לוגואים טיק טוק, פייסבוק, אינסטגרם/עיבוד תמונה, דורון שיינר

השעון מתקתק

8.4.2020 / 7:00

פייסבוק הזדקנה, אינסטגרם התקמטה וטיקטוק משתלטת במהירות על השוק הכי חשוב בעולם. עד המטאור הגדול הבא

לא מעט פעמים אנחנו רואים את זה. ענקיות טכנולוגיה ותיקות ומובילות הופכות ל"דינוזואר" ומוחלפות על ידי שירות אנונימי טרי, או שחקן חדש במגרש. נוקיה כמעט נעלמה משוק הסמארטפונים בעקבות המהפכה של אפל, לדוגמה, וכעת אנחנו רואים זאת שוב עם פייסבוק, שנכנעת לטיקטוק, הרשת החברתית של "הצעירים". אם עד לפני שנתיים פייסבוק נחשבה לרשת "זקנה" בגלל אינסטגרם, כיום גם האחרונה מפסידה. לא סתם הצעירים מתלוננים שאין להם מה לעשות עם מספר העוקבים באינסטגרם, והם מעדיפים להמירו בעוקבי טיק-טוק.

אבל מה סוד הקסם בטיק-טוק? ברשת החברתית הצעירים מעלים סרטונים קצרים שמלווים במוזיקה. זו למעשה רשת חברתית שהיא כמו יוטיוב, אבל לסרטונים קצרים ואנכיים. אפשר למצוא בה הכול מהכול: מתיחות, רכבי יוקרה וסרטונים נוצצים יותר, ריקודים ואתגרים שלא פעם עלו לכותרות, וגבו חיי אדם. בניגוד לאינסטגרם שבה אפשר להעלות סרטונים ותמונות מיוחדים יותר (לכאורה), נראה שבטיקטוק אפשר להשתולל בכל נושא, מכל מקום - ובלי לחשוב הרבה.

כבר כמה חודשים שהרשת מובילה כאפליקציית הבידור הפופולרית ביותר בחנות של אפל, כשהיא עוקפת את נטפליקס. לטיקטוק מעל ל-800 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, כשהרשת זמינה ביותר מ-150 מדינות ומונה מיליארד חברים. טווח הגילאים: 13 לגיל 30. לשם השוואה, לאינסטגרם יש מיליארד משתמשים פעילים חודשיים, אבל גם עשור של ניסיון.

אתגר הקפיצה בטיק טוק. אין, אתר רשמי
עוד יותר ויראלי, עוד יותר מסוכן. אתגרי הטיקטוק/אתר רשמי, אין

יותר מתופעות רשת אחרות, הביאה הטיקטוק לקצה את האתגרים הקצרים והמסוכנים. כך לדוגמה, אתגר "הקפיצה", שהחל בארצות הברית והגיע גם לישראל, ובו שלושה משתתפים שעומדים בשורה וקופצים בבת אחת. בזמן שרגלי האדם האמצעי באוויר, השניים האחרים בועטים לו ברגל ומפילים אותו לרצפה. בישראל, הוביל האתגר נער בן 15 לבית חולים בירושלים, אחרי שנחבל בראשו. משרד הבריאות המליץ לבתי הספר לקיים שיחות הסברה על הסכנות הכרוכות בתופעה, אך נראה כי זה רק עניין של זמן עד שנראה את האתגר המסוכן הבא.

ויש גם צד רגיש ומורכב יותר. טיקטוק נוסדה על ידי חברת ByteDance הסינית ב-2016. בדומה לחברות סיניות "מערביות" אחרות, כמו וואווי למשל, גם בה אותרה נוכחות ממשלתית. "הוושינגטון פוסט" חשף כי בתוך החברה מתקיימת מלחמת תרבויות בין העובדים בארצות הברית ובין ההנהלה בסין, שדורשת לדוגמה לצנזר כל מה שקשור לפוליטיקה ואירוטיקה. הממשל האמריקני הזהיר מספר פעמים מפני האפליקציה, ויחידות בצבא ארצות הברית אוסרות על חיילהן להשתמש בה כליל, מחשש לריגול. ההוכחות עדיין אינן חד-משמעיות, אך הסכנה לגיטימית, ונדמה כי ב-2020 אין מנוס מלהתייחס גם לנתיב הטכנולוגי הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully