וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש ילדים שמאוד סובלים בפורים. כך תעזרו להם

שרה אורית תורם ושמרית סגל

21.2.2018 / 7:00

זה נכון שרוב הילדים משוגעים על תחפושות ומחכים כל השנה לעדלאידע, אבל יש גם כאלה ששונאים להתחפש ומבלים את ה"חג גדול לילדים" בתחושה לא נעימה בכלל. מרפאות בעיסוק מסבירות איך אפשר להקל עליהם

הכנות לקראת פורים בלוינסקי, ת"א 20 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
לא לכולם מדובר בחג כיף/ראובן קסטרו

חג פורים טומן בחובו חוויות חושיות עשירות - תחפושות, פעילויות צפופות ורועשות כמו מסיבות, תהלוכות, שוק פורים, קריאת מגילה ועוד. רוב הילדים נהנים מאוד מפורים ומהחוויות שהוא מזמן להם, אולם עבור ילדים עם הפרעה בוויסות החושי החג הזה עלול להיות מאיים, מלחיץ ומלווה בהימנעות מהשתתפות בפעילויות החג.

עוד בנושא:
חג גדול לילדים? ממש לא בטוח. כך תעזרו לילדים לשרוד את פורים
מה לעשות כשהילד מפחד מפורים?
מה זה אומר כשפעוט מאובחן כבעל רגישות יתר?

מהי הפרעה בוויסות חושי?

"כאשר חווים את הגירויים החושיים כעוצמתיים יותר ומגיבים בעוצמה שאינה תואמת את הסיטואציה שבה הם נמצאים"

אנו שונים אחד מהשני באופן שבו הגוף שלנו קולט גירויים חושיים מהסביבה ומגיב אליהם. ויסות חושי היא היכולת של מערכת העצבים המרכזית לווסת ולארגן את העוצמה ואופן התגובה לגירוי החושי. הפרעה בוויסות החושי הינה הפרעה ביכולת לווסת תגובות לגירויים חושיים יומיומיים, שאליהם מרבית האנשים מסתגלים בקלות. הדבר גורם לקשיים בתפקוד היומיומי של הילד.

אחד הדפוסים השכיחים של הפרעה בוויסות החושי היא תגובתיות יתר. ילדים אלו חווים את הגירויים החושיים כעוצמתיים יותר מאחרים ומגיבים בעוצמה שאינה תואמת את הסיטואציה שבה הם נמצאים או נמנעים מלקחת חלק באותה הסיטואציה.

ילד מחופש בוכה. ShutterStock
מגע בד התחפושת עלול להיות לא נעים לילד עם הפרעה בוויסות החושי. ילד מחופש בוכה/ShutterStock

ילדים עם תגובתיות יתר נדרשים לזמן הסתגלות ארוך יותר לגירויים הנובעים ממגע הבגדים, רעשים, מראות שונים וריחות. תחושות אלה נחוות לעיתים קרובות כלא נעימות עבורם ויכולות לגרום להם למצב של הצפה חושית ורגשית, המתבטאת בהתפרצויות בכי, כעס והתרחקות ממרכז העניינים. ברגעים אלה, הילדים מתקשים לתאר את החוויה במילים ולא תמיד יכולים לקשר את התגובות או ההתנהגויות השליליות עם החוויה החושית.

כך תכינו ילדים עם הפרעה בוויסות חושי לפורים

"כדאי לרכוש או להכין תחפושת מבד כותנה, ללא הרבה אביזרים, בפרט ללא אביזרים שמיקומם באזור הפנים והראש"

על מנת לחוות את חג פורים בצורה מהנה ורגועה, חשוב מאוד להכין את הילדים, וגם את עצמכם, למצבים השונים האפשריים ולגירויים הצפויים במהלך החג.

תחפושות
ילדים עם קושי בוויסות החושי יעדיפו על פי רוב תחפושת פשוטה. כדאי לרכוש או להכין תחפושת מבד כותנה, ללא הרבה אביזרים, בפרט ללא אביזרים שמיקומם באזור הפנים והראש (מסיכות, קשתות וכדומה). כיום ניתן למצוא תחפושות רבות העשויות מבד נעים ושאינן מסורבלות. מומלץ לשתף את הילד בבחירת התחפושת או בהכנתה, לתת לו לחוש את מגע הבדים והאביזרים, למדוד אותה מספר פעמים ולהתרגל אליה בבית לפני החג.

ילדים מחופשים לגיבורי על אוחזים ידיים. ShutterStock
מומלץ לשתף את הילד בבחירת התחפושת או בהכנתה. שני ילדים מחופשים אוחזים ידיים/ShutterStock

אם הילד שלכם מביע רתיעה ממגע הבד של התחפושת, חשבו ביצירתיות על הכנת תחפושת דומה מבדים ואביזרים הנעימים יותר למגע. ילדים רגישים מאוד אולי יעדיפו ללבוש את התחפושת על בגדים שמוכרים להם ונוחים להם.

לקראת החג ויום התחפושות בפרט, חשוב להכין את ילדכם ולשתף אותו בדרכי ההתמודדות אם יעלו קשיים סביב לבוש התחפושת. הציעו לו ללבוש את התחפושת לזמן קצוב עליו תחליטו מראש, הציעו לו להשתמש בחלק מאביזרי התחפושת, דאגו לבגדי החלפה זמינים וסכמו עמו שאם לא יחוש בנוח, יוכל להחליף את התחפושת בבגדים אחרים.

איפור
רוב הילדים עם קושי בוויסות החושי יעדיפו לא להתאפר, ויש לכבד זאת. אם הילד מביע רצון להתאפר, רצוי לנסות בבית את האיפור לפני יום התחפושות. כך תוכלו לעשות זאת באווירה רגועה, ללא לחץ, וזאת על מנת שהילד יתרגל לתחושה ויוכל להחליט אם זה נעים לו. הכינו את עצמכם לכך שביום התחפושות הוא עלול לשנות את דעתו.

זכרו שעם כל הרצון שהילדים ייראו יפה ומיוחדים, בסופו של דבר הם צריכים ליהנות מהיום הזה ולא לסבול, ולכן הכנה לחג וגילויי הבנה מכם יכולים מאוד לשפר עבורם את החוויה.

ילדים מחופשים. ShutterStock
רוב הילדים עם קושי בוויסות החושי יעדיפו לא להתאפר. ילדים מחופשים/ShutterStock
"באירועים רבי משתתפים רצוי להגיע בין הראשונים כך שהילד יוכל להסתגל בהדרגתיות לכמות האנשים ההולכת וגדלה"

אירועי פורים רועשים והמוניים
בשבוע של פורים הילדים חשופים לאירועים רבי משתתפים שיכולים גם להיחוות כרועשים ומאיימים. אתם מכירים את הילד שלכם הכי טוב ולכן תדעו לתכנן את האירוע שבו כדאי להשתתף ועל מה רצוי לוותר. באירועים רבי משתתפים רצוי להגיע בין הראשונים כך שהילד יוכל להסתגל בהדרגתיות לכמות האנשים ההולכת וגדלה. במידת האפשר רצוי להתמקם רחוק מגורם הרעש.

אם הילד שלכם מאוד סובל אך רוצה לקחת חלק בפעילות כזו, ניתן להציע לו שימוש באטמי אוזניים/אוזניות עם מוזיקה/מחממי אוזניים להפחתת עוצמת הרעש למשך האירוע.

בזמן קריאת המגילה, רצוי להכין את הילד בסמוך לזמנים בהם יופעלו הרעשנים והקפצונים על מנת שיוכל להתכונן לכך.

חגים חוזרים מדי שנה בשנה וזיכרונות הקשורים בהם מתעוררים בכל שנה מחדש. עזרו לילדכם לקשור את החג לזיכרונות חיוביים, שילוו אותו גם אל חייו הבוגרים. במידה ויעלו לו גם זיכרונות פחות טובים, הוא יזכור שהייתם שם בשבילו ותמכתם בו.

שרה אורית תורם ושמרית סגל הן מרפאות בעיסוק במחוז ירושלים של שירותי בריאות כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully