ב-Space IL רוצים להנחית חללית ישראלית על הירח ב-2015, וכעת מצטרפת בזק למיזם של העמותה כשותפה מסחרית ראשונה. במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ב'), סיפרו אנשי עמותת SpaceIL כי כבר הגיעו לכשני שלישים מהמימון אותו הם מבקשים להשיג (כ-20 מתוך 30 מיליוני דולרים), ובשבועות האחרונים אף סיימו שלב חשוב בתכנון רכב החלל בסיוע התעשייה האווירית.
המיזם פועל בתוך מסגרת של תחרות אותה החלה גוגל עוד ב-2007. ענקית הטכנולוגיה הציעה 20 מיליוני דולרים לחברה הראשונה שתצליח להנחית רכב חלל על הירח. לאחר מכן, צריך רכב החלל לנוע 500 מטרים, כשהוא גם משדר חומרי וידאו לכדור הארץ. יותר מ-30 קבוצות נרשמו למיזם, וכיום כ-25 מהן עדיין פעילות. הייחודיות של Space IL היא בהיותה היחידה שאינה חברה מסחרית, כי אם עמותה.
המטרה: קידום החינוך בישראל
מה ההבדל? לדברי ינקי מרגלית, יו"ר המיזם, וכפיר דמרי - אחד המקימים, המטרה של Space IL אינה, בעצם, להנחית את החללית, כי אם לקדם את החינוך, בייחוד בכל הקשור למדעים. החזון של אנשי העמותה הוא להלהיב את הדור הצעיר באמצעות הנחתת החללית ושידור הנחיתה, כך שאלה ירצו ללמוד מדע. אנשי העמותה מדברים רבות על "אפקט אפולו", ההשפעה שהייתה לנחיתה של חללית אפולו על הירח על ילדים ובני נוער שהחליטו כי גם הם רוצים לעסוק בזה.
כך, מסתמך המיזם על התנדבות ותרומות, הן של אנשים פרטיים והן של ארגונים וחברות שתורמות מהידע ומהטכנולוגיה שלהם. בזק, כאמור, הינה השותפה המסחרית הראשונה. במסגרת שיתוף הפעולה הזה תורמת החברה כסף לפרוייקט, מתחילה לקדם אותו מבחינה שיווקית ומספקת לו כוח אדם. גם בבזק טוענים כי המטרה אינה רק לשווק את החברה עצמה, כי אם לתרום לקהילה ולקדם מטרות דוגמת צמצום הפער הדיגיטלי.
ומה אם הניסיון להנחית את החללית נכשל? הן אנשי Space IL והן רן גוראון, משנה למנכ"ל בזק, לא מתרגשים מכך. לדבריו של ינקי מרגלית, תהיה חללית ישראלית על הירח. גם אם הפעם לא נצליח, זה יהיה שלב בדרך, וכבר עכשיו הגיעו אנשי העמותה לעשרות אלפי בני נוער כדי לעניין אותם במסע שלהם. גם לדברי גוראון - המשימות החינוכיות והשיווקיות תושגנה עוד לפני ההמראה.
רוצים לעזור ל-Space IL להגיע לירח, בין אם באמצעות תרומה או התנדבות? ניתן לעשות זאת באתר המיזם.
גילוי נאות: וואלה! היא חלק מקבוצת בזק