לא לזה ייחלנו: דור 4 בסלולר מציע בינתיים חוויה מוגבלת

ההשקה המוקדמת של הדור הרביעי בישראל: יחסי ציבור גרועים לחברות הסלולר ■ כדאי שתתאזרו בסבלנות

ניר שטרן חיים רומנו גיל שרון / צילום: סיון פרג' איל יצהר ותמר מצפי
ניר שטרן חיים רומנו גיל שרון / צילום: סיון פרג' איל יצהר ותמר מצפי

השבועות האחרונים בשוק הסלולר המקומי עמדו בצל ההשקות של רשתות דור רביעי. אלמלא מבצע "צוק איתן", סביר להניח שהיינו עדים לחגיגה הרבה יותר משמעותית של השקות נוצצות. ואולם לצד ההישג שמכניס את ישראל לרשימת המדינות שבהן הושקו רשמית רשתות דור רביעי, צריך לחשוב על הצד הנוסף והבעייתי של ההשקה המוקדמת והמוגבלת - האכזבה המסוימת מהביצועים של הרשתות.

ההשקה הזו עשויה להפוך לחרב פיפיות בעבור החברות הסלולריות. הסיבה לכך היא החוויה המוגבלת שחווים הלקוחות בעת השימוש בדור הרביעי המוגבל והצר שהושק, מה שעשוי לגרום לאכזבה מחוויית השימוש. דור רביעי שווה מהירות גלישה, ומה שקיבלנו מהחברות הסלולריות רחוק מזה.

גימיק שיווקי

כידוע, ההשקה שהתיר משרד התקשורת למפעילות הסלולריות מוגבלת על גבי 5 מגה הרץ בלבד. מכרז התדרים מתעכב וייערך רק בסוף השנה. חוויית השימוש בדור הרביעי, כלומר ביצועים טובים שבאים לידי ביטוי במהירות גלישה, נגזרת מכמות התדרים שיהיו לכל מפעיל. מקובל לחשוב שרשתות דור רביעי נדרשות למינימום 15-20 מגה. ככל שיהיו פחות תדרים - המהירות תרד.

לפיכך, ברור ש-5 מגה של המפעילות כיום היא מהירות מאכזבת. קשה להאמין שמשתמשים כיום ברשת החדשה מרגישים שינוי משמעותי בביצועים, וזו כבר סיבה לאכזבה שעשויה להעיב על הניסיונות של המפעילים לשלהב את המשתמשים לשדרג מכשירים ולעבור לשימוש ברשתות החדשות.

הואיל והדור הרביעי מהווה אמצעי ליצירת מנוע צמיחה למפעילים, הרי שאם הציבור יגלה שעובדים עליו ושהוא לא מקבל את הדבר האמיתי, לא תהיה לו סיבה אמיתית לרוץ ולשדרג למכשיר תומך. יחסי ציבור טובים לדור הרביעי לא נקבל.

יש להניח כי בימים הקרובים יחלו החברות הסלולריות להציג את מסעות הפרסום שלהם לרשתות החדשות (סלקום כבר החלה בכך, ביוטיוב). סלקום ופלאפון שיחררו גם את המיתוג שילווה את הרשת החדשה. סלקום השיקה את הרשת תחת הכותרת דור 4.5, ופלאפון השיקה את השירות תחת השםHIGH SPEED 4G. פרטנר השיקה לפניהם את הרשת תחת Orange 4G.

נראה כי הסיבה לכך שסלקום היא החברה היחידה שהחליטה למתג את הרשת החדשה שלה תחת המיתוג דור 4.5 נעוצה בתגובת נגד להכרזה המוקדמת של פרטנר, שהשיקה כבר לפני חצי שנה את המיתוג והכריזה על מוכנותה לדור הרביעי. הקונטרה של סלקום אולי קורצת מבחינה פרסומית, אבל אין מאחוריה ממש, כי אין דבר כזה דור 4.5. מה שמכונה 4.5 הוא שם תואר לטכנולוגיה שנקראת LTE-Advanced, שאותה סלקום רכשה כמו יתר המפעילות, אך היא לא ניתנת לשימוש בגלל שאין תדרים להפעלתה ואין מכשירים תומכים.

אז גימיק שיווקי יש כאן בהחלט, אבל הוא עדיין גימיק. פלאפון, שכבר ידעה שסלקום הולכת על מיתוג שנקרא 4.5, יכולה הייתה לעשות אותו דבר, אבל החליטה שהיא מעדיפה לעמוד מאחורי משהו אמיתי, קיים וחזק מספיק כדי להתמודד עם המהלך של סלקום.

החברות מבטיחות חוויית שימוש מרגשת אבל הציבור חייב להיות זהיר ולדעת שהמרב שיוכל לקבל הוא שיפור קל, שספק אם הוא מורגש, במהירות בלבד באזור שיש בו כיסוי. מי שחשוב לו להרגיש את הדבר האמיתי, מוטב שימשיך להמתין.