וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגולשות נגד בארבי: למה היא מהנדסת מחשבים כל כך גרועה?

21.11.2014 / 10:07

האם אישה יכולה להיות מהנדסת מחשבים? ספר ילדים ובו בארבי אמורה להיות מהנדסת מחשבים, אבל בפועל נותנת לגברים לעשות את כל העבודה, עצבן בלוגריות וגולשות שהחליטו "לתקן" את הספר השוביניסטי

בארבי אף פעם לא הייתה אייקון פמיניסטי, בלשון המעטה. עם הפרופורציות הבלתי אפשריות של הגוף שלה, השימוש המוגזם שלה בצבע ורוד והעובדה שרוב עולם הפנאי שלה סובב סביב החלפת מלתחות, אנחנו כבר לא מצפים ממנה להוות מודל נשי חשוב לילדות שלנו.

ועדיין, בארבי מצליחה תמיד להרגיז מחדש. הסערה האחרונה פרצה בעקבות פוסט שכתבה בלוגרית בשם פאמלה ריבון, על ספר-בארביות שגילתה על מדף ספרים של חברה. הספר נקרא "אני יכולה להיות... מהנדסת מחשבים", והוא חלק מסדרת ספרים לילדות שהוציאה לאור חברת מאטל ו-Random House, ובו בארבי מתנסה בשלל מקצועות שונים. בספר הזה בארבי היא מהנדסת מחשבים, והיא מופיעה על הכריכה על רקע מסכי מחשב עם שורות קוד. נשמע די פמיניסטי, לא?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת הספר Barbie: i can be... A Computer Engineer/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל בתוך הספר עצמו, מגלה ריבון, מסתתרת האמת המרה: בארבי לא רק שלא מבינה במחשבים, היא אפילו מקלקלת אותם. והיחידים שיכולים לעזור לה הם, כמובן, גברים.

לפי עלילת הספר (זהירות, ספוילרים), בארבי רוצה לעצב משחק-מחשב על הלפטופ שלה. כשאחותה הקטנה סקיפר שואלת אם היא יכולה לשחק בו, בארבי צוחקת ועונה שהיא בעצם "רק מתכננת את העיצוב". כדי להפוך אותו ל"משחק אמיתי" כדבריה, היא תצטרך את סטיב ואת בראיין. הם מהנדסי המחשבים האמיתיים, מסתבר. כי כשבארבי רק מנסה לשלוח להם מייל, המחשב שלה קורס. היא מנסה את המחשב של אחותה והורסת גם אותו. אחר כך, למרות שהמורה בכיתה מסבירה לה איך לתקן את התקלה, בארבי מבקשת מבראיין וסטיב לעשות את זה בשבילה. אחרי שהם מתקנים עבורה את המחשב, סקיפר אחותה כל כך מתפעלת שהיא עושה הרצאה בבית הספר על בארבי - "מהנדסת מחשבים מעולה!" גם בארבי מרוצה מכישוריה בתחום המחשבים, למרות שלא עשתה דבר חוץ מלהרוס, וכך מסתיים הספר. באמצע הסיפור תקוע גם קרב כריות, כי בכל זאת, זה מה שבחורות עושות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הספר הזה מדגים את התפיסה לפי נשים ונערות לא מבינות במחשבים", כתבה פאמלה ריבון בפוסט, "ידענו שצריך להראות לכם אותו, כי אם לא נדבר עליו, אנחנו בעצם מסכימים איתו". חברתה של ריבון הוסיפה בפוסט שהדמויות של "סטיב ובראיין" מהסיפור מייצגים את תעשיית הטכנולוגיה הגברית: עולם שבו רק גברים יוצרים דברים משמעותיים, רק גברים מתנים תקלות, רק גברים מסוגלים לסיים את המשימה כמו שצריך. הנשים, במקרה הטוב, יודעות בעיקר "לעצב". לדבריה, זו גם הסיבה שסטיב ובראיין יקבלו שכר יותר גבוה מאישה שתעשה את אותה עבודה.

האתר Mashable פרסם טור דעה שקושר גם הוא את המסרים בספר למצבם של הנשים בשוק העבודה הטכנולוגי. במקביל, פנה האתר ל-7 נשים בתחום הטכנולוגיה וביקש מהן לכתוב טיפים מקצועיים לבארבי, כמהנדסות מחשבים בעצמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות הבלגן, חברת מאטל הסירה את הספר מהאתר של אמזון. סגן נשיא החברה אמר למגזין TIME כי הספר יצא לאור בשנת 2010, שהוא אינו מייצג את ערכי החברה, ושמאז שנת 2010 ספרי בארבי כבר עברו שינוי בגישה שלהם. מחברת הספר ואשת מחשבים בעצמה, סוזן מארנקו, התראיינה ל-ABC והסבירה כי ההוראה שקיבלה הייתה לכתוב את דמותה של בארבי כ"מעצבת". היא אף סיפרה שהיא מתחרטת על הקטעים השוביניסטיים בספר, ושהיא כנראה לא הקדישה להם תשומת לב בזמנו מפני שהיה לה דד-ליין לחוץ.

במקביל, גולשות החלו "לתקן" את הספר, ולפרסם עמודים מתוכו שהן החליפו לו את הטקסט לטקסט "פמיניסטי" יותר. אחת הגולשות יצרה אתר שבו אפשר לבחור עמוד מתוך הספר ולהוסיף לו איזה טקסט שרוצים, והרשת הוצפה בגרסאות משופרות.

אשת מחשבים בשם קייסי פיזלר הלכה עם זה צעד קדימה והעלתה לרשת גרסה משוכתבת שלמה של הספר, ובגרסה הזאת, בארבי היא באמת מתכנתת קוד, והיא מסבירה לאחותה שעליה להילחם בסקסיזם שבתעשייה ולהגשים את עצמה. בארבי מתכנתת בעצמה את המשחק, ודווקא בראיין אחראי לחלק האמנותי. בסוף הספר מחליטה בארבי ללמוד JAVA כדי להמשיך להתקדם בקריירה. "אם אתן לא אוהבות את הסיפור שמוכרים לכן - תשנו אותו", מסכמת פיזלר בפוסט שלה על הגרסה המשוכתבת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • בארבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully