וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נגד מי בגוגל TV

24.5.2010 / 17:11

בשבוע שלאחר ההכרזה הרשמית, כולם מנסים להבין מה זה בעצם הגוגל TV הזה. ניסינו לעשות קצת סדר בבלאגן

ארבעה ימים חלפו מאז שהכריזה גוגל על ה-Google TV, ורבים מנסים להבין מהו בעצם המוצר החדש. פרשנים שונים מנסים לנתח אם יש לגוגל סיכוי להיות הראשונה שבאמת מצליחה לשלב בין הטלויזיה לאינטרנט או שהיא תיפול כמו קודמיה. ניסינו לעשות עבורכם קצת סדר עבורכם ולהסביר מה קורה בגוגל TV.

- אז מה זה בעצם גוגל TV?

גוגל מכריזה שהיא רוצה "להביא את הרשת לטלויזיה ואת הטלויזיה לרשת". כדי לעשות זאת היא משיקה פלטפורמה שתעבוד, באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד, על מוצרים דוגמת טלויזיות, מכשירי בלו-ריי, ממירים מקליטים וכדומה. המשתמשים יוכלו לצפות בערוצי הטלויזיה הרגילים, אך אליהם תתווסף גישה מלאה לאינטרנט ולענן מחשוב שיכיל מידע ואפליקציות.
למעשה, אפשרות הבחירה של הצופה תגדל ממאות הערוצים אליהם הוא חשוף כיום לכל תוכן הוידאו הזמין באינטרנט. רוצים לראות פרק של סדרה אהובה? חיפוש שמה בגוגל TV יניב הן את פרטי זמן השידור של הפרק הבא, הן את הפרק הקודם שהקלטתם במכשיר ה-DVR שלכם (ממיר נוסח יס מקס והוט מג'יק), וגם את הפרקים הקודמים שזמינים לצפייה באתר hulu וסרטון "הרגעים הנבחרים של העונה" שמישהו ערך והעלה ליוטיוב. הרשומות המאוחדות הללו הן אחת הדרכים בהן מנסה גוגל לשלב בין תוכן טלויזיוני לאינטרנטי. היא הופכת את מקור התוכן לכמעט שקוף. הכל אמור להיות זמין מהסלון, בפשטות דומה לזו של צפייה בטלויזיה רגילה או גלישה ברשת. בניגוד למערכות מתחרות שכבר משלבות צפייה של תכנים מסוימים והרשת וכן ווידג'טים שונים (משהו המזכיר אפליקציות אייפון/אנדרואיד) – כאן הגלישה ברשת צפויה להיות יותר רחבה ומקיפה, ומבחר האפליקציות יהיה גדול מאוד, שכן גוגל תפיץ ממשק פיתוח ייעודי (API) שיאפשר למתכנתים לפתח עבור המערכת.

- איך זה יעבוד?

כדי לנווט במגוון התוכן הרחב יהיה קיים במערכת חיפוש משולב שיעזור לצופים למצוא בקלות תוכן רלוונטי ממבחר המקורות השונים, ולעשות סדר מהיר בהיצע העצום. המערכת תריץ את הדפדפן כרום, שאף יכלול תמיכה מלאה בפלאש. המשמעות היא שהתקניה של גוגל TV יוכלו לגלוש בכמעט כל אתר ברשת ולנגן כמעט כל שידור וידאו שזמין בה. בנוסף, מכיוון שהמערכת תפעל על אנדרואיד, ניתן יהיה להפעיל בה אפליקציות שנבנו למערכת ההפעלה – כל עוד אלו לא דורשות חומרת טלפוניה. לגוגל TV אף תהיה גרסה מותאמת של חנות האפליקציות של אנדרואיד (אנדרואיד מרקט).

- מי עוד שותף עם גוגל בפרויקט?

החברה לא נכנסת לפרויקט השאפתני הזה לבד. היא מגובה בכמה חברות טכנולוגיה משמעותיות, בראשן סוני, שתבנה טלויזיות ונגני בלו-ריי יעודיים לפלטפורמה. אינטל תספק את המעבדים ולוג'יטק תבנה מעין קופסת שליטה שתרכז ותשלוט בכל האופרציה. את גרסת הפלאש החדשה תבנה, כמובן, אדובי. רשת האלקטרוניקה Best Buy תשווק את המוצרים וספק השידורים Dish Network יהיה הראשון שישמיש את השירות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

- על איזו חומרה תתבסס המערכת?

גוגל TV תספק איכות של קולנוע ביתי, עם יכולת ניגון וידאו ברזולוציה 1080P ושמע סאונד בפורמט דולבי 5.1. המערכת תתמוך גם בפורמט MPEG4 ובחומרי תלת-מימד. המעבד מבית אינטל יהיה מסדרת אטום CE4100. למערכת יהיו חיבורי HDMI, בלוטות' וקישוריות וויי-פיי. קופסת השליטה של לוג'יטק תוסיף יכולות של שלט-רחוק, אך ניתן יהיה גם לשלוט על המערכת בעזרת מכשירים אלחוטיים קיימים, כולל סמארטפון המבוסס על אנדרואיד, ואפילו אייפון. לוג'יטק גם תמכור עזרים ייעודיים לקופסת השליטה שלה, שישלבו מקלדת, משטח מגע ושלט רחוק. הקופסה תוצב בין הרסיבר לטלויזיה ותאפשר מעבר של אודיו ווידאו HDMI תוך גלישה סימולטנית ברשת וניגון וידאו.

- מתי כל זה יקרה?

ככל הנראה כבר בסתיו הקרוב. סוני הכריזה שהטלויזיות ומכשירי הבלו-ריי הייעודיים יהיו מוכנים בתקופה זו, וגם Dish Network הוציאה הצהרה דומה בנוגע למועד תמיכתה בפלטפורמה. לוג'יטק תפיץ את קופסת השליטה ככל הנראה לקראת סוף השנה. אדובי מסרה שתשחרר את גרסת הפלאש החדשה לאנדרואיד ביוני – פרט הכרחי לפעולתה של הפלטפורמה החדשה.

- מה הבעיות הצפויות?

בתור התחלה, הענקיות הקודמות שניסו לשלב את הרשת עם הטלויזיה (מיקרוסופט, אפל) – נכשלו. נראה שהצרכנים עדיין לא רואים את השלוב הזה כטבעי, וגוגל מקווה שמדובר רק בעניין של המוצר הנכון כדי לשבור את החסם הפסיכולוגי.

יש הצופים שהאתגר הגדול ביותר של גוגל יהיה קבלת גישה לתוכן ששייך לרשתות טלויזיה ולאולפנים. לא בטוח שאלו יהיו מרוצים מהרעיון שהתכנים שלהם זמינים בצורה החדשה, מבלי שהם יכולים לגזור מכך קופון. ומכיוון שמדובר במערכת מאוד מאופיינת (כאמור – מערכת הפעלה אנדרואיד עם דפדפן כרום) – יהיה קל מאוד לחסום את הגישה של גוגל TV לאתרי הוידאו מהם היא תנסה לשאוב מידע.

כמות המכשירים המרכיבה את המערכת יוצרת פוטנציאל לסירבול. כך גם העובדה שהתקשורת ביניהם לא תהיה מלאה (המערכת לא תדע, למשל, אם הממיר המקליט שלכם מלא). מדבריה של גוגל אף ניתן להבין שעבור תפעול המערכת תידרש מקלדת מסוג כלשהי, ואולי אפילו משטח מגע. לגמרי לא בטוח שאנשים חפצים להפוך את המקלדת לאביזר אינטגרלי בסלון ביתם ולהשתמש בה בכל פעם בה הם מעוניינים לצפות בטלויזיה.

קיימת גם בעיית הפרטיות. גוגל גם כך יודעת עלינו לא מעט. האם אנחנו באמת רוצים להכניס אותה גם לזפזופ הטלויזיוני ולספק לה את הרגלי הצפיה שלנו, שגם בהם היא תמהר להשתמש למטרת פילוח פרסומי?

בנוסף, למרות שלא מדובר בשוק פורח, הוא בכל זאת אינו ריק משחקניות מהן גוגל אינה יכולה להתעלם. מרבית המסכים היוקרתיים שנמכרים היום כבר משולבים במיני ווידג'טים מקוונים. לשירות Tivo הדועך עדיין יש בסיס לקוחות והוא שם מותג ידוע בתחום. חלק מהשירותים שתספק גוגל TV סופקו על ידי Tivo כבר בתחילת שנות ה-2000. מתחרים נוספים כוללים את PopBox, Roku ובוקסי הישראלית, אך זאק הוניג מה-PC Magazine מעריך כי אם תצליח גוגל TV, היא תביא לסופם של מוצרים אלה.

ולסיום, אם אתם נמצאים מחוץ לארצות הברית (בישראל, למשל) – מי יודע מתי גוגל TV בכלל תגיע אליכם, ואם החברה לא תעשה קטע "אייפוני" של השקת המוצר במדינות זניחות מבחינתה רק מספר שנים לאחר יציאתו לשוק. גם כאשר יגיע המוצר למדינות אלו הוא יצטרך להתמודד עם אתרים שלא מאפשרים צפייה מחוץ לגבולות ארה"ב – הבולט בהם הוא hulu.

- מה אומרים הפרשנים?

"זה נראה טוב על הנייר. נראה אם גוגל יכולה לבצע את הבטחתה", כותב ג'יי יארו בסן-פרנסיסקו כרוניקל. "לגוגל יש נטייה להוציא גרסאות בטא של מוצרים ולשפר אותם לאחר מכן. זה לא יעבוד במקרה הזה", הוא מוסיף, ומציין שגם למחיר (שטרם פורסם) יהיה אפקט משמעותי על ההצלחה. "אם קופסת שליטה נוספת תעלה 300 דולר – זו תהיה בעיה גדולה".

גם האנליסט דן אולדס מקבוצת הייעוץ "גבריאל" שחלק מהותי מהסיכוי להצלחה טמון בתמחור שתתן סוני לטלויזיות שתפיץ. לא היא ולא יצרנית השבבים אינטל נודעים במחירים נמוכים במיוחד. "הערך האמיתי של גוגל בפרויקט הוא נתינת שמה, וגם זה אינו מבטיח הצלחה", הוא אומר.

"גוגל TV אינה בהכרח הטבעה בסל", כתב עיתונאי הטכנולוגיה שון פורטנוי באתר ZDnet. "עדיין יהיו הרבה אנשים שמרוצים מהמצב הקיים ומסתפקים בהזמנת סרטים ב-VOD במקום בהזרמתם דרך הרשת. אך הגעתה של גוגל TV תספק עוד קריאת השכמה לחברות הכבלים ותזכיר להן שעליהן להקפיד על החדשנות".

וטום קרציט מ-Cnet מסכם: "אם המאמץ הזה יצליח, יהיה כוח מתווך חדש בשוק האלקטרוניקה לצרכנים, וגוגל תמצא דרך לזוז ממיתוגה כחברת חיפוש אל עבר מיתוג של חברה היוצרת תוכנה המחברת בין הצרכנים לרשת",

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully