וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינטרנט ניצחה

דידי חנוך

6.11.2008 / 11:08

אין צורך לשחק את פרקליט השטן. האינטרנט הכריעה את הבחירות בארצות הברית. האינטרנט, וגם אובמה

כמעט מתבקש לשחק את פרקליט השטן כאן. לטעון שלמרות כל הראיות האנקדוטליות, האינטרנט לא הכריעה את הבחירות בארצות הברית. זה מתבקש, כי בחירות הן תערובת מורכבת של גורמים שמביאים בסופו של דבר להכרעה. זה מתבקש, אבל זה לא נכון.

הכל התחיל בטריפי

אם אתם לא מכירים את השם ג'ו טריפי, כנראה שאתם לא מתעמקים בפוליטיקה אמריקאית. בפריימריז הדמוקרטיים של 2004, היה טריפי מנהל הקמפיין של הווארד דין למועמדות הדמוקרטית לנשיאות. דין היה המושל לשעבר של ורמונט, ומועמד לא רע בזכות עמדתו הנחרצת נגד המלחמה בעירק. אבל טריפי היה זה שהפך את הקמפיין של דין להיסטורי, מכיוון שהוא לא רק השתמש באינטרנט לגיוס תרומות (באופן אירוני, הקמפיין הראשון שעשה זאת היה של מקיין, ב-2000), כי אם גם לגיוס וניהול מתנדבים. זאת היתה הפעם הראשונה בה השתמש קמפיין פוליטי גדול בכוח החברתי של הרשת, שהיה אז במידה רבה בחיתוליו, למטרות ארגוניות. טריפי גם גייס את הבלוגספירה הדמוקרטית לטובת הקמפיין

הקמפיין של דין התמוטט לאחר ההפסד באיווה. וטריפי פוטר, אבל הלקחים שלו יושמו במידה מסוימת בבחירות לקונגרס ב-2006, ובמידה רבה ובקנה מידה מסיבי על ידי הקמפיין של אובמה.

בין 2004 לבין הבחירות של השבוע, קרה שינוי ברשת. כרגע מאד לא אופנתי להשתמש במונח ווב 2.0, אבל אין ברירה אלא לעשות זאת. האלמנט החברתי של הרשת התחזק, ונבנתה לו תשתית גדולה של משתמשים ושל יישומים. והקמפיין של אובמה השתמש בכולם, והשתמש בהם משלב מוקדם מאד. כמה מרכיבים אפשרו לאובמה לנצל את המדיה החדשה לטובת הקמפיין שלו, ועל המרכזיים שבהם נתעכב כאן.

בלוגים

הבלוגספירה היתה שם גם בקמפיינים קודמים, והשימוש שהקמפיין של אובמה עשה בה היה דומה מאד לזה של דין. יצירת קשר עם בלוגים, משלב הפריימריז, הפך את התנועה העממית המרושתת, ה-Netroots, לגורם שתמך בו באופן מסיבי. החשיבות של הבלוגים היתה בעיקר בשלב הפריימריז. בבחירות עצמן, היו הבלוגים מתגייסים לצד שלהם בכל מקרה, כפי שעשו מאז שהומצאו. אבל הם כן שימשו כמגפון רב עצמה למסר של אובמה, ולא ניתן להתעלם מההשפעה שלהם.

יוטיוב

אתר הוידאו של גוגל לא היה קיים בבחירות הקודמות, אבל הקמפיין של אובמה - ותומכים עצמאיים - עשו בו שימוש מסיבי ואפקטיבי במהלך הקמפיין כולו. הקמפיין מצא ביוטיוב אמצעי לשחרור פרסומות מבלי לרכוש זמן אוויר בטלויזיה. ואתר הוידאו שימש כאמצעי להגיע לדמוגרפיה שהכריעה את הבחירות: המצביעים הצעירים. אבל החשיבות האמיתית של יוטיוב לא היתה בשימוש שהקמפיין עצמו עשה באתר, כי אם בשימוש שעשו בו משתמשים שאינם קשורים ישירות לקמפיין. אולי הדוגמה הבולטת ביותר היא הקליפ Yes, We Can של ויל איי. אם מהבלאק אייד פיז. הקליפ של ויל איי. אם, בו שרים אמנים מעל ולצד נאום של אובמה, זכה למעל 11 מיליון צפיות. מעבר לקליפ הזה, עם זאת, היו מאות קליפים אחרים, שחלקם זכו לעשרות צפיות וחלקם לאלפים ומאות אלפים, שתיעדו את הקמפיין, תמכו בקמפיין, רוממו את הקמפיין. הקמפיין של מקיין הגיע בסופו של דבר ליוטיוב, אבל באיחור עצום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

רשתות חברתיות קיימות

אובמה השתמש בכל רשת חברתית חשובה שיש ברשת. בפייסבוק, יש לו מעל 2.5 מיליון חברים. במייספייס, מעל 800 אלף. בטוויטר, יש לאובמה מעל 120 אלף עוקבים, יותר מכל משתמש אחר. בכלים האלה השתמש הקמפיין כדי לספר היכן המועמד נמצא, לקדם סרטונים, ולעשות עבודת פרסום מסיבית. הפרופיל והעמוד של אובמה ברשתות האלה הכילו גם שני קישורים חשובים מאד: תרומה לקמפיין והאתר הרשמי.

אובמה.שלי.קום

והאתר הרשמי של אובמה הוא הסיפור, לדעתי. הוא הסיפור, מכיוון שזה האתר הרשמי הראשון של מועמד למשרה בכירה ששימש גם כרשת חברתית. ולא רשת חברתית למטרת היכרות וחברים ובידור וצחוקים. זאת הרשת החברתית הממוקדת ביותר שאני מכיר, מכיוון שהיא כוונה למטרה אחת: ארגון. רבות דובר על הסכומים העצומים שאובמה גייס ברשת, שסייעו לקמפיין שלו להיות הקמפיין העשיר ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה האמריקאית. אבל זה חלק חלק מהמשוואה. החצי השני, והחשוב ביותר, הוא הארגוני. במפלגה הרפובליקנית לעגו לרקע של אובמה כ"מארגן קהילתי", אבל זה בדיוק מה שהאתר שלו והקמפיין שלו עשו טוב יותר מכל קמפיין בהיסטוריה. האתר העניק לגולשים את האמצעים להתחבר עם הקמפיין, לארגן ארועים מקומיים, ליצור קשר עם מתלבטים, ועוד. הקמפיין של אובמה הצליח במידה יוצאת דופן במדינות ה"אדומות", המדינות הרפובליקניות. אחת הסיבות לכך היא שאנשים שאולי היו חוששים להזדהות כתומכים של המועמד הדמוקרטי יכלו למצוא ברשת תומכים אחרים באיזור שלהם. ארגונים מקומיים החלו ברשת, והשתמשו בה גם בהמשך. לקמפיין של אובמה היתה נוכחות בכל פינה בארצות הברית, והרשת החברתית בה חברים מעל מיליון פעילים היתה חלק משמעותי ביותר בכך.

אובמה

חשוב לציין: אף אחד מהכלים האלה לא היה עובד אם לא היה לקמפיין מועמד שריגש אנשים, שהלהיב אותם וגרם להם לרצות להתנדב, לרצות לראות סרטונים או ליצור סרטונים. הקליפ המצוין של ויל איי. אם לא היה נוצר ולא היה מצליח אם הנאום שעליו הוא בנוי לא היה נאום מרגש ומבריק. והקמפיין שאובמה ניהל - אחד הקמפיינים הטובים והחכמים ביותר בהיסטוריה בכל היבט - נבנה על נדבכים רבים. אבל הרשת היתה נדבך מרכזי בו. ואלמלא הרשת והשימוש בה, אין לדעת מה היתה התוצאה. הרשת לא ניצחה בבחירות האלה לבד. אבל היא ניצחה.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully