וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רשמי, אתה חולה רשת

25.2.2010 / 12:10

איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי שוקל להכניס את ההתמכרות לרשת לספר האבחונים שלו. יש כאלו החושבים שמדובר ברעיון רע ומזיק

האם התמכרות לאינטרנט היא הפרעה פסיכיאטרית לכל דבר? יש כאלו החושבים שכן, ואף פועלים כדי להגדירה ככזאת. לאחרונה התקבלה הצעה באיגוד הפסיכיאטרים האמריקאיים להוסיף את הבעיה באופן רשמי ל"תנ"ך" שלו – ספר האבחונים להפרעות נפשיות. מדובר בעדכון הראשון לספר החל מ-1994, והוא נשקל בימים אלה.

מייק מזניק, מפעיל הבלוג הטכנולוגי Techdirt, יוצא כנגד הרעיון, באומרו כי בכך תיפתח הדלת להגדיר התנהגויות תלותיות כלא פחות מהתמכרות. "רוב מה שקרוי 'המתכרויות טכנולוגיות' אינן באמת התמכרות לטכנולוגיה, אלא סימפטום לבעיה אחרת, כמו דיכאון", כותב מזניק. "התמקדות רבה מדי בסימפטום והגדרתו כהתמכרות יכול להוביל לטיפול לקוי, שיטפל בסימפטום במקום בבעיה". עוד טוען מזניק כי הקיטלוג יקשה על מטופלים לקבל את העזרה הנכונה לה הם זקוקים. "אנשים רבים עוברים מהחיים האמיתיים לחיים ברשת. הם צריכים עזרה, אבל עזרה אמיתית לבעיות אמיתיות, ולא להתמכרויות מומצאות".

מזניק אינו המתנגד היחיד. כתב העת "פסיכולוגיה היום" פרסם מאמר בו נטען כי קיטלוג מסוג זה יקשה לעזור למטופלים, ובעיקר יעזור לאנשי מקצוע שיגדירו את עצמם כמתמחים בנישה הספציפית החדשה ויתפרנסו ממנה. "אם העדכון יאושר, לפי ספר האבחונים לא יהיה צורך בשימוש בחומר מסוים כדי להגדיר התמכרות. יהיה אפשר, למשל, לומר שאנחנו 'שיכורים מאהבה'", כתב הפסיכיאטר טוד אסיג. "כשאדם פגוע, הוא משתמש במה שזמין לו כדי להעלים את הכאב. אם נתעלם מהסיבה לכך שהוא, למשל, גולש באתרי פורנו, ופשוט נגדיר זאת כהתמכרות ספציפית – יאבד הסיכוי לעזור לו".

ובאמת, אם להפוך שימוש אובססיבי באינטרנט לסוג של מחלה, למה לא לעשות זאת גם עם הימורים, קניות או אכילה? מזניק מוסיף שלהפוך "התמכרויות התנהגותיות" לעניין רפואי אף ישנה את הדרך בה אנו חושבים על חירות ועל אחריות. אנשים העושים בחירות שגויות ומפתחים הרגלים מזיקים יוכלו לתרץ זאת כמחלה, ולא דבר הקורה באשמתם. והפסיכיאטר אסיג מסכם באומרו: "במקום לצוד מחלות שאינן קיימות, אנו צריכים לחפש דרכים לעזור לאינדיבידואלים שמשתמשים ברשת כדי לפתור בעיות ולהרגיע את כאביהם".

  • עוד באותו נושא:
  • התמכרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully