשי ווטסאפ הוא הפיכתו של השירות לדמוי-פייסבוק, עם פרסום אגרסיבי, בעיות פרטיות, וטשטוש בין המסחרי לפרטי. זהו תסריט שעליו נשמע לא מעט בימים הקרובים מפי אנשים שאזכור הרשת החברתית הגדולה בעולם גורם לפיהם להתמלא בקצף. זהו גם התסריט הכי לא מציאותי - הנכונות של פייסבוק לקנות דווקא את ווטסאפ, לה תדמית של שירות נטול בולשיט, מצביעה על כך שהיא לא תרצה להבריח את משתמשיו. ומתחרים לווטסאפ לא חסרים.

התסריט הוורוד הוא שיאן קום, מנכ?ל ווטסאפ אשר יכהן כעת גם בדירקטוריון פייסבוק, יביא קצת מהמנטליות של ווטסאפ אל הרשת החברתית העצומה. ווטסאפ בנתה עצמה בכך שהיא עבדה טוב ולא הציקה - שני אלמנטים בהם יש לפייסבוק עוד מה ללמוד. וכן, אולי מדובר גם בתחילת העת של שירותי פרימיום בפייסבוק, אשר מחליפים פרסום בדמי מנוי. עבור אנשים רבים, מדובר יהיה בטרייד משתלם: רוצים פייסבוק בחינם? תהיו מוכנים לכך שפייסבוק תדע עליכם הכול כדי להתאים לכם מוצרי פרסום רלוונטיים. לא רוצים? כסו לה את העלויות של לא לדעת עליכם כלום, ולא לפרסם בכלל.

אך האמת היא, כנראה, אי שם באמצע. פייסבוק, יש להניח, תרצה לכרות כמה שיותר מידע מווטסאפ, באמצעות אינטגרציה בין שני החשבונות, או שילוב בין המידע שיש לה על המספר שלכם לבין המספר שיש לווטסאפ. בו בזמן, היא כנראה תזהר שלא לעבור את הגבול אשר מאחוריו נמצא המון המבכה את הויתור על הפרטיות. האם היא תצליח בכך? את זה נדע בעוד כמה חודשים, לכל הפחות.

ותעשיית ההיי-טק כולה? רף החלומות בקרב היזמים יעלה, אבל לא מדובר בתו התקן החדש לאקזיט מוצלח של חברה. ווטסאפ היא לא סתם שירות, כי אם תעשייה שלמה, כזו שמחברת בין מאות מיליוני אנשים בעולם. המחיר ששולם כאן הוא לא רק על המשתמשים עצמם, כי אם על הקשרים ביניהם. רוצים גם אתם מיליארדים רבים? תמציאו שירות שמחבר בין אנשים, תפתחו אותו כמה שנים, וחכו לשיחה ממארק צוקרברג וחבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully