וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג: "חלק מעליות המחירים - בגלל הממשלות"

פנחס וולף

4.10.2011 / 11:30

העומד בראש "צוות מנו" הגיע לוועדת הכספים, שהודיעה כי תחל הטיפול בדו"ח שהכין - למרות שטרם אושר בממשלה. "פעם אחת ב-63 שנה, ראוי שישראל תשאל את עצמה מהו צדק חברתי"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ממשיך להציע את מרכולתו: לאחר שאתמול לא הצביעה הממשלה על אישור דו"ח ועדת טרכטנברג, ניסה היום (שלישי) העומד בראשה, פרופ' מנואל טרכטנברג, את מזלו בוועדת הכספים של הכנסת. בדיון נרחב שנערך בוועדה אמר טרכטנברג כי "האמירה הכי עוצמתית שעלתה מהמחאה זו דרישה לצדק חברתי. פעם אחת ב-63 שנה, ראוי שישראל תיקח פסק זמן ותשאל את עצמה מה המשמעות של צדק חברתי. אני לא בטוח שמה שכתוב בדו"ח זו האמת לאמיתה לגבי מדינת ישראל, אבל היינו צריכים לעשות זאת".

דו"ח טרכטנברג - כותרות אחרונות
מכה לנתניהו: דחה הצבעת הממשלה על מתווה טרכטנברג
הקיצוץ בביטחון: פחות טנקים, תחמושת וגדרות
דו”ח ועדת טרכטנברג: המסקנות העיקריות

טרכטנברג סקר את שורת שורשי המחאה, כפי שזיהו אותה חברי הוועדה. לדבריו, השורש הראשון היא המצוקה הכלכלית ארוכת הטווח של שכבות נרחבות באוכלוסייה, השנייה היא תחושת האי-צדק שחשים חלקים נרחבים מהציבור, והשלישית היא תחושת הריחוק והניכור. "האזרחים חשים שמוסדות המדינה לא באים לשרת את האזרח, וגם המערכת הפוליטית חשה כך", ציין טרכטנברג. עוד הוא הוסיף כי בעשור האחרון חלה קפיצה גדולה במחירי הדיור, המזון והחינוך, וכי "חלק ניכר מעליות המחירים היו באחריות ממשלת ישראל".

במהלך הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי בכוונתו להתחיל את העיסוק בדו"ח מבלי להמתין לאישורו על ידי הממשלה. בדיון הבוקר בעניין פנה גפני לטרכטנברג, ואמר לו: "אני משבח אותך. עשית דו"ח בשלושה שבועות, המתפרס על 267 עמודים. פעמים רבות אנחנו מחכים לדו"חות בממשלה שנה ויותר".

עם זאת, גפני לא חסך גם ביקורת מטרכטנברג. "חלק מהדברים לא היו צריכים להיכתב בדו"ח. לעומת זאת, היו חלקים שהיו צריכים להיכתב ולא נכתבו. אני מסכים מאוד עם חלקים חשובים כמו הרפורמה במס, ואני אקדם אותם בחקיקה כבר עכשיו. אנו ועדה מעשית, ויכול להיות שנקבל החלטות עוד היום".

עמנואל טרכטנברג בוועדת הכספים בכנסת, ספטמבר 2011. עומר מירון
חלק לו שבחים. גפני עם טרכטנברג, היום/עומר מירון

לדיון העמוס מהרגיל, הגיע מלבד חברי ועדת הכספים ומוועדת טרכטנברג גם יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, ציין כי "העם רוצה לומר את דברו בזמן אמת. קול המון כקול שדי, ואני מברך את אנשי תנועת המחאה. בסופו של דבר יש מקום אחד שבו מתקבלת ההכרעה – הכנסת. לא צריך חס וחלילה להגיע למצב של אנרכיה, ואת זה כולם מבינים – גם אנשי המחאה. גם הממשלה הבינה שלא ניתן לעבור לסדר היום על מה שקרה בקיץ האחרון".

ריבלין התייחס להצעת טרכטנברג לקצץ בתקציב הביטחון ואמר כי "כל פעם שביקשו לקצץ בתקציב הביטחון - בסוף הגדילו אותו. אי אפשר לעמוד בפני הטענות שצריך להגן על המדינה. היום יכול להיות מצב שיקוצץ תקציב האימונים של חיילי צה"ל וזה לא יקדם דבר. צריך דיון מעמיק בתקציב הביטחון - על ציר של זמן ברמה אסטרטגית ולא תקציבית: צריך להגיד מה צריך צה"ל, וצריך פתרון יצירתי".

יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין בדיון 40 החתימות, אוגוסט 2011. עומר מירון
"צריך דיון מעמיק על תקציב הביטחון". ריבלין/עומר מירון

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי, אמר בדיון כי "המאבק פרץ לא רק על יוקר המחיה והפערים החברתיים, אלא גם על התקווה ועל ישראל שאנחנו רוצים לראות בעוד כמה שנים. כשאני קורא את הדוח, יש פער בין חזון מרהיב ואפילו היסטורי לבין המלצות שבתחומים מסוימים פשוט לא מספקות. התוכנית הזאת תלויה על בלימה. הסיכוי שהקיצוץ בתקציב הביטחון יתממש הוא לא גדול". עוד ציין שמולי כי "אפשר להגדיל את ההוצאה הממשלתית בלי להגדיל את הגירעון".

איציק שמולי במסיבת עיתונאים של מחאת הסטודנטים ופורום ארגוניים חברתיים בה מבהירים מהן הציפיות מועדת טרכטנברג, אוגוסט 2011. שי אוקנין
"אפשר להגדיל את ההוצאה בלי להגדיל את הגירעון". שמולי/שי אוקנין

אך יש גם מי שלא ממהר להתחיל את הטיפול. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הודיע הבוקר כי בעקבות דחיית ההצבעה לאישור מסקנות ועדת טרכטנברג על ידי הממשלה, יידחה גם הדיון בעניין בוועדה. לדבריו, "לנוכח דחיית ההצבעה לאישור מסקנות טרכטנברג בממשלה אתמול בערב והאפשרות שנפתחה להכניס שינויים או תוספות לדו"ח, ולנוכח העובדה שפרופ' מנואל טרכטנברג לא יוכל להתייחס לפרטים, הדיון בנושאים הנוגעים לתחומי אחריותה של ועדת הכלכלה יתקיים במועד אחר שיותאם בין יו"ר הוועדה לבין פרופסור טרכטנברג".

אמש נחל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפלה בממשלתו שלו, כשנאלץ לדחות את ההצבעה על מתווה מסקנות הוועדה, לאחר שהבין כי אין לו רוב לאישור המתווה. נתניהו בחר לסיים את הישיבה ולהודיע כי הדיון בנושא יימשך בישיבת הממשלה ביום ראשון הבא, כפי דרשו ממנו שרי ישראל ביתנו, ש"ס והעצמאות.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully