וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי": פורום יצרני התוכן נגד ענקיות הטכנולוגיה

17.11.2020 / 9:22

הפורום דורש מהממשלה לבחון מחדש את ההשקעה בפרסום בגוגל ופייסבוק על ידי לפ"מ, להסיט תקציבים לשחקנים המקומיים ולהכריח את הענקיות להשקיע בתעשייה המקומית באמצעות קרן ייעודית

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

פורום יצרני התוכן הישראלי נערך לקרב מול ענקיות האינטרנט גוגל ופייסבוק. זאת, במסגרת נייר עמדה שהוגש בימים האחרונים ל"ועדת פולקמן" - הוועדה המרכזית של משרד התקשורת בממשלה הנוכחית. הוועדה מתבקשת לבחון את הרגולציה העתידית הנדרשת לאור השינויים שחלו בענף, את היתכנות המודל הכלכלי של השחקנים הפועלים בו ולהתאימו לעידן הנוכחי. הפורום נוסד לאחרונה, בכדי להתמודד עם השתלטותם של תאגידי ענק זרים, ובעיקר גוגל ופייסבוק, על שוק הפרסום המקומי. פורום יצרני התוכן קורא לוועדה להתייחס לתחום התוכן המקומי מתוך הכרה בכך שהשתלטותן של הענקיות מחו"ל מציבה אתגרים המסכנים את יצרני התוכן המקומי בכל פלטפורמות המדיה.

טענתם המרכזית של חברי הפורום היא שענקיות האינטרנט הזרות, ובפרט גוגל ופייסבוק, נוטלות חלק הולך וגדל מתקציבי הפרסום בשוק המקומי, שבעבר היו מופנים לעיתונות, לטלוויזיה ולרדיו מבלי לייצר תוכן מקומי בעצמן ומבלי להשקיע בו. למעשה, המודל העסקי של מי שהשקיעו ופעלו ליצירת תוכן מקומי - קרס בעקבות התעצמותן של ענקיות האינטרנט. אם לא תינקט פעולה להחלת חובות השקעה בתוכן מקומי על הענקיות הזרות, אזי תעשיית התוכן המקומית נמצאת בסכנה של ממש.

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית/רויטרס

לגוגל ופייסבוק יכולות טכנולוגיות אשר באמצעותן הן צוברות מאגרי מידע עצומים, המקנים להן יתרון כלכלי שלא ניתן לגשר עליו. על אף הרווחיות הגבוהה מהכנסות מפרסום בישראל, על ענקיות האינטרנט לא חלות חובות רגולטוריות, הן אינן משקיעות בתוכן המקומי ואף כמעט שאינן משלמות מיסים בישראל. כל זמן שאלו הם תנאי התחרות, לתעשייה המקומית - הכפופה לחוק המקומי, לחובות רגולטוריות שונות ומשלמת מיסים - לא נותר סיכוי של ממש.

עוד בוואלה!

תתכוננו: נחשף תאריך השקת האייפונים החדשים בישראל

לכתבה המלאה
seperator

המצב המתואר אינו חדש, אולם הרגולטורים בישראל טרם בחנו אפשרויות לטיפול בנזק העקרי שגוגל ופייסבוק גורמות - צמצום ההשקעה בתוכן וביצירה המקומית, ובהפקת תכני חדשות ואקטואליה. רגולטורים ברחבי העולם הבינו כי לא ניתן להתעלם עוד מהשלכות פעילות ענקיות האינטרנט על התוכן המקומי כי אין מדובר על תחרות בריאה ואיתנה וכי בלא נקיטת צעדים תעשיית התוכן המקומית לא תשרוד. בשנים האחרונות עוסקים מחוקקים ורגולטורים בארצות הברית בשאלת כוחן של ענקיות האינטרנט והשפעותיו. לאחרונה קיים הקונגרס שימוע למנכ"לי גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון בעניין כוח השוק שצברו והשפעתן על הכלכלה האמריקאית.

מנכ"ל אפל מארק צוקרברג במהלך שימוע בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג במהלך שימוע בקונגרס, ארצות הברית/רויטרס

לפני כן, באפריל 2018 נערך למנכ"ל פייסבוק שימוע בפני הקונגרס בסוגיות פרטיות ושימוש במידע אודות משתמשים בפייסבוק. לאחרונה, הודיע משרד המשפטים האמריקאי על פתיחה בהליך משפטי נגד גוגל בגין שימוש לרעה בכוח המונופולסטי שצברה, על מנת לשמר את מעמדה בתחום החיפוש והפרסום המקוון. פתיחת ההליכים המשפטיים מעוררת שוב את הביקורת כלפי ענקיות הטכנולוגיה בטענה שהן מנסות לחסל את התחרות נגדן בכל אמצעי העומד לרשותן. על רקע זה, נכון יהיה לגבש פתרון יעיל שאינו מחייב תהליכים חקיקתיים ארוכים ומסורבלים. כך ניתן לחייב את ענקיות האינטרנט להפקיד נתח מסוים מהכנסותיהן מפרסום בישראל, בקרן ייעודית אשר באמצעותה יוקצו כספים להשקעה בתוכן מקומי.

seperator

דוגמאות לכך ניתן למצוא בצרפת, שם מוטל על ספקי תוכן דיגיטליים (כמו נטפליקס, אפל, גוגל ואמזון) מס בשיעור של 2% ממחזור המכירות שלהם. התשלומים מועברים לרשות האמונה על קידום קולנוע ואמנות אודיו-ויזואלית בצרפת . גם בגרמניה נוסדה קרן דומה לתמיכה בגופי תוכן מקומיים, הממומנת באמצעות מס המוטל על הכנסה מתעשיית התוכן הדיגיטלי . לכן, חברי הפורום דורשים התערבות רגולטורית לצורך השבת כספים לתעשיית התוכן המקומית באמצעות הקמת קרן ייעודית.

בנוסף, טוענים חברי הפורום שעל הממשלה לנתב את תקציבי הפרסום הממשלתיים ליצרני התוכן המקומיים: "ראוי שאת ההכרה בחשיבות יצרני התוכן המקומיים תוביל הממשלה בעצמה בבחינת נאה דורש נאה מקיים, באמצעות ניתוב תקציבי הפרסום שלה ליצרני התוכן המקומיים" כתבו חברי הפורום בעמדתם.

לסיום, מבקש הפורום מהוועדה לפרסם בשקיפות ובבהירות את תקציבי לפ"מ שהופנו לפרסום בגוגל ופייסבוק בשנים האחרונות, ואת חלקן בסך כל התקציב שהוקצה על ידי משרדי הממשלה לפרסום. "אנו קוראים לוועדה להמליץ כי בבואה לרכוש מדיה לפרסום, לפ"מ תביא במסגרת שיקוליה גם את צרכי תעשיית התוכן המקומית."

  • עוד באותו נושא:
  • אפל
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully