וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התקשורת פתח את שוק ה-VOB לתחרות

ערן גבאי

31.1.2007 / 16:01

שר התקשורת החליט למנוע מקבוצת בזק עשיית שימוש בשירותי טלפוניה על גבי האינטרנט ל"תקופת הגנה"

שר התקשורת, אריאל אטיאס, החליט על פתיחת שוק הטלפוניה הנייחת בישראל לשירותי ה-Voice over Broadband. שירותי ה-VOB הם שירותי טלפוניה על גבי פס רחב, באמצעות פרוטוקול האינטרנט. טלפוניית ה-VOB (גישה רחבת פס) היא טלפוניה קווית, ה"רוכבת" על התשתית ועל פרוטוקול האינטרנט, ונחשבת ככזו העשויה להוביל למהפכה אמיתית בצריכת שירותי הטלפוניה הנייחת בישראל.

כניסת שירותי ה-VOB פותחת אפשרויות חדשות לאספקת שירותי טלפוניה נייחת בידי מפעילים חדשים, שאינם בעלי תשתיות. בכך מקווה משרד התקשורת לקדם את התחרות בשוק זה, שנאמד בהכנסות של כ-3 מיליארד שקל בשנה. על פי המדיניות החדשה, יאפשר משרד התקשורת לשחקנים נוספים לספק שירותי טלפוניה פנים ארצית, באמצעות תשתית הגישה רחבת הפס של - רשת ה-ADSL - ותשתית הכבלים של הוט.

על פי המדיניות החדשה, תימנע מקבוצת בזק כולה היכולת לעשות שימוש ב-VOB ל"תקופת הגנה", שניתנה לשחקנים החדשים שיבחרו לפעול בתחום. כמו כן, נקבע שתעריפי הקישוריות בין ספקי ה-VOB לבין בזק והכבלים יהיו סימטריים (זהים לשני הצדדים) למשך שנתיים. עם תום התקופה, תיבחן המדיניות בשנית, בהתחשב במצב שנוצר בשוק, נאמר בהודעת המשרד. בקבוצת בזק מביעים זעם על המדיניות, המפלה לדבריהם את הקבוצה.

משרד התקשורת איפשר לחברת הלוויין yes, החברה הבת של בזק, לשווק חבילות שירותים בשיתוף ספקי VOB אחרים. זאת, על מנת שלא לפגוע באפשרות שחברת yes תוכל לשווק חבילות שירותים (Bundling), דוגמת חבילות השירותים של מתחרתה, חברת הכבלים. בעניין yes העדיף השר אטיאס לקבוע החלטה, בשונה מהדעה המקצועית ששמע במשרדו.

המשרד קיים שימועים ממושכים לאורך חודשים, ובחן את היתכנות ההצלחה הכלכלית של טכנולוגיית ה-VOB, באמצעות מתן אפשרות לביצוע ניסויים שיווקיים מוגבלים בקווי זהב ובבזק בינלאומי.

שירותי ה-VOB יאפשרו לצרכן שירותי הטלפוניה הפנים ארצית לערוך שיחות טלפון מבלי לשלם דמי שימוש קבועים. כמו כן, עלות השיחה בטלפון תוזל בצורה משמעותית לעומת מחירה כיום, מעריכים במשרד התקשורת.

השר אטיאס אמר היום כי "לאחר ששמעתי את עמדות כל השחקנים המעוניינים להצטרף לענף, ובחנתי את הסיכויים להצלחתו הכלכלית בישראל - ואת היבטיו החיוביים לצרכן בישראל - החלטתי להשיק את שירות ה-VOB, וקבעתי תנאים שיבטיחו סיכוי טוב להצלחתו. השקת שירותי ה-VOB תיתן אופציה להוזלת מחירים משמעותית בתחום. כמו כן, היא תעודד את התחרות בענף התקשורת, ותאפשר הכנסת טכנולוגיות מתקדמות יותר לענף. אלה יצעידו את המשק צעד נוסף בדרך להרחבת התחרות בענף ולגיוון הספקים הפועלים בו, ויביאו לאספקת שירות טוב יותר לצרכני הטלפוניה".

הנפגעת הגדולה מהמדיניות החדשה היא בזק, שמספר דקות השיחה המתנהלות בטלפוניה הקווית שלה בשנים האחרונות נשחקו בעשרות אחוזים כתוצאה מהתחרות מול חברות הסלולר. במהלך השנתיים האחרונות לבדן איבדה החברה הכנסות בהיקף הגבוה מ-350 מיליון שקל. כעת תעמוד בזק בפני תחרות של ממש גם במגזר הפרטי, ולא רק במגזר העסקי, וידיה יהיו כבולות.

זעם בקבוצת בזק

מערכת וואלה! עסקים מוסיפה:

התגובות מקבוצת בזק, לא מאחרות להגיע בעקבות החלטת שר התקשורת. מפלאפון נמסר בתגובה, כי "מדובר בהחלטה שגויה ומפלה, שאינה מאפשרת לפלאפון לפעול בשוק תחרותי. על רקע העובדה שרישיונות דומים הוענקו למתחרותינו כבר לפני מספר חודשים, לא יתכן ופלאפון תהיה החברה היחידה המופלית לרעה".

מבזק בינלאומי נמסר כי "שלילת האפשרות של בזק בינלאומי להתחרות בין שווים בשוק ה- VoB אינה מידתית וצפויה לגרום פגיעה קשה לבזק בינלאומי ולתחרות הקיימת בשוק ספקיות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות. שירות ה-VoB הינו שירות ערך מוסף לאינטרנט ולפיכך מהווה חלק בלתי נפרד מפוטנציאל הצמיחה של החברה ומהתמודדותה מול מתחרותיה". אין זה סביר אומרים בחברה, "שספקית האינטרנט המובילה בישראל לא תורשה לספק שירותי טלפוניה על גבי האינטרנט וכל זאת במחיר הקרבת שוק האינטרנט על מזבח קידוש התחרות בבזק".

מנכ"ל בזק יעקב גלברד אמר כי "מדיניות משרד התקשורת פוגעת בצרכנים ומונעת מלקוחות בזק להיות בקדמת הטכנולוגיה. מה ההיגיון הצרכני לאסור על בזק ובנותיה לספק שירותי VOB? כיצד זה מיטיב עם ציבור לקוחות בזק העצום או מסייע לתחרות?

"רישיון בזק מאפשר ואף מחייב את בזק לספק שירותי טלפונייה, וההתערבות של המשרד לגבי הטכנולוגיה שעליה יעבור השרות הטלפוני - היא חסרת תקדים ובגדר שלילת זכות ברורה של בזק ברישיונה".

גלברד הוסיף כי "אותו משרד תקשורת המקפיד הקפדה יתרה על הפרדה בין בזק ובנותיה, טורח כך פתאום לכרוך את בזק וכל חברות בנותיה בחבילה אחת. באיזה היגיון או רציונל? רק למשרד התקשורת הפתרונים.

"לצד כל אלה, משרד התקשורת מבקש לחייב את בזק להעביר את תשתיותיה ללא תמורה לטובת מתחרותיה, ולא רק זאת אלא בנוסף, לסבסדן באמצעות "קישור גומלין סימטרי" המנוגד לחוק ולהתבטאויות הפומביות של משרד התקשורת בנושא. בזק, כמובן, תשקול את צעדיה לנוכח ההחלטה האומללה הפוגעת בה ובלקוחותיה".





** גילוי נאות: בזק בינלאומי - בעלת השליטה בוואלה! תקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully