וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרי המשחק threes! טוענים: "2048 זה גניבה של הרעיון שלנו"

בבלוג שלהם הם פרשו את כל התהליך הארוך של יצירת המשחק threes!, וטענו: יוצרי 2048 לקחו את התהליך שעשינו והוציאו משחק שגנב לנו את התהילה

שלבים במשחק הרשת 2048. http://gabrielecirulli.github.io/2048, צילום מסך
שלבים במשחק הרשת 2048/צילום מסך, http://gabrielecirulli.github.io/2048

השיגעון החדש של האינטרנט בשבועות האחרונים הוא ללא ספק המשחק ?2048?. עם מטרה מאוד פשוטה - לחבר בין קוביות עם מספרים זהים עד שמגיעים ל-2048 - עם ממשק קל, נעים ויפה, ועם הרצון התמידי שלנו להזיז משבצות לכל הכיוונים, המשחק הפך לוויראלי תוך כמה ימים ושבר שיאים בחנויות האפליקציות (ובאזכורים שלו בפייסבוק).

אולם, מסתבר שהיה מוקדם מדי לקרוא לגבריאל סירולי, הוגה המשחק בן ה-19, גאון מחשבים. המשחק המצליח הוא בעצם חיקוי של משחק קצת פחות מצליח (ופחות חינמי) בשם ?Threes!?, שעולה 1.99$ באפסטור - ועכשיו היוצרים גם מוחים נגד ההעתקה.

המשחקים ללא ספק דומים בממשק ובמטרה, אולם Threes מעט יותר מתוחכם ומציע אופציות נוספות ומעניינות למשחק. הבעיה האמיתית מתחילה כאשר מדברים על זכויות יוצרים - איפה עובר קו הגבול בין אדפטציה מעניינת, ספין אוף וגניבה אמיתית?

הוגי המשחק המקורי, Threes, סיפרו בבלוג שלהם על כמות הזמן, העבודה, המשאבים והמחשבה שהושקעו ביצירת המשחק ובהוצאה שלו לפועל. לטענתם, יצירת המשחק לקחה להם 14 חודשים, בעוד החיקוי - 2048 - נעשה בכמה שבועות בודדים מפני שהתבסס על העבודה שהם השקיעו, והפך לוויראלי בעוד על המשחק שלהם אף אחד לא שמע.

"2048 הוא גרסא פשוטה וקלה יותר של Threes וזה שווה בדיקה", כתבו, "למרבית שחקני Threes לא היה הזמן להבין את כל מה שעשינו עם מערכת המשחק שלנו ולמה לקחו לנו 14 חודשים להכין אותה, וזה מעציב אותנו. [...] אנחנו מאמינים שחיקוי הוא האופן המוצלח ביותר של מחמאה, אבל באופן אידיאלי החיקוי צריך להגיע אחרי שהיה לנו את הזמן להתרחק אט-אט מהפסגה - לא ברגע שאנו נוטעים את הדגל באדמה?.

ואמנם - העידן הדיגיטלי מעלה בנו שאלות רבות על ערכה של עבודה, של יזמות ושל השקעה. מובן שאם היה נוצר חיקוי כמעט מושלם לספר או לסרט, זעם ציבורי היה עולה בנושא ותביעות זכויות יוצרים היו עולות על הפרק ללא הפסקה. אולם, בעולם הקודים והמשחקים (וזו גם שאלה שמשליכה אל עולם הבלוגים, היוטיוב וכו?) קשה להצביע על גניבה רעיונית של ממש לעומת פיתוח רעיון. ומעבר לכך, מדובר בשאלה עקרונית - האם יותר חשוב לנו האגו של המפתח המקורי והרווח האישי שלו, או הקידום וסיעור המוחין בעקבות הרעיון המקורי, שיכולים לנבוע מקוד פתוח ומ?העתקות? ופיתוחים של הקוד מעבר לרעיון הבוסרי הראשוני?

מבלי להיכנס לשאלות פילוסופיות יתר על המידה, אפשר לומר שמדובר באנקדוטה מעניינת - גם המשחקים הכי פופולריים של האינטרנט מתגלים להיות בסופו של דבר העתקה ממשחקים פופולריים פחות.

  • עוד באותו נושא:
  • משחקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully