וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל כרום - סקירה ראשונה

דידי חנוך

2.9.2008 / 23:00

כל הפרטים על הדפדפן החדש של גוגל, כולל בדיקת שטח. יש למיקרוסופט ומוזילה סיבה להתחיל לחשוש? (כן)

כרום, הדפדפן החדש של גוגל, הושק היום (שלישי) בגרסת בטא ראשונה ב-100 ארצות, ב-43 שפות. וכן, כפי שתוכלו לראות בצילומי המסך, אחת השפות היא עברית. הדפדפן הוא חלק מפרויקט חדש של גוגל בשם Chromium, פרויקט פיתוח בקוד פתוח שנועד ליצור סביבה תומכת למפתחים, כדי לסייע להם ליצור תוספים והרחבות לדפדפן, ולפתח את הקוד של הדפדפן עצמו.

האומני והטאבים

שורת הכתובת היא המשך של האבולוציה שראינו בפיירפוקס 3 עם ה-Awesome Bar. גוגל מכנה אותה Omnibox, והיא מהווה שילוב של תיבת החיפוש ושורת הכתובת. התיבה לומדת מהיסטוריית הגלישה. היא גם גם לומדת תיבות חיפוש באתרים. כך, לאחר שמשתמש מחפש באתר בו הוא גולש לעתים קרובות, התיבה תציע לחפש בו בפעם הבאה שהגולש מקיש את האות הראשונה של שם האתר.

בפתיחת טאב חדש, הדפדפן יוצר עמוד של תשעת האתרים בהם הגולש מבקר לעתים הקרובות ביותר. התכונה הזאת דומה מאד לעמוד הפתיחה של אופרה, שנמצא גם באופרה מובייל. כמו פיירפוקס, גם כרום נותן בהפעלת הדפדפן את האפשרות לפתוח את הטאבים שהיו פתוחים כשהדפדפן נסגר, או לפתוח בעמוד הפתיחה הקבוע.

טאב הפתיחה הוא גם המקום בו נמצאות הסימניות בדפדפן. ניתן להוסיף אותן כסרגל בדפדפן, אבל זה לא הכרחי. ניתן גם להעלים ולהוסיף את סרגל הסימניות בלחיצת כפתור.

חלונות מסוגים חדשים

כפי שכתבנו אתמול, הדפדפן כולל אפשרות לגלישה שלא מותירה עקבות במחשב. המצב הזה, מצב incognito, עובד בצורה מעט שונה מהתוסף של פיירפוקס שעושה את אותו הדבר, Distrust. התוסף מוחק את כל העקבות בתום הגלישה, ומצב הגלישה האנונימית תקף לכל הטאבים. אינקוגניטו לא מותיר עקבות מחוץ לקופסה הסגורה של הטאב, ותקף רק לחלון או הטאב שבו הוא פעיל.

פיתוח נוסף בדפדפן החדש הוא סוג חדש של חלון, שנוצר במיוחד בעבור יישומי רשת. ניתן ליצור קיצור, שעם הפעלתו מקבלים חלון עצמאי, ללא שורת כתובת, כפתור טעינה מחדש או לחצני ניווט קדימה או אחורה. כאמור, המטרה במאפיין הזה היא לחזק את כרום כדפדפן ליישומים, ובמקביל לחזק את יישומי הרשת באופן כללי. ניתן לטעון שהסיבה לקיומו של כרום היא יצירת פלטפורמה חזקה יותר ליישומי רשת לעומת הדפדפנים הקיימים כיום בשוק.

תהליכים שונים

בניגוד לדפדפנים אחרים, כל טאב בכרום הוא תהליך נפרד במערכת ההפעלה. זה אומר שאם טאב אחד נתקע, הוא לא תוקע את שאר הטאבים. ניתן לסגור אותו עצמאית.

שיטת עבודה הזאת מוסיפה לדברי גוגל שכבת אבטחה חדשה. מכיוון שכל טאב פועל בנפרד מול מנוע התצוגה של הדפדפן, ולמנוע התצוגה אין גישה למחשב מעבר לטאב הספציפי, לא ניתן להשיג שליטה במחשב באמצעות השתלטות עוינת על מנוע התצוגה.

גם פלאגינים ותוספים מורצים על ידי כרום כתהליכים נפרדים. כך, אם אחד מאלה יוצר בעיות, ניתן לסגור את התהליך באמצעות מנהל המשימות של חלונות ולהיפטר מהבעיה.

הטאבים והתוספים מופיעים כהליכים נפרדים גם במאפיין חדש בדפדפן, והוא מנהל המשימות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לא כופה יישומי גוגל

כשכרום מופעיל בפעם הראשונה, הוא מייבא את ההעדפות השונות מדפדפן ברירת המחדל של המערכת. בין השאר, הוא קובע את מנוע החיפוש שמשמש כברירת מחדל על פי ברירת המחדל של הדפדפן. זה אומר שאם דפדפן ברירת המחדל הוא אקספלורר, ומנוע החיפוש בדפדפן הוא מיקרוסופט לייב, זה יהיה מנוע החיפוש שישמש את כרום כברירת המחדל. בנוסף, בהפעלה ראשונה הדפדפן שואל האם ברצון המשתמש לשנות את ברירת המחדל. וכן, הוא שואל את זה גם אם מנוע החיפוש הקבוע הוא גוגל.

בדיקה מעשית

בבדיקה שערכנו הערב, כרום התגלה כדפדפן מהיר מאד. עמודים שונים בוואלה! עלו בו במהירות רבה, ואתרים שנשמרו כיישומים עלו גם הם במהירות ויעילות מרשימים. גם אתרים כבדים מאד כמו אתר CNN עלו במהירות יחסית, אם כי לא בהכרח מהר יותר מאשר בפיירפוקס.

במקומות מסוימים הורגש חסרונם של התוספים של פיירפוקס. באופן לא מפתיע, התוסף שחסרונו הורגש יותר מכל הוא IE-Tab, שמאפשר לדפדפן להציג אתרים כפי שהיו נראים באקספלורר. בעמודי הוידאו של וואלה!, לדוגמה, האתר לא הציג כלום. זאת לעומת פיירפוקס, שמציג אותם באופן בעייתי במצב רגיל, ובאופן מושלם עם IE-Tab.

הדפדפן נראה גם פחות ערוך לתוספים מאשר פיירפוקס. אין יישום לניהול תוספים ולהוספתם, ורמת התמיכה בפלאגינים נראית דומה לזו שניתן למצוא באקספלורר.

הדפדפן מבריק במיוחד כשהוא פותח חלונות כיישומים. בצילום המסך, ניתן לראות את עמוד הוידאו של CNN פתוח כיישום. כפי שניתן לראות, כל כפתורי הניווט ושורת הכתובת הוסרו. היישומים נפתחים במהירות הבזק ברגע שהדפדפן פועל, וניתן לשים את הקיצורים להפעלתם בתפריט התחל של חלונות, בשולחן העבודה או בסרגל ההפעלה המהירה. כך, יישומי רשת יכולים לתפקד באמת כמו יישומים לכל דבר. ועם התמיכה המובנית של הדפדפן ב-Gears, ניתן לשמור את התוכן שלהם במחשב כך שיפעלו גם כשהמחשב אינו מחובר לרשת.

שורת הכתובת עובדת היטב גם היא. בזמן הבדיקה שלנו, לא הספקנו לצבור היסטוריה מספיקה על מנת לראות האם שורת הכתובת מאטה, כפי שקורה בדפדפנים המתחרים, אבל החיפוש - בהיסטוריה, במועדפים וברשת עצמה - מתבצע במהירות בזמן ההקלדה, ומספר חווית שימוש יפה מאד.

יש למתחרים סיבה לחשוש?

במילה אחת: כן. כבר עכשיו, בגרסתו הראשונה לקהל הרחב, גוגל כרום הוא דפדפן מרשים מאד. עוד נרחיב בנוגע לאופנים בהם הוא תוקף ישירות את מיקרוסופט כיצרנית מערכת הפעלה, אבל גם פיירפוקס ואקספלורר צריכים להתחיל להאיץ את קצב העבודה שלהם על הדורות הבאים.

גם לאחר שנים של פיירפוקס, לאקספלורר יש נתח שוק של מעל 70 אחוז, וכרום לא ישנה את זה בשנה הקרובה. אבל בהמשך, עם המשך הפיתוח ועם הקהילה שוודאי תיווצר סביבו ועם התמיכה של גוגל? אני בהחלט צופה התחזקות של כרום, כדפדפן לגלישה באינטרנט וכפלטפורמה להרצת יישומי רשת.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל
  • כרום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully