וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברה שלא יהיה לה טלפוניה באינטרנט - לא תהיה"

ערן גבאי

16.1.2007 / 16:09

הלחץ בבזק גובר לקראת גיבוש סופי של כללי התחרות והשימוש ברשת האינטרנט לצרכי העברת שיחות טלפוניה

גובר הלחץ בענף הטלפוניה, ובעיקר בקבוצת בזק, לקראת הכניסה לישורת האחרונה של קביעת המדיניות הרגולטורית לפתיחת התחרות בתחום טלפוניית ה-VOB (גישה רחבת פס). המדובר בטלפוניה קווית ה"רוכבת" על התשתית ועל הפרוטוקול של האינטרנט. בזק נשחקה בעשרות אחוזים במספר דקות השיחה המתנהלות בטלפוניה הקווית שלה, כתוצאה מהתחרות מול חברות הסלולר. במהלך השנתיים האחרונות היא איבדה הכנסות בהיקף הגבוה מ-350 מיליון שקל. בעוד בזק מאבדת עשרות רבות של קווים נייחים, היא פיצתה את עצמה על האובדן הזה בגידול במספר קווי ה-ADSL, שכבר מתקרב ל-900 אלף קווים.

התחרות מצד חברות הכבלים, אשר להן קרוב ל-200 אלף מנויי טלפוניה, מתחילה להציק לבזק, אך כניסת המתחרים החדשים לענף לא הצליחה עד כה להעביר מספר דקות שיחה משמעותי מבזק למתחרים. בבזק מרגישים בנוח, כל עוד הם יכולים להמשיך לכרוך בין רכישת קו טלפון ורכישת חיבור אינטרנט ב-ADSL.

אבל כל זה צפוי להשתנות במהלך השבועות הקרובים, כשמשרד התקשורת יגבש סופית את כללי התחרות והשימוש ברשת האינטרנט לצרכי העברת שיחות טלפוניה. בבזק אופטימיים, על סמך שיחות עם הרגולטור, ומעריכים שיינתן גם להם להתחרות בתחום.

אחד הנעלמים הגדולים הוא מי מבין החברות הבנות של בזק, אם בכלל, תורשה לפעול בתחום ה-VOB. באופן טבעי, שירותי ה-VOB נתפשים כאחד משירותי הערך המוסף העתידיים של כל ספק אינטרנט, ועל כן בזק בינלאומי אינה יכולה להרשות לעצמה מצב שבו היא אינה פועלת בתחום.

מנכ"ל החברה, אבי גבאי, קיים בשבוע שעבר מפגש שימוע עם בכירי משרד התקשורת, בו ניסה לשכנע אותם מדוע אין לנטרל את בזק בינלאומי מטלפוניית האינטרנט. תפיסת העולם של גבאי, אותה הציג בפני ראשי המשרד, אומרת שני דברים: ראשית, יש להפחית כמה שיותר את התערבות הרגולציה בשוק, כך שכל שחקן יוכל ליהנות מכניסתן של טכנולוגיות חדשות והשוק "יעשה את שלו". לטענת גבאי, רק כך תושג תחרות אמיתית, וזו לא תושג על ידי קשירת ידי בזק; שנית, גבאי הציג תמונת מקרו ולפיה שוק שירותי הטלפוניה הפנים ארצית מסתכם בכ-3 מיליארד שקל בשנה, בדומה לשוק השיחות הבינלאומיות והאינטרנט בו פועלת בזק בינלאומי, ועל כן אין היגיון או צדק בהקרבת התחרות בתחום אחד כדי לפתח תחרות בתחום שני, שגודלו ותרומתו לרווחת הצרכן זהים.

"המתחרות האמיתיות במפ"א הן הכבלים, סלקום ופרטנר"

"חברה שלא יהיה לה VOB לא תהיה", אומר גבאי, "פגיעה בבזק בינלאומי תפגע בתחרות הקיימת בשוק ספקיות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות. הפגיעה הפוטנציאלית לכאורה בתחרות במתן רישיון VOB לחברה בת של בזק, אינו מידתי כלל מול פגיעה ודאית בתחרות הקיימת בשווקים עם מחזור ענק".

גבאי מציין כי אם ימנעו מבזק בינלאומי מלהיכנס לתחום ה-VOB, החברה תסבול מנטישתם של עשרות אלפי מנויים, שיקבלו הצעות אטרקטיוויות יותר מצד המתחרות. בהנחה ששוק ה-VOB עשוי לצרף לשורותיו כ-200 אלף מנויים בשנה הראשונה, הרי שעל פי חלקה של בזק בינלאומי בשוק האינטרנט היא עשויה לאבד 70 אלף מנויים. גבאי הדגיש כי בזק בינלאומי לא יכולה להמתין ליום שבו החברה האם בזק תאבד 15% מההכנסות שלה בתחום הטלפוניה הקווית, מה שעשוי לאפשר את ביטול ההפרדה המבנית ואת כניסת בזק בינלאומי לתחום ה-VOB, כיוון ש"חבילות השירות (באנדלינג) של המתחרות עשויות לגרום למצב בו בזק לא תגיע כלל להפסד של 15% במונחי הכנסות".

מטרת ההפרדה המבנית היא לתת לבזק בינלאומי להתחרות בין שווים בשווקים בהם היא פועלת, אומר גבאי, "לבזק בינלאומי אין יתרון ולראיה, היא מהווה רק כשליש משוק האינטרנט והשיחות הבינלאומיות. אין שום סיבה לשנות מדיניות שהוכיחה את עצמה ולפגוע בצרכנים, והכל בעקבות לחצים אינטרסנטיים של מתחרים בשוק המעוניינים להגביל את התחרות".

גבאי סבור כי "המתחרות האמיתיות במפ"א (מפעיל פנים ארצי) הן הכבלים, סלקום ופרטנר". לדבריו הוא אינו מבין מדוע בזק בינלאומי צריכה לעמול כל כך קשה כדי להסביר את עמדתה בפני הרגולטור. סביר שאת הדעה הזו, עמיתיו להנהלת החברות הבנות בבזק לא יאהבו לשמוע.

בזק בינלאומי מפעילה כיום במסגרת ניסוי את שירות ה-VOB לכ-8,000 מנויים. גבאי מגלה כי כ-71% מהלקוחות בניסוי עושים בשירות שימוש לשיחות לחו"ל. הוא רומז כי החברות שיפעלו בתחום ה-VOB יוכלו להוריד את מחירי השיחה בתחום זה, כיוון שכיום משלמות חברות השיחות הבינלאומיות לבזק כ-5 אגורות בגין כל שיחה לחו"ל.

מנכ"ל בזק בינלאומי גילה היום כי בזק בינלאומי רכשה את הדומיין www.voip.co.il - צעד מקדים לקראת כניסתה לתחום טלפוניית האינטרנט. כמו כן, סיפר גבאי כי בזק בינלאומי חילקה החודש בונוסים, זו השנה השלישית, בהיקף של כמה מיליוני שקלים. הבונוסים חולקו לכ-90% מעובדי החברה והיקפם הממוצע הוא של עד 2.5 משכורות. זאת, לאור הישגי החברה ב-2006.


** גילוי נאות: בזק בינלאומי - בעלת השליטה בוואלה! תקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully