וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סחבת "בלתי נסבלת" בתעודות הזהות החכמות

17.5.2011 / 16:12

דו"ח מבקר המדינה מאשים את משרד הפנים בייצור סחבת בלתי נסבלת בפרויקט תעודות הזהות החכמות, וכן באי קיום נהלים ואי סדרים כספיים

משרד הפנים מייצר סחבת מזיקה ובלתי נסבלת בכל הקשור ליצירת תעודות זהות חכמות, כך קובע דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ב'). התהליך נתקע שוב ושוב עקב מורכבותו, הנובעת מהצורך לגבש מדיניות, לשנות חקיקה, להקצות תקציבים, ליזום פרויקטים של מחשוב, לנהל מכרזים, להתקשר עם ספקים, לשנות תהליכי עבודה ולהכין נהלים חדשים. "אף על פי שבדיונים שהתקיימו בעניין הגדירו כמה גורמים את החלפת תעודת הזהות הקיימת בתעודת זהות חכמה כצורך לאומי, הנושא לא קודם וההחלטות לא יושמו", קובע הדו"ח. "למרות פעולותיו הממושכות ולמרות ההוצאות הגדולות שהוצאו במהלך השנים, עד מועד סיום הביקורת טרם הונפקו תעודות הזהות החכמות". התוצאה היא המשך שימוש בתעודות זהות מיושנות להן כשלים וסיכונים דוגמת ניצול לרעה לשם ביצוע עברות פליליות וכלכליות, הגירה בלתי חוקית ופעילות הפוגעת בביטחון המדינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההחלטה על ת"ז ביומטרית התקבלה לאחר צאת המכרזים/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנים בין מכרזים

מבקר המדינה מתאר בדו"ח את הליך קבלת ההחלטה בנוגע לתעודות זהות חכמות ואת תהליך הביצוע שהחל עמה. מהקמת ועדת היגוי לבחינת הנושא עד לפרסום מכרז ראשון לייצור תעודות חכמות עברו יותר משש שנים (בין מרץ 1995 לדצמבר 2001). האיטיות הזאת בתהליך לא הסתיימה שם, ולמעשה עדיין לא הסתיימה כלל. המכרז של 2001 בוטל על ידי בית המשפט בשל פגמים, המכרז השני (שיצא ב-2005) לא יצא לפועל מכיוון שלחברה היחידה מבין המתמודדות שעמדה בתנאיו הציעה הצעה גבוהה בהרבה מהאומדן שקבעה הוועדה. רק בסוף 2008 נמצא ספק מתאים לייצור התעודות, לאחר שאושרה התקשרות ללא מכרז. הסכם ההתקשרות עם הספק נחתם לפני שהוסדרו בחקיקה שינויים בנושא, וכך נוצר מצב בו קיים סיכון שלפחות חלק מההשקעה בפרויקט עלול לרדת לטמיון – במקרה של חוק שידרוש שינוי בתעודות. זאת אף בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה לפיה אין לפרסם מכרז בנסיבות שבהן הוראות מהותיות בו מתבססות על הצעת חקיקה שטרם אושרה בכנסת.

שנה לאחר מכן, בדצמבר 2009, התקבל בכנסת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, בו נקבע כי תעודות עם אמצעי זיהוי ביומטריים ייושמו בהדרגה במשך תקופת מבחן של שנתיים עד ארבע שנים, שבמהלכן יחולו הוראות החוק רק על תושבים שיסכימו שיינטלו מהם אמצעי זיהוי ביומטריים. מדובר בשינוי כיוון מהתכנון המקורי הנוגע לתעודות זהות חכמות, שבמקור לא כלל את הדרישה לזיהוי ביומטרי בתעודה – אלא הסתפק בתמונת המזוהה. "מאחר שבחוק המאגר הביומטרי נקבע שהוא יוחל בהדרגה, ומאחר שייתכן ששר הפנים ידחה את החלתו, יש חשש שהכרטיסים הגולמיים שהספק ייצר על פי ההסכם ימתינו במשך שנים למימוש שלב הפרסונליזציה, דבר המעורר שאלה בדבר הצדקת ההוצאה בעת הזאת. זאת ועוד, נוכח השינויים הטכנולוגיים יש חשש שהכרטיסים הגולמיים יהיו מיושנים בהשוואה לטכנולוגיה שתהיה בעוד כמה שנים כאשר יצא לפועל שלב הפרסונליזציה" נכתב בדו"ח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

איפה המינהלת?

דו"ח מבקר המדינה אף חושף שורה של כשלים פרוצדורליים בתהליכי קבלת ההחלטות בנושא התעודות החכמות וחריגה מנהלים. הדו"ח מגלה כי כבר בשנת 2003 החל משרד הפנים לטפל בנושא הכללת תצלום ממוחשב בתעודת הזהות. במסגרת זו פורסם מכרז, שולם כסף לספק וליועץ ובוצע פיילוט כדי לבצע תצלומים ממוחשבים לשם הדפסתם על התעודות שהוא מנפיק – אך עד מועד סיום הביקורת טרם שולב התצלום הממוחשב בתעודות הזהות.

גם אי סדרים כספיים מצא מבקר המדינה בהתנהלות משרד הפנים: "בשנים 2000-2010 התקשר המשרד עם יועצים לשם ליווי הפרויקטים לתיעוד לאומי, ובכלל זאת פרויקט תעודת הזהות החכמה. נמצא כי המשרד מימן שירותי ייעוץ בנושא תעודת זהות חכמה וצילום ממוחשב בסכום כולל של כ-5 מיליון ש"ח המגיע מ-11 תקנות תקציביות שונות".

"הטיפול בנושא זה נקלע למצב בלתי נסבל של העדר פתרון", מסכם מבקר המדינה, וממליץ למשרד הפנים לנקוט לאלתר מהלכים להנפקתן של תעודות זהות חכמות לכלל האוכלוסייה עוד קודם שייכללו בהן אמצעי הזיהוי הביומטריים, זאת על מנת להקשות את היכולת לזייפן ולהגביר את מהימנותן. "ממסמכי המשרד והמשטרה עולה שגורמים שונים מזייפים תעודות זהות לשם הגירה בלתי חוקית, ביצוע עברות פליליות וכלכליות ופעילות הפוגעת בביטחון המדינה", מזהיר מבקר המדינה ומציין כי "נוכח ההתפתחות הטכנולוגית ונוכח תכונותיה הפיזיות של תעודת הזהות שבה משתמשים כיום, אפשר לזייפה באמצעות מחשב, סורק, מדפסת ומכונת למינציה בלבד" – זיוף שקשה לזהות בעין לא מקצועית.

"הקמת המערך ליישום הפרויקט נמצא בשלביו הסופיים"

דוברות משרד הפנים סירבה להגיב לטענות המופנות כלפי המשרד בדו"ח, בטענה שהטיפול בנושא עבר לרשות האוכלוסין וההגירה. מהרשות נמסר:

"רשות האוכלוסין וההגירה פעלה נמרצות במהלך השנה האחרונה למימוש הפרויקט, שהוא פרויקט בסדר גודל לאומי. זאת לאור העובדה כי תעודת הזהות הנוכחית אכן ניתנת לזיוף בקלות ומהווה סכנה לביצוע עבירות שונות (הגירה בלתי חוקית, עבירות פליליות וביטחוניות) ויש הכרח לעבור בהקדם לתעודות חכמות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully