גוגל הום. ShutterStock
גוגל הום/ShutterStock

מדריך: כך תהפכו את הבית שלכם לחכם בכמה צעדים פשוטים

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 11:34

בית חכם זה כבר לא סיפור יקר ומסובך כמו שהיה פעם. כל מה שאתם צריכים זה סמארטפון ועוד כמה התקנים. כך תתחילו במסע המופלא לאוטומציה של הבית

דווקא הקורונה שגרמה לכולנו להסתגר בבתים, הביאה אנשים רבים לעשות שיפורים שונים לסביבת החיים. אחד השיפורים הפופולריים בשנים האחרונות, הוא הפיכת הבית לחכם.

מה אומר בית חכם? יכולת פיקוד ושליטה על התקנים שונים בבית, מתאורה ועד מייבש הכביסה והדוד החשמלי, ישירות מהסמארטפון או בפקודה קולית. התקנים משוכללים גם מאפשרים לכם לעקוב אחרי צריכת חשמל ועוד, אבל זה לא הנושא בכתבה הזו. אנחנו כאן כדי להסביר איך להפוך את הבית שלכם לחכם - בצורה הכי קלה וזולה שאפשר.

פעם הפיכת בית לחכם הייתה סיפור טכני משמעותי. היה נדרש לזה ציוד ייעודי ויקר, ובשלב הביניים גם "גשרים" - התקנים מתווכים שחיברו בין הנורה החכמה והנתב הביתי שלכם. האחרונים עדיין מצויים בחלק מהציוד שזמין בשוק (למשל, פתרונות התאורה החכמים של איקאה או פיליפס), אבל כל נתב מודרני כיום מסוגל לתמוך ישירות בהתקני בית חכם, ובאלה נתמקד: פתרונות תאורה, מזגנים, דוודים ושקעים חכמים. נתחיל מהבסיס - מרכז השליטה.

HomePod של אפל. ShutterStock
ה-HomePod של אפל - יכול לשמש כמרכז שליטה/ShutterStock

מרכז השליטה: סמארטפון או רמקול חכם

כדי לנהל את הבית החכם, אתם צריכים איזשהו מרכז שליטה לנהל את כל ההתקנים. החדשות הטובות הן שכבר יש לכם אחד כזה: הסמארטפון שלכם. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להוריד אפליקציה שתנהל לכם את הבית החכם, לפי הפלטפורמה העיקרית שתבחרו.

אם תרצו להוסיף גם פיקוד קולי (בינתיים כרגע בעיקר באנגלית, עם יוצא הדופן של סירי מבית אפל שכן תומכת בעברית), תצטרכו להוסיף גם רמקול חכם, אבל תיכף נגיע לזה. מבחינת פלטפורמות, יש שלוש עיקריות: Google Home של גוגל, HomeKit של אפל, ו-Alexa מבית אמזון. למי שמחזיק כבר בטלפון ו/או טלוויזיה של סמסונג, שווה לשקול גם את SmartThings של סמסונג, גם היא אופציה מצוינת.

אמזון אלכסה. ShutterStock
אמזון Alexa/ShutterStock

כל הפלטפורמות העיקריות תומכות בפיקוד קולי, רק חשוב לוודא על האריזה של כל מוצר בית חכם שאתם קונים - שהוא אכן תואם לפלטפורמות היחסיות של אפל, גוגל או אמזון. בגדול, נמליץ לכם להיצמד לפלטפורמה של מערכת ההפעלה של הטלפון שלכם - HomeKit לאייפוניסטים, ו-Home של גוגל למי שמריץ אנדרואיד 11. אם אתם מחליטים שאתם הולכים עם אמזון (לא פחות טובה מהשתיים הראשונות, יש שיגידו שאפילו יותר!), אז תצטרכו את האפליקציה של אלקסה.

הרמקול החכם שתרכשו גם הוא יהיה בהתאם למסדת (שזה פלטפורמה בעברית!) שבחרתם, כי גם אותו תנהלו מהאפליקציה. אם זה ה-Home Mini או ה-Nest Mini החדש יותר של גוגל או Nest hub, ה-HomePod של אפל ואם החלטתם שאתם הולכים עם אלקסה כסייענית הקולית שלכם, אז לאמזון יש את מבחרי רמקולי echo. ושוב נזכיר, בתור התחלה גם הסמארטפון שלכם בהחלט יספיק, ותוכלו להוסיף רמקול חכם בהמשך.

גוגל הום. ShutterStock
גוגל הום/ShutterStock

נורות חכמות

הדרך הכי פשוטה וכייפית להתחיל עם בית חכם היא התאורה. אם אתם משפצים או עוברים לבית חדש, אז יש גם אפשרויות של מנורות תקרה חכמות שמחירן מתחיל מכמה מאות שקלים ליחידה, אבל הדרך הכי פשוטה להפוך את הבית לחכם בבית קיים - היא להחליף את הנורות שלכם לנורות חכמות. וזה פשוט כמו להחליף נורה. כמעט.

נורות חכמות מתחילות מכ-70 שקלים ויכולות להגיע גם ל-110-120 שקלים בממוצע. שתי הפלטפורמות העיקריות הנפוצות בארץ כיום הן שיאומי ו-Yeelight, כאשר קיימת גם תאימות חלקית ביניהן (תלוי דגם), וגם כאן, אנחנו ממליצים להיצמד לפלטפורמה אחת, פשוט בגלל נוחות ולא להתפזר בין מיליון אפליקציות ניהול.

Philips Hue. ShutterStock
מארז של Philips Hue/ShutterStock

ההתקנה מאוד פשוטה: מורידים את האפליקציה של הנורה או הנורות שקניתם, מחליפים את הנורה הקיימת בנורה החכמה, ומכניסים אותה למצב התקנה (ב-YeeLight זה על ידי כיבוי והדלקה רציפים של המתג כמה פעמים). באפליקציה מוסיפים התקן חדש, והיא תגלה אותה. מחברים את הנורה דרך האפליקציה לרשת האלחוטית שלכם, וזהו! עובד.

נציין גם שבארץ מאוד נפוצה הפלטפורמה של פיליפס לתאורה חכמה, בשם hue, שיש להם מוצרים מעולים, כולל תאורה צבעונית חכמה, אבל המוצרים של פיליפס מחייבים מגשר לניהול מתקדם וחיבור לנתב ולוויי-פיי, ולכן אנחנו פחות מתלהבים ממנה.

ושוב נזכיר לפני שאתם רצים לקנות נורות חכמות לכל הבית - יש לוודא שהן תואמות לפלטפורמה שאיתה החלטתם לעבוד (אפל, גוגל או אמזון).

Yeelight. ShutterStock
נורות של Yeelight/ShutterStock

מזגן חכם

גם למזגנים חכמים יש מגוון פתרונות, כולל פתרונות מובנים של מזגנים חכמים אם אתם רוכשים מזגן חדש. אבל אם אתם לא, יש פיתרון אחד שבולט מעל השאר, והפך להיות די תקן דה פקטו לשליטה חכמה על מזגנים והוא ישראלי - סנסיבו.

סנסיבו מציעה חיישן חכם שאפשר לתלות על הקיר, והוא שולח הוראות באינפרא אדום למזגן שלכם, ומחליף בעצם את השלט הרחוק הישן והטוב. לסנסיבו יש כיום שני דגמים: ה-Sensibo Sky, שנמכר ב-270 שקלים ליחידה באתר היצרן והוא הדגם הפשוט יותר, ואת Sensibo Air, שהוא המוצר הקטן והמעוצב יותר, שגם עובד עם הפלטפורמה של אפל (בניגוד ל-Air שתואם רק לגוגל ואלקסה) וגם מתממשק לחיישני תנועה תואמים, כך שהפעלת המזגן יכולה להיות אוטומטית לחלוטין.

את Sensibo צריך למקם מול או בסמוך למזגן שלכם (הוא גם דורש שקע חשמל, לתשומת לבכם), ולהוריד את האפליקציה. יש הליך שבו "מלמדים" את סנסיבו מהשלט הישן (או לפי דגם), והופ, גם המזגן שלכם הפך לחכם, עם תזמוני הדלקה וכיבוי, כיבוי אוטומטי כשאתם יוצאים מהבית ועוד.

בית חכם. ShutterStock
גם למזגנים חכמים יש מגוון פתרונות/ShutterStock

השלב הבא

לבית חכם למעשה אין סוף, וקצרה היריעה: יש מתגים חכמים לדוד (שדורשים התקנה של חשמלאי מוסמך), יש מתגים לתריסים חשמליים, מתגי תאורה חכמים, ושקעים חכמים לניהול של התקנים "טפשים" כמו טוסטר או קומקום מסורתי (ויש כיום גם קומקומים חכמים). יש פתרונות יותר משוכללים לניהול מרכזי, חיישנים שאפשר להוסיף לאוטומיציה מלאה של הבית לפי תנאים מוגדרים ועוד ועוד. זהו מסע, ומה שהצגנו כאן, אלה רק הצעדים הראשונים בו.

  • עוד באותו נושא:
  • בית חכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully