לאחר 4 שעות של שיבושים קשים: תוקנה התקלה בפלאפון

(עדכון) - החל מ-19:00 נרשמו שיבושים קשים ברשת פלאפון, ורק לקראת 23:00 החלה חזרה הדרגתית לכשירות ■ החברה הורידה והעלתה את הרשת כדי לתקן את הבעיה ■ השיבושים הגיעו גם ללקוחות הוט מובייל ורמי לוי

לאחר כ-4 שעות של שיבושים ברשת פלאפון, החלה הרשת לעלות בהדרגה, ולקוחות החברה מצליחים לקבל ולהוציא שיחות. זאת, לאחר שהנהלת פלאפון התכנסה הערב (א') במטה החברה בגבעתיים על מנת לטפל בתקלה אשר גרמה להשבתת הרשת בכל הארץ. החברה הורידה את הרשת והעלתה אותה מחדש בהדרגה.

על-פי הערכות של אנשי מקצוע, התקלה נעוצה במערכת ה-HLR או במתג האיתותים. לטובתה של פלאפון שיחקה העובדה שהתקלה התגלתה בלילה, ולכן העומס על הרשת היה נמוך.

הורדת הרשת והעלאתה היא פתרון מתבקש ונדרש כדי להתמודד עם הקושי של מאות אלפי לקוחות שמנסים להתחבר לרשת. כאשר מעלים את הרשת בהדרגה, הרשת מסוגלת להתמודד עם הכמויות ההדרגתיות של המנויים שמתחברים, אך כאשר כל הרשת מנסה להתחבר במכה אחת - התוצאה היא קריסה. לכן, העלאת הרשת בצורה הדרגתית היא מהלך הגיוני וסביר בשעות אלה.

התקלה החלה בשעות הערב. החל משעה 19:00 מאות אלפי מנויים של פלאפון ברחבי הארץ לא הצליחו להשתמש ברשת החברה, מלבד האינטרנט שפעל כשורה. הדבר יצר עומסים על גבי הרשתות של סלקום ואורנג'.

התקלה התגלתה ב-HLR (Home Location Register), כאמור. מדובר ברכיב מרכזי ברשת שבו מרוכזים נתוני כל הלקוחות והוא אחראי על איתורם ואיפיונם לפי השירותים שהם מנויים עליהם. הרשת של פלאפון מגובה ב-100%, ומקרה שבו הרשת נופלת לחלוטין הוא מקרה חריג וקיצוני ביותר.

זאת ועוד, גם לקוחותיה של רשת הוט מובייל ושל רמי לוי, אשר "רוכבות" על גבי הרשת של פלאפון, סבלו מקשיים בתקשורת עקב התקלה.

בתחילה לא היה ניתן להשיג את תגובת החברה, אך לאחר זמן מה נמסר כי "חברת פלאפון מודיעה על שיבושים ברשת משעה 19:05 אשר משפיעים על הוצאה וקבלת שיחות ו-SMS'ים. הגלישה פועלת כסידרה כולל אפליקציות כדוגמת וואטס-אפ. הנושא נחקר כעת על-ידי מהנדסי החברה וכן על-ידי אריקסון ו-HP. אנו נעדכן מיד עם תום השיבושים".

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר בתגובה, כי "פלאפון תצליח לסיים את הפרשה ללא פגיעה מהותית, אך התקלה הנוכחית צריכה להדליק תמרור אזהרה אצל חברות התקשורת, כיוון שהנטייה הטבעית היא לטעון (חלקית גם בצדק) שבעקבות התחרות העזה והפגיעה בהכנסות וברווח, החברות מקצצות בתקנים של מהנדסים, טכנאים ופקחים ומורידות את היקף ההשקעות ברשת - דבר שמגדיל את הסיכוי להישנות המקרים. אני בספק אם הציבור או הרגולטור יהיו סלחניים שוב לתקלה נוספת בסדר גודל שכזה".