וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר יוחלט אם למנוע מחברות הסלולר גישה ל-WiMax

ערן גבאי

27.2.2007 / 14:29

מדיניות מכרזי ה-WiMax תתפרסם בקרוב על ידי משרד התקשורת וותבטיח מחירי שירות נמוכים ותדרים חינם

שר התקשורת, אריאל אטיאס, יכול לבוא חשבון עם חברות הסלולר מאוד בקרוב. ל-TheMarker נודע כי מחר יתקיים דיון מכריע בלשכת מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מרדכי, בשאלה האם לאפשר לחברות הסלולר לפעול בתחום ה-WiMax.

אחרי שאטיאס הוציא לפני יומיים קיטור על העלאות המחירים הגורפות והעקביות של חברות הסלולר, משרד התקשורת צפוי לפרסם בקרוב, ככל הנראה בשבוע הבא, את המדיניות שלו בעניין תדרי ה-WiMax. על הפרק ניצבת השאלה אם למנוע את כניסת חברות הסלולר לתחום בשלב ראשון. אחרי דחיות רבות התכוון המשרד בלאו הכי לפרסם את המדיניות למכרזי ה-WiMax בזמן הקרוב, אך הצמידות כעת להחלטת חברות הסלולר על העלאת המחירים אינה מקרית ככל הנראה, ועשויה להשפיע על החלטת המשרד.

במסגרת מדיניות מכרזי ה-WiMax צפוי המשרד להחליט שהזוכה במכרזים יהיה מי שידע להבטיח לצרכן את המחיר הנמוך ביותר עבור השירות, וכן שתדרי ה-WiMax יוענקו בחינם, מבלי לגבות עבורם דמי רישיון תוך הסתפקות באגרות תדרים שנתיות בגובה 17.5 אלף שקל. ההכנסה השנתית מאגרות התדרים נאמדת בכ-8 מיליון שקל בשנה. בכוונת המשרד שתוך פחות מחצי שנה יוענקו רישיונות ויתקבלו האישורים להקמת הרשתות.

מדיניות הכנסת רשתות ה-WiMax לישראל לא תהיה מנותקת מההחלטה על פתיחת רשתות התקשורת בפני מפעילים חדשים, כך שהמפעילים יוכלו לרכוב על התשתיות הקיימות ולהעביר באמצעותם שירותים מתחרים. בין שתי החלופות שעומדות היום בפני מפעילי התקשורת הגדולים, בזק, הכבלים וחברות הסלולר הדילמה לא פשוטה כלל. פתיחת רשתותיהן בפני מפעילים חדשים תוליד תחרות; מנגד, המשך התנגדות להכנסת מתחרים על גבי רשתותיהן תאיץ את כניסתן של רשתות WiMax ודומות לה, שיוצעו כחלופה להעברת תקשורת זולה יותר ללקוחות.

עד כה הדירו בזק וחברות הסלולר את רגליהן מפריסת רשתות WiMax, אך כעת מתכוון משרד התקשורת לקדם את המהלך. אם מישהו בשוק הסלולר חשב שניתן יהיה לנוח עם שדרוג התוכנה לרשתות דור 3.5 בעלויות זניחות במונחי ההשקעות בענף הסלולר, הרי שכעת ברור שהחברות יתייצבו בשנים הקרובות בפני ההחלטה הקשה אם להמשיך ולשדרג את רשת דור 3.5 לטכנולוגיה חדשה (LTE) בעלות גבוהה או לבצע השקעה ב-WiMax ככיסוי משלים לרשתות הדור השלישי.

עם כל הכבוד לחברות הסלולר, המאבק כלל לא נמצא בשליטתן. יצרניות התשתיות הן עדיין אלה שמנהלות את המאבק בנושא, והן שיכתיבו בסופו של דבר את הקידמה הטכנולוגית לחברות השירות. כבר ראינו בעבר כיצד ספקיות השירות נכנסות להשקעות בתשתית מבלי לדעת כלל אם קיים עבורן מודל החזר השקעה ברור.

בינתיים, מבטלים בחברות הסלולר בישראל את האיום, ומביעים ספק רב באשר לאפשרות שמחירי ציודי הקצה ב-WiMax יהיו כאלה שיאפשרו לשחקנים חדשים להיכנס בעוצמה לשוק. כמה חברות בישראל כבר הביעו עניין לפעול בתחום ה-WiMax, ביניהן: מירס, נטוויז'ן-ברק-גלובקול, הכבלים וקווי זהב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully