וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגירת הכלים של המק

זיו קיטרו

12.10.2008 / 11:46

במקרה ולא ידעתם זאת, מערכת ההפעלה של המקינטוש מגיעה עם חבילת תוכנות אימתנית. זיו קיטרו יספר לכם עליה

בתוך תיקיית התוכנות במקינטוש (העתידי?) שלכם מסתתרת תיקייה בשם Utilities שמעטים מבקרים בה. כאשר מישהו כבר נזכר לפתוח אותה, לרוב הדבר נעשה כדי להגיע לתוכנה Disk Utility שהזכרנו לא פעם. אך אם נחטט קצת יותר במעמקי התיקייה הזו נמצא לא מעט תוכנות שימושיות ביותר.

Activity Monitor

רוצים לדעת איזו תוכנה שואבת לכם משאבים? מעניין אותכם לדעת מה מצב הזיכרון שלכם או כמה קשה המעבדים שלכם עובדים? התוכנה הקטנה הזו מציגה בצורה ברורה מאוד מה מצב המערכת שלכם. תוכלו לעקוב אחרי תוכנות על פי קריטריונים כמו כמות הזיכרון בו הן עושות שימוש או כמה אחוז מכוח העיבוד הן מנצלות. במידה ויש תוכנה או יישום שאתם מזהים כבעייתי (הוא מסומן באדום וכתוב שהוא תקוע) אתם יכולים בלחיצת כפתור לכבות אותו, מבלי לגרום לכל המערכת שלכם לקרוס. לפונקציה הזו קוראים Force Quit והיא זמינה גם בלחיצה על צלמית התוכנה ב-Dock בשילוב עם המקש option. ההבדל הוא שדרך Activity monitor ניתן לזהות גם יישומי מערכת, ואלו אינם נגישים בשום צורה אחרת.

אם תלחצו על צלמית התוכנה Activity Monitor ב-Dock עם הלחצן הימני בעכבר תוכלו לבחור לשנות אותה לצלמית פעילה שתציג נתון על פי הבחירה שלכם. בצורה הזו תוכלו לראות אם המעבדים עובדים באופן אינטנסיבי מבלי לפתוח את חלון התוכנה עצמה.

Grab

למערכת ההפעלה osx יש כמה קיצורי מקשים מובנים שעוזרים ללכוד צילומי מסך. כך, למשל, Shift+cmd+4 מצלם חלק מהמסך. התוכנה Grab מוסיפה עוד כמה אפשרויות נוספות, לא פחות חשובות. ניתן לבחור לצלם תמונה עם מרווח של 10 שניות מרגע הלחיצה. הדבר טוב כאשר רוצים להדגים פונקציה מסוימת בתוכנה, כמו צילום תפריטים. אם אתם רוצים להסביר לחבר איך להפעיל פונקציה מסוימת בתוכנה דרך תפריט במצב רגיל, לחיצה על מקשי הקיצור לצילום מסך יגרמו לתפריט שפתחתם להסגר. כאשר אתם מצלמים בהשהיה תוכלו ללכוד את התפריט המבוקש ולשלוח לחבר.

צילום חלק מהמסך יציג לא רק את תחום המסך שיצולם אלא גם את גודלו בפיקסלים. מייד לאחר שבחרתם לצלם יפתח חלון שיציג את התוצאה אותה תוכלו לשמור היכן שתרצו, זאת בניגוד לאפשרות הבסיסית.

Grapher

לא ברור מדוע התוכנה הזו מגיעה עם מערכת ההפעלה, היא נראית כמו תוכנה שצריכה להימכר בנפרד. Grapher מאפשרת לכם ליצור גראפים מתמטיים בחיווי דו ממדי או תלת ממדי: מכניסים פונקציה ומקבלים את התוצאה הגראפית שלה.

התוכנה מגיעה עם מספר דוגמאות ומספר אפשרויות הצגה גם של הגרף הדו ממדי וגם של המבנה התלת ממדי. מתמטיקאים ופיסיקאים שרוצים לראות את המודל שלהם מול העיניים ולבחון אותו יכולים להיעזר בתוכנה הזו כדי להגיע לתוצאות במהירות.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

Keychain

אם אתם תוהים איפה osx מסתירה את כל הססמאות שלכם - זהו המקום. תוכלו למצוא כאן ססמאות של הרשת אלחוטית, אתרים אליהם אתם נכנסים וכמובן לתוכנות שאתם מפעילים.

למה זה טוב? למשל, למקרים בהם שכחתם את הסיסמה לאתר החביב עליכם או שהסרתם תוכנה והתקנתם מחדש ואתם לא זוכרים את שם המשתמש שלכם.

נכנסים ל-Keychain, מחפשים אחר שם התוכנה ולוחצים על השורה שנמצאה. חלון דיאלוג יפתח לתוכו תכניסו את ססמת המשתמש הראשית שלכם (זו שיצרתם כשהתקנתם את המערכת) והפרטים שבקשתם יופיעו.

אבל Keychain יכולה לעשות יותר מלשמור ולהציג לכם ססמאות. אם יש לכם מידע שאתם רוצים להגן עליו כמו מספרי חשבון בנק, כרטיסי אשראי, מכתבי אהבה וכדומה, תוכלו ליצור הערות מאובטחות. לחיצה על הפלוס הקטן תאפשר לכם להוסיף את המידע. כעת, כדי לצפות במידע חייבים להקליד את ססמת המשתמש שלכם. כל עוד המידע הזה מוגן, הססמאות והמידע שלכם מוגנים גם הם מכל רע.

Disk Utility

הזכרנו את התוכנה הזו מספר פעמים בעבר, אבל שווה להזכיר אותה שוב ולהראות מה היא מציעה לכם. הפונקציות הבסיסיות של Disk Utility כוללות תיקון הרשאות ותיקון דיסק, צריבת CD או DVD, יצירת image של דיסק לשימושים שונים, כולל להצפנה, מחיקת כוננים, יצירת מחיצות ומחיקה (format) מאובטחת לכונן.

תיקון ההרשאות נעשה פשוט על ידי בחירת הכונן ולחיצה על הכפתור. תיקוני הרשאות עוזרים למחשב לעבוד מהר יותר, באמצעות הסדרת טעויות שנמצאו בקבצים בעייתיים. מערכת ההפעלה של מק מבוססת על unix ויש מספר פעולות בסיסיות שנעשות אחת ליום, אחת לשבוע ואחת לחודש לתחזוק מלא של המחשב. התחזוק הזה כולל תיקוני הרשאות אבל לפעמים חשוב לעשות זאת ידנית.

כמו במקרה של Keychain, גם ב-Disk Utility יש אפשרות להגן על המידע שלכם, במקרה הזה קבצים ותיקיות. בלחיצה על Disk Image תקבלו תיבת דיאלוג בו תגדירו את הפרטים הנדרשים, כולל איזה סוג קידוד תרצו. הקידודים, למי שמבין, משמשים מערכות הגנה צבאיות, כך שקרוב לוודאי שיספיקו להגנת המידע שהמשתמש הפשוט זקוק לה.

וזה עוד לא הכל

ספריית Utility כוללת בתוכה עוד תוכנות ששווה לבדוק. מערכת ההפעלה OSX מגיעה עם המון אפשרויות מובנות וחבילת תוכנות יעילה. הבעיה היא שלא כולם מכירים את היכולות הללו וחבל. ברגע שלומדים להכיר את כל מה שהמערכת יודעת להציע, ניתן להפיק מהמחשב שלכם הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully