וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על אמנת השידור

דידי חנוך

24.9.2006 / 2:44

הארגון העולמי לרכוש אינטלקטואלי מציע אמנת שידור. היא מקנה לגופים משדרים זכויות ל-50 שנה על מה ששידרו

הארגון העולמי לרכוש אינטלקטואלי (WIPO) הוא סוכנות של האומות המאוחדות שאחראית על הגנה על זכויות יוצרים בעולם כולו. בימים אלה מנסה הארגון להעביר אמנת שידור שתמסד את הזכויות של גופים משדרים. עד כאן, הכל טוב ויפה.

אבל האמנה המוצעת נראית קיצונית ובלתי סבירה, וזאת לא רק דעתנו. האמנה כוללת סעיף שמקנה לגופים משדרים זכויות ל-50 שנה על התכנים ששידרו. לא משנה מה התכנים. גם אם התכנים הם בקניין הציבור או הופצו ברשיון Creative Commons (המאפשר שימוש ביצירה בתנאים מסוימים התלויים ברשיון הספציפי).

גם באינטרנט

האמנה אמורה לכלול גם שידורים באמצעות האינטרנט (תודות ללחץ של מיקרוסופט ויאהו). זה אומר שתוכנית הרדיו האינטרנטית של קורי דוקטורוב, This Week In Tech, שייכת גם ל-AOL Radio, שמספקים לדוקטורוב את רוחב הפס באמצעותו הוא משדר את התוכנית. התוכנית מופצת ברשיון CC, אבל אם האמנה הזאת תהפוך לחוק, העובדה הזאת תהיה חסרת כל משמעות.

WIPO טוען שכל רצונו הוא להגן על ערוצי טלויזיה אמריקאים מפירטים בינלאומיים שחוטפים את השידור ומשדרים אותו ברשת. הם לא רוצים לתקוף צרכנים פשוטים שמקליטים את התוכניות האהובות עליהם. אבל אם האמנה המוצעת תהפוך לחוק בינלאומי, הכוונות הטובות של מנסחיה (בהנחה שהיו כוונות כאלה ולא סתם ניסיונות לכסות על אמנה מכוערת שמונעת על ידי לוביסטים במילים יפות) יהיו חסרות כל משמעות.

המחאה

Electronic Frontier Foundation, הארגון הלוחם למען זכויות דיגיטליות, ארגן מכתב מחאה כנגד האמנה. על המכתב חתמו חברות וארגונים. בין החתומים נמצאים כאלה שיש להם אינטרס ברור בכך שהאמנה לא תאושר, כגון חברות מחשבים (דל, אינטל), חברות וארגוני מוצרי צריכה אלקטרוניים (סוני, פנסוניק ועוד). אבל גם גופים שיש להם לכאורה אינטרס שהאמנה תעבור, כגון חברות תקשורת (AT&T, Cingulr ועוד).

המכתב טוען שאין הצדקה לאמנה, וגם אם הארגון חפץ באמנה הרי שהאמנה בניסוחה הנוכחי היא פוגענית ומופרזת. במכתב נאמר שביסוס ההגנה על המשדרים על ידי הענקת זכויות יוצרים ללא כל מעשה יצירה יוצר למעשה סוג חדש של זכויות יוצרים. ומעשה זה יהיה שגוי ולא הכרחי ובעל תוצאות שליליות חמורות.

איפה אנחנו עומדים

ההתפתחות האחרונה בפרשה היתה ב-16 בספטמבר, כשועדת זכויות היוצרים של WIPO נפגשה בפגישה שכונתה על ידי EFF "מתוחה ומלווה באווירה עוינת". הועדה החליטה להמליץ לאסיפה הכללית של WIPO לכנס ועידה דיפלומטית בשנה הבאה על מנת לסכם סופית את פרטי האמנה. האספה הכללית של WIPO נפגשת בין 25 בספטמבר עד 3 באוקטובר. אנחנו נמשיך לעקוב אחר הנושא ולדווח על ההתפתחויות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully