עוד לפני הקנדי קראש וה"2048", האנגרי בירד והטמפל ראן, היה משחק אחד שגרם לכולנו לצרוח בתסכול על המסך הקטן ולהתחיל מחדש שוב, ושוב, ושוב. טטריס, משחק הקוביות שצריך לסדר כך שייצרו שורה מלאה, חוגג השבוע 30 שנות השפעה תרבותית, על עולם המשחקים ובכלל.
משחק חדש נולד
טטריס פותח ביוני 1984 על ידי איש מחשבים רוסי בשם אלכסיי פז'יטנוב. לאחר שמומשק למחשב IBM PC הופץ טטריס ברחבי ברית המועצות, ולאחר שנתיים כבר הופץ בצפון אמריקה ואירופה. בגלל תנאי רישיון מעורפלים, המשחק נוכס על ידי חברות רבות והופץ בגרסאות שונות ללא רכישת הזכויות לשימוש בו. ב-1989 החליט הממשל הסובייטי לשים קץ לבלגן, ומכר את הזכויות באופן בלעדי לאטארי - לשימוש במשחקי ארקייד, ולנינטנדו - למשחקי קונסולה ומחשבי יד, דבר שהוביל לסכסוכים משפטיים רבי שנים בין שתי החברות.
רגע הפריצה של טטריס היה כשחברת נינטנדו החליטה להפוך את טטריס למשחק הרשמי של ה"גיימבוי" החדש שפיתחה, במקום את משחק הדגל של החברה, "סופר מריו" - הימור שהשתלם לכל הצדדים: הפשטות הממכרת של הטטריס הזניקה את מכירות הגיימבוי לשחקים, והוא הפך לאחד המשחקים הפופולריים בעולם. לא היו עדיין משחקי סמארטפון שאפשר לשלוף מהכיס, אבל כמעט כולם הסתובבו עם גיימבוי צמוד כדי להעביר עוד משחק טטריס באוטובוס.
ב-1996 נוסדה לראשונה חברת "טטריס" הרשמית, האוחזת בכל זכויות המשחק. השנה חתמה חברת משחקי הווידיאו Ubisoft על הסכם שיתוף פעולה עם חברת "טטריס", במטרה להביא את המשחק האהוב גם לקונסולות ה-X-BOX והפלייסטיישן. נראה שגם אחרי 30 שנה, "טטריס" תמשיך למכר אותנו בכל אשר נלך, נאבקים להכניס את ה-L בדיוק לרווח המתאים.
קוביות לוהטות
כאמור, טטריס הוא כבר יותר מסתם משחק, הוא הפך לאייקון תרבותי ועיצובי, בעיקר כנוסטלגיית רטרו של האייטיז. אפשר למצוא רהיטים בצורת טטריס, בגדים מעוצבים בהשראתו, מנורות, קוביות סוכר ומה לא.
כוכבי המשחק
אתם כבר מכירים אותם:
הריבוע
למרות צורתו האלגנטית, יש לנודניק הזה נטייה להיתקע על שפיצים של קוביות ולחסום את הדרך לאחרות. אך על מישור חלק, הוא אורח מבורך.
סותם החורים
הקובייה הידידותית הזאת תסתום את חורי השורה בכל כיוון שנרצה, ימינה שמאלה ולמטה, וגם יעיל להנחה על מישור חלק. אהבנו.
המושיע
הקובייה הנחשקת ביותר. תמיד מגיעה לפתור משבר ולהציל שורה - אלא אם כן לא מספיקים לסובב אותה, ואז אתם בצרות.
תאומי הרשע
תמיד מוכנים להרוס את המשחק ולהיתקע במקומות לא נכונים ברגע הלא נכון. ואין שום דרך אלגנטית להניח אותם על מישור חלק.
האחים ר'
לא איומים כמו תאומי הרשע, אך גם לאחים ר' (או L, בלעז) יש פוטנציאל סכנה. לא לשכוח להפוך במהירות.