וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל מתגייסת לטובת המו"לים

ענת קם

29.10.2009 / 21:08

ממשלת גרמניה מקדמת חקיקה שתאפשר לגופי התקשורת לדרוש מאגרגטורים תמלוגים בעבור השימוש בתכניהם

ממשלת גרמניה יוזמת סיוע לעיתונים והמגזינים לצלוח את המעבר לעידן הדיגיטלי. הקואליציה החדשה שהחלה את כהונתה באופן רשמי אתמול (רביעי) בראשות אנגלה מרקל, מקדמת שמירה על זכויות יוצרים של עיתונות באינטרנט. על פי הניו יורק טיימס, מטרת המהלך היא להשוות את "כללי המשחק" מול ענקיות אינטרנט דוגמת גוגל, אשר לטענת מוציאים לאור בגרמניה מנצלת את תכניהם כדי ליצור עסקים מכניסים מבלי לחלוק את הרווחים.

במסמך שפרסמה הממשלה נכתב: "האינטרנט לא יכול להיות אזור משוחרר מזכויות יוצרים". בין התומכים בהצעה ישנה הוצאת המגזינים הוברט בארדה מדיה ואקסל ספרינגר, בעל העיתונים Bils ו-Die Welt, שאמרו שהיוזמה עשויה לסייע לבנות מודלים עסקיים מקוונים חדשים. אנליסטים מעריכים כי המהלך יוכל לאפשר לגופי התקשורת לדרוש תמלוגים בעבור השימוש בתכניהם על ידי אתרים שמקבצים ידיעות מאתרים אחרים, דוגמת גוגל ניוז.

ההצעה שמקדם שר התרבות ברנד נוימן תאפשר למו"לים ליהנות מתמלוגים בדומה לחברות תקליטים ואולפני סרטים. אחת האפשרויות היא דרישה לרישיון עבור כל שימוש מסחרי בתוכן שמפורסם ברשת, שעשויה לכלול אתרים שעיקר תכניהם מגיעים ממקורות חיצוניים, בהנחה שהמקורות האחרים מוכרים גם הם פרסומות. בנוסף, רשות חדשה, המבוססת על דגם הרשויות שגובות תמלוגי מוזיקה וספרים, תוקם לגביית וחלוקת התמלוגים. שימוש פרטי ולא מסחרי לא יוגבל, על פי היוזמות המוצעות כיום.

מתנגדי התכנית טוענים כי הרחבת חוקי זכויות היוצרים עומדת בניגוד לרוח הפתיחות שמאפיינת את הרשת. לטענתם, הממשל נכנע לשתדלנות שהפעילו המו"לים הגדולים שנאבקים בתקיפות בשינויים הטכנולוגיים. מתנגדים נוספים טוענים שההבחנה בין שימוש מסחרי לפרטי תהיה קשה ותאתגר את אכיפת השמירה על זכויות היוצרים.

התערבות מדינית בתקשורת היא סוגיה רגישה בגרמניה בשל הזכרונות משליטת הממשל הנאצים בעיתונות בתקופת הרייך השלישי. לדברי מו"לים גרמניים, מתן מימון באופן ישיר על מנת להשאיר כמה עיתונים בחיים, כמו שקיים בצרפת ובמדינות אירופיות נוספות לא יעלה כלל על הדעת.

בורקהארד שאפלד, יועץ לאיגוד המוציאים לאור הגרמני, אמר בראיון לניו יורק טיימס: "חופש המידע הוא חשוב, אבל עיתונות איכותית עולה כסף. אין שום זכות בסיסית למידע להיות חינם באינטרנט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully