אימוניו של איתן סטיבה בחודשים האחרונים במתקני נאס"א. אורי בורג,
אימוניו של איתן סטיבה בחודשים האחרונים במתקני נאס"א/אורי בורג

מנועים קדימה: מה אנחנו יודעים על דרגון 2 שתטיס את הישראלי השני לחלל?

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 11:32

מושבים מסיבי פחמן ובד אלקנטרה, שמונה מנועי חירום עוצמתיים ותא לשבעה נוסעים: כל הפרטים על דרגון 2, החללית שתטיס את איתן סטיבה, הישראלי השני בחלל לתחנת החלל הבינ"ל

אם הכל ילך כשורה מבחינת תנאי מזג האוויר ואירועים פוליטיים כמו מלחמות, בסוף החודש יטוס איש העסקים איתן סטיבה לחלל, ובכך יהפוך להיות הישראלי השני בחלל ותייר החלל הראשון שלנו, במשימת החלל הפרטית "אקסיום 1", שמקיימת חברת אקסיום חלל ונושאת את ציון המשימה AX-1. סטיבה גם תורם חלק קטן להיסטוריה האנושית ולא רק הישראלית, בכך ש-"אקסיום 1" היא טיסת החלל הפרטית הראשונה בהיסטוריה (בניגוד לטיסות שקיימו עד כה רק סוכנויות חלל מדינתיות).

בהתאם לגישה החדשה של נאס"א ובכלל למסור את טיסות החלל לחברות אמריקאיות פרטיות, סטיבה יטוס לתחנת החלל הבינלאומית (זה היעד הסופי שלו!), על גבי טיל "פלקון 9" של SpaceX, שעליו תורכב קפסולת הנוסעים (קופסית בעברית) או החללית - "דרגון 2", גם היא מתוצרת חברת החלל של אילון מאסק. מה אנחנו יודעים על כלי החלל המסקרן הזה? למעשה לא מעט.

אימוניו של איתן סטיבה בחודשים האחרונים במתקני נאס"א. אורי בורג,
איתן סטיבה, הישראלי השני בחלל ותייר החלל הראשון שלנו/אורי בורג

נתחיל מזה ש-"דרגון 2" (או כמו שהוא פשוט נקרא כרגע, דרגון שמשמעותו כמובן, דרקון) זכה לספרה 2, כי הוא כלי החלל השני לשאת את השם הזה. דרגון 1 היה קפסולת משא ששיגרה לא מעט משאות לתחנת החלל הבינלאומית ב-20 טיסותיה, ואילו דרגון 2 הוא חללית הנוסעים, אם תרצו.

הטיסה הראשונה המאוישת של דרגון 2, לאחר שורה של טיסות ניסוי ללא נוסעים, הייתה בשבת, 30 במאי 2020, כאשר דרגון 2 נשאה בבטחה אל תחנת החלל הבינלאומית את שני האסטרונאוטים של נאס"א דאג הרלי ובוב בנקן מאדמת ארצות הברית, במשימה המאוישת הראשונה מאז שהופסק השימוש במעבורות החלל ב-2011 (בעשור כמעט שחלף, הסתמכה נאס"א על הרוסים וחלליות ה-"סויוז" שלהם שהפכו לסוג של "מוניות חלל". המציאות הפוליטית הנוכחית מלמדת שנאס"א קיבלה החלטה חכמה בלהשיב את הטיסות לידיים אמריקאיות...).

גובהה של דרגון 9 הוא כשמונה מטרים, והיא נראית כמו טיל קטן ושמנמן עם כנפונים בחלקה התחתון. בחצי התחתון נמצאים לוחות סולאריים שמספקים חשמל לדרגון 2, המנועים, וגם מקרנים (רדיאטורים) לסילוק חום ותא מטען (מרווח!). החצי העליון של הקפסולה הוא תא הנוסעים.

דרגון 2 מצויידת 16 מדחפי "דראקו" (Draco), שמתמרנים את דרגון 2 כשהיא במסלול. רק כדי לסבר את האוזן, כל אחד מהמדחפים האלה מסוגל לספק כוח דחיפה של 400 ניוטון של כוח בריק של החלל.

שיגור של חללית דרגון 2. AP
גובהה של דרגון 9 הוא כשמונה מטרים. ארכיון: שיגור של החללית/AP

במקרה של תקלה בשיגור, דרגון 2 גם מצוידת במערכת מילוט חירום (LES), עם שמונה מנועי סופר-דראקו, שלכל אחד מהם יש כוח דחיפה של 73 קילו-ניוטון וזה על מנת להרחיק במהירות את הנוסעים מכלל סכנה (במקרה של תקלה ברקטת השיגור הנושאת את דרגון 2 לחלל).

הודות לטכנולוגיה המתקדמת ששולבה בה, דרגון 2 מסוגלת לנחות באותה רמת דיוק של מסוק ויש לה אפילו רגליות נשלפות מהגוף כשהיא נוחתת על קרקע מוצקה (דרגון מסוגלת גם לנחות בים).

חללית של המאה ה-21

ומה לגבי עיצוב הפנים? ובכן, תשכחו מהעיצוב הספרטני שראיתם בסרטים על אפולו 11 או 13. דרגון 2 היא חללית מודרנית ועיצוב בהתאם, או כמו שאמר זאת ג'ון פדרספיל, מהנדס של SpaceX שהיה אחראי לעיצוב - "אני רוצה שהצוות ירגיש שהוא בחללית של המאה ה-21".

SpaceX לא חסכו כאן, בידיעה כנראה שהם הולכים להטיס אנשים שיש להם הרבה כסף ומצפים למקסימום נוחות. דרגון 2 מתוכננת להטיס 7 נוסעים (במשימה של סטיבה יהיו ארבעה), עם מושבים בשחור ולבן, העשויים מסיבי פחמן ומרופדים בבד אלקנטרה. תכונה נוספת ועתידנית א-לה מסע בין כוכבים הדור הבא, היא שלושה מסכי מגע עצומים, המספקים מידע בזמן אמת ומאפשרים שליטה בחללית. אגב, עם כפפות כמובן אפשר לשכוח ממשוב כמו רטט מהמסך כדי לציין תגובה לנגיעה, אבל על המסך מופיע הבזק שמציין לאסטרונאוט היכן נגע במסך.

איתן סטיבה במחנה האימונים של נאס"א/נאס"א

מלבד המסכים, בתא הנוסעים של דרגון 2 קבועים כמה חלונות עגולים וגדולים שיאפשרו לסטיבה ולחבריו ליהנות מהנוף יוצא הדופן והחד פעמי של כדור הארץ כמו שהוא נשקף מהחלל, בדרכם בטיסה הפרטית הראשונה לתחנת החלל הבינלאומית.

דרך צלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully