וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צופים ומקליקים

איילה צורף

2.2.2011 / 14:33

כשהודעות כ"רואה את פרק 11 ב'דם אמיתי'" נעשות שכיחות, טרנד הצפייה החברתית בטלוויזיה עשוי ליצור מדד רייטינג חדש

זירה חדשה מתפתחת בימים אלה בארה"ב - זירה שמחברת בין המדיה החברתית לצפייה בטלוויזיה - אתרים שמתמחים בתוכניות טלוויזיה, ובהם מדווחים הגולשים אודות הרגלי הצפייה שלהם.

האתרים האלה, שפועלים באופן דומה לפורסקוור, מציעים לגולש לדווח בזמן אמת אודות התוכנית שבה הוא צופה. כמו כן מספקים האתרים האלה אפליקציות לאייפון ולאייפד. כל דיווח של גולש, צ'ק-אין (סימון, א"צ) שהוא עושה לתוכנית טלוויזיה מסוימת ושמעיד על כך שהוא צופה בה, עולה מיידית גם בדף של הגולש ברשתות החברתיות הגדולות בעולם, פייסבוק וטוויטר. האתר הבולט בזירה זו הוא GetGlue, שלו יותר מ-800 אלף גולשים והוא צומח בקצב משמעותי. רשת חברתית נוספת היא miso (שאתר האינטרנט שלה בכתובת gomiso.com).

מה הופך את הרשתות החברתיות שמתמחות בתחום הטלוויזיה לאטרקטיביות בעיני הגולשים? בכניסה אליהן, בדף הבית, מופיעה רשימה של כל התוכניות שמשודרות בערוצים המרכזיים בזמן אמת. מתוך רשימה זו יכול הגולש לסמן באיזו תוכנית הוא צופה ברגע זה ואיזה תוכניות ראה בעבר. הדיווח מופיע בתמציתיות - למשל, מייקל צופה כעת בפרק 12 של הסדרה "דקסטר", עונה חמישית.

כשהוא עושה צ'ק-אין, הגולש יכול לבקש שלא לספר לחבריו על התוכנית המסוימת שבה הוא צופה, כדי לשמור על פרטיותו, או לספר רק לחלק מחבריו על הבחירה שלו בצפייה באותו ערב. לאחר שסיים לעשות צ'ק-אין טלוויזיוני - קרי, לסמן את התוכנית שבה הוא צופה - עולה למסכו של הגולש רשימה של כל חבריו שצופים כעת באותה תוכנית, ושמותיהם של אלה שצפו בעבר בפרקים שלה. כמו כן הוא יכול לראות את רשימת החברים שרואים דרך קבע את התוכנית, אך עדיין לא צפו בפרק המסוים הזה - זאת כדי למנוע מצב שהוא יעשה להם "ספוילר" ויספר להם את הסוף. כל כניסה וסימון תוכנית מזכה אותו בצבירת נקודות ב-Badges (תוויות, א"צ), שמסמנים אותו כחובב תוכנית מסוימת.

כל רשת חברתית כזו כוללת את רשימת Whats hot - אם תרצו, דירוג הרייטינג של התוכניות בזמן אמת: איזה תוכנית זכתה להכי הרבה פעילות צ'ק-אין בזמן אמת ואיזה תוכנית צוברת את המספר הגדול ביותר של איזכורים לאורך התקופה. כך למשל, יכולים החברים של ג'וליאנה לראות סטטוס כזה: "ג'וליאנה רואה כעת את פרק 11 בסדרה 'דם אמיתי', באייפד שלה". התגובות של חבריה נעות מ"פרק מדהים, סוף מותח", ועד "עוד לא ראיתי, אל תספרי לי מה קרה!".

ניצנים ראשונים בערוץ 10 ובקשת

גם בישראל עושות זכייניות הטלוויזיה שימוש רב במדיה חברתית, אם כי הן טרם עושות זאת בזווית שצוברת תאוצה כיום בארה"ב - הזווית של צ'ק-אין ודיווח בזמן אמת אודות הצפייה. תחילת הפעילות של זכייניות הטלוויזיה בזירה החברתית - לפני יותר משנה: משתתפים של כרטיסים אישיים בפייסבוק נפתחו למתמודדים בתוכניות כמו "כוכב נולד" (קשת), "הישרדות" (ערוץ 10) ואחרות. הכרטיסים נוהלו על ידי אנשי זכייניות הטלוויזיה. במקביל הן עושות מאמצים לחבר את הגולשים לתוכן בתוכניות, כמו גם למותגי התוכניות עצמן, באמצעות פעילויות קידום בפייסבוק, בהן חידונים, הגרלות והזמנת גולשים להגיב ולקחת חלק בשיחה אודות העלילה, תוך שמובטחים להם פרסים.

בערוץ 10 יצאו עם אפליקציה שמנסה לייצר גרסה מקומית למגמה האמריקאית, ומאפשרת לעשות צ'ק אין על תוכניות המשודרות בערוץ. החיסרון שלה הוא העובדה שהיא מציגה את תוכניות הערוץ בלבד, ולא מאפשרת לגולש לבחור מתוך כלל התוכניות המשודרות, ומכאן חולשתה.

באחרונה ערכה קשת ניסיון ראשון בישראל של שידור תוכנית בשידור חי תוך כדי פעילות בזמן אמת באינטרנט. התוכנית, "אל תפיל את המיליון", איפשרה למתמודדים בבית לקחת חלק בחידון ששודר באותה עת באולפן, ולשחק, במקביל למתמודד באולפן, על מיליון שקל וירטואליים, תוך שהם עונים על אותן שאלות שעמן מתמודדים המשחקים באולפן.

פעילות מבוססת מיקום - עדיין חלשה בישראל

אך למרות פעילות מתקדמת למדי של זכיינות הטלוויזיה בזירה החברתית בישראל, אף אחת מהן עוד לא הרימה את הכפפה של פעילות צ'ק-אין - דיווח בפורסקוור - אודות התוכנית שבהן צופים הגולשים בזמן האמת. הסיבה: פעילות מבוססת מיקום עדיין לא צברה תאוצה בישראל.

על פי הערכות, יש כמה עשרות אלפי גולשים בודדים שעושים שימוש קבוע בפורסקוור בישראל, והרבה פחות מכך בפייסבוק. זאת משום שפעילות הצ'ק-אין בפייסבוק עדיין לא נפתחה לשימוש עבור מרבית הגולשים בישראל, אלא רק לאלה שמחזיקים במכשיר סלולרי מסוג בלאקברי.

בארה"ב, לעומת זאת, ההתעוררות של הרשתות החברתיות האלה לא נעלמה מעיניהם של ראשי ערוצי הטלוויזיה. עם 36 ערוצי הטלוויזיה האמריקאים שכבר חתמו על הסכם עם GetGlue, נמנים בין היתר FOX ,HBO וערוץ דיסקאברי.

miso חתמה רק באחרונה על הסכם אסטרטגי עם החברה שבבעלותה של אופרה וינפרי. לאחרונה ניהלה החברה מהלך שיווקי מעניין עם ערוץ showtime, שבמסגרתו הצופים שיעשו את מספר הצ'ק-אין הגדול ביותר לתוכניותיה, יקבלו מארזי DVD חינם של עונות הסדרה "דקסטר" ותוכניות אחרות.

סברינה קאלורי, מנהלת שיווק דיגיטלי ב-HBO, אמרה לאתר clickz ש"הרשתות מתחילות להקדיש תשומת לב לנושא של צפייה חברתית". לצורך כך פיתחה HBO סדרת תוויות (Badges), שחולקו לצופים שצברו את מירב הצ'ק-אין. "התגיות האלה עזרו לנו לייצר שיחה תוך כדי צפייה בזמן אמת סביב הסדרה 'אימפריית הפשע'", סיפרה.

מנהליהם של ערוצים כמו דיסקאברי, כמו גם מנהלים ב-NBC, סיפרו ל-clickz שהחיבור של צפייה חברתית ברשתות הייעודיות עם פייסבוק וטוויטר מאפשר להם להגיע למיליוני צופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully