וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של אריאל אטיאס

ערן גבאי

24.9.2007 / 11:42

דו"ח חברת הייעוץ של משרד התקשורת בילבל את השר. לפני הדו"ח, כמו גם אחריו, אטיאס צריך להחליט אם הוא מגן התחרות או עוד שר שמסתנוור בקלות מגרפים

שר התקשורת, אריאל אטיאס, בבעיה. לכאורה הוא עשה הכול נכון. הוא הרגיש את מה שמרגיש כל בן אדם בישראל - שיש בעיה בתחרות בשוק הסלולר הישראלי, והחליט לנצל את סמכותו ולפעול. הוא הזמין חברת ייעוץ בינלאומית גדולה, חברת NERA, והטיל עליה משימה - לבחון את שוק הסלולר בישראל ולהציג בפניו המלצות כיצד להכניס לשוק מתחרים נוספים.

הכול כבר היה מוכן לגזר הדין של NERA. בחברות הסלולר נכנסו לכוננות והזמינו מטעמן עבודה כלכלית מחברת מחקר בינלאומית אחרת ובלבד שיהיה להן במה לנפנף מנגד; הרשות להגבלים עסקיים ומשרד התקשורת כבר יוצאים מזה זמן בהצהרות על הכשלים בשוק הסלולר; במשרד האוצר כבר עבדו על פרטים שיופיעו ברפורמה הגדולה להכנסת המתחרים לשוק הסלולר ודאגו להוסיף את הרפורמה לטיוטת חוק ההסדרים; בעיתונות נכתבו עשרות מאמרים על היעדר התחרות בשוק הסלולר בישראל שקראו לשר אטיאס לפתוח את השער בפני מתחרים חדשים; וברחוב ממשיכים דרך

הכול היה מוכן, חוץ מדבר אחד - הדו"ח של NERA. הדו"ח, שנחשף ב-TheMarker בסוף השבוע הציג דווקא תמונה שונה לחלוטין באשר לשוק הסלולר בישראל. על פי הקביעה של NERA לא קיים כשל שוק בענף הסלולר הישראלי, ולא קיים מצב של כוח שוק מונופוליסטי או של תיאום מחירים בשוק הסלולר. לסיכום קבעה NERA כי יש מקום להכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר, אך מי יכול באמת להשתכנע בכך כשלאורך הדו"ח כולו מופיעות בזו אחר זו כל הסיבות לכך שאין צורך ממשי במתחרים חדשים?

ריכוזיות נמוכה מזו שבאירופה

בין רגע מחקה NERA את כל מה שחשבנו קודם. העלאות מחירים תכופות? ב-NERA קובעים חד משמעית שמחירי הסלולר בישראל הם מהנמוכים בעולם בהשוואה בינלאומית ובמונחי כוח קנייה. החברה אומנם מציינת בדו"ח כי המחירים בישראל יורדים בקצב נמוך יותר מאשר בעולם, אבל מיד אחר כך נכתב כי רמת הרווחיות של חברות הסלולר בישראל אף היא מהנמוכות בעולם.

דפוסי הצמיחה של מפעילי הסלולר בישראל - זינוק של 10% בהכנסות בשנה - מעיד לדעת כותבי הדו"ח על מצב תחרותי ולא על כשל שוק. נתחי שוק זהים? הצחקתם את NERA. חברת המחקר קובעת כי שוק הסלולר בישראל אינו מתאפיין בדומיננטיות של אחד השחקנים ולמעשה הוא נהנה מריכוזיות נמוכה מזו שבאירופה.

אם מישהו מוטרד מהמצב של שלושה שחקנים במבנה אוליגופולי משתק, זו בעיה שלו בלבד, כדאי שיפנה להשוואות בינלאומיות ויתנחם בהם. אם כך אולי שיעור הנטישה הנמוך בישראל יכול להוות עדות לבעיה בשוק הישראלי? לא ולא. על פי דו"ח NERA שיעור הנטישה בישראל אינו מהווה סממן לכשל שוק. אם כך מדוע קיימת בדו"ח המלצה ליישומה המהיר של תוכנית ניידות המספרים?

ב-NERA קובעים, כאמור, כי יש מקום להכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר, אבל מצננים את ההתלהבות במהירות בקביעה כי ההשפעה של כניסת מתחרים חדשים לתחום תהיה מוגבלת מאוד - מקסימום עד 10% מהשוק.

האם השר רודף את החברות?

השר אטיאס עומד משתומם לנוכח הדו"ח. מצד אחד הוא מקל עליו ונותן בידיו את האסמכתא הטובה ביותר לגנוז את התוכנית להכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר. השר לא באמת צריך עוד עימות חזיתי עם חברות הסלולר הגדולות. כעת יוכל אטיאס לדחות את הרפורמה של הכנסת המתחרים לשוק הסלולר ולהשתמש בה רק כאמצעי נוסף לאיים בו על החברות אם רפורמת ניידות המספרים לא תוכיח את עצמה.

הדו"ח הצליח להכאיב מעט למתחריו של אטיאס במשרד האוצר שהפכו את הרפורמה להכנסת מתחרים לשוק הסלולר לגדולה ולחשובה שבתוכניות התקשורת שלהם. אטיאס ספג לא מעט מרורים מאנשי האוצר, וידע לנצל כעת את הדו"ח לסגירת חשבונות קטנה מולם.

מצד שני, אם מקבלים את קביעות דו"ח NERA אז אולי השר אטיאס רודף את חברות הסלולר הגדולות לשווא. כל המהלכים הצרכניים שביצע אטיאס בשנה האחרונה נועדו כדי להעצים את התחרות בשוק הסלולר הישראלי, אבל מי שקורא את הדו"ח עשוי לחשוב שאטיאס אולי מפנה את האנרגיות שלו לכיוון הלא נכון.

איום עתידי על חברות הסלולר

אז מה גילתה לנו NERA שלא ידענו קודם לכן? כמעט כלום. ידענו שיש לחברות הסלולר בישראל זכויות רבות בפיתוח התשתיות ושירותי הסלולר למתקדמים בעולם. ידענו שרמת השירות בישראל היא מהגבוהות ביותר בעולם; ידענו שהחברות מנוהלות בצורה מיטבית; וכן, ידענו שקיים חוסר שקיפות משווע בתוכניות התעריפים בענף.

על כן, דו"ח NERA הוא מסמך. חשוב ככל שיהיה, הוא מסמך, שאת פרטיו הכרנו כבר קודם, ורק חיפשנו בו את הפרשנות. חברת NERA נתנה לו פרשנות עמומה. היא מציגה שוק במצב תחרותי טוב, שלא ממש צמא לכניסת מתחרים חדשים, אבל ממליצה בכל זאת לאפשר להם לפעול בו. מסוג הפרשנויות שנועדו לרצות את כולם.

נזכיר כי חברת הייעוץ NERA שירתה רק לפני כשנתיים את חברת פרטנר במאבקה נגד משרד התקשורת בעניין הפחתת דמי הקישוריות. עבור שר התקשורת אטיאס - המלצה שכזו יכולה לשרת אותו היטב. מרחב העמימות הזה מאפשר לו לשמור בכיס את הרפורמה ולעשות בה שימוש כאיום עתידי על חברות הסלולר. אבל אטיאס צריך להיות כן עם עצמו. הוא יודע היטב שהוא לא הגדיר ל-NERA מנדט נכון, שכן הוא מיקד אותה בתנאים להכנסת מתחרים לשוק הסלולר, במקום בבחינת מידת התחרות בשוק הסלולר בישראל ואם קיימת קבוצת ריכוז כוח בשוק.

השר אטיאס יודע שתחושת הבטן שלו לגבי שוק הסלולר בישראל בשנה האחרונה היתה נכונה. טוב יעשה אטיאס אם לא יסתנוור מדו"ח כזה או אחר ויבין כי מה שניצב כעת לפתחו היא החלטה אידיאולוגית, שאומרת שכל תחרות נוספת - מבורכת. בכל המדינות ששימשו את NERA כאבני בוחן קיימים מפעילי סלולר שפועלים על גבי תשתיות חברות הסלולר, כך שאין סיבה שבישראל המצב יהיה שונה.

אטיאס יגלה מהר מאוד שרפורמת ניידות המספרים אינה מספיקה כדי לשנות את התחרות בשוק הסלולר. שינוי אמיתי יגיע רק כשהוא יעשה שימוש בכל כלי הנשק שעומדים לרשותו - ניידות מספרים, מתחרים חדשים והפעלת שחקנים שעושים שימוש בטכנולוגיית ה-WiMax. כל החלטה אחרת נדונה לכישלון מראש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully