וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטובים לטכנולוגיה: ההמצאות הישראליות החשובות

23.4.2015 / 8:31

ההמצאות הישראליות הן חלק משמעותי מתעשיית הטכנולוגיה. לכבוד יום העצמאות, הנה כמה פטנטים ישראלים שזכו להצלחה ולהכרה

צבא

עוזי
פרי פיתוחו של עוזי גל בתעשייה הצבאית, העוזי החליף בשנת 1949 את רובה הסטן הבריטי ששימש עד אז את ההגנה ודומותיה. הוא היה קל לפירוק והרכבה, זול לייצור ומורכב ממספר חלקים קטן יחסית.

העוזי נכנס לשימוש בחטיבת הצנחנים שהיו צריכים נשק קומפקטי לסיוריהם, ובהמשך שימש כנשק האישי של חטיבות הרגלים עד 1973, אבל צבר גם הצלחה עולמית. הוא שווק למעל 90 מדינות ושימש כנשק במלחמת וייטנאם, מלחמת האזרחים בסומליה, מלחמות הסמים במקסיקו ועוד. לבסוף הנשק יצא משימוש בעקבות פליטות כדורים שלו (האגדה מספרת שכשעוזי נופל במדרגות הוא יורה כל הדרך למטה), לא לפני שהספיק להשתתף בסרטים רבים, כולל מספר לא מבוטל של סרטי צ'אק נוריס, אם כי בעיקר בגירסת המיני עוזי.

יריחו
בשנות ה-80, בעקבות ההצלחה המסחרית של אקדח "נשר המדבר" הגדול הרבה יותר (אשר יוצר גם הוא על ידי תע"ש, אך הומצא ושווק על ידי Magnum Research) פותח ה"יריחו". בניגוד לנשר המדבר, שפותח למטרות ספורט, יריחו הוא נשק להגנה עצמית, חצי אוטומטי, שמגיע עם שני סוגי תחמושת - תשע ועשר מילימטר. בסוף שנות ה-80 הוא נכנס לשימוש במשטרת ישראל וביחידות מובחרות של צה"ל, אבל הוחלף בסוף שנות ה-90 על ידי הגלוק. פרט לישראל נמכר היריחו גם לאלבניה, אוקראינה, קולומביה, צ'ילה ורומניה, והופיע גם הוא בלא מעט סרטים. בקליפ פה מ"מבוקש" אנג'לינה ג'ולי מתחמקת ממנו (אגב, הרובה המתקפל שלה גם הוא פיתוח ישראלי).

כיפת ברזל
בהגדרתה היא מערכת הגנה אווירית ניידת ליירוט רקטות קצרות טווח, אבל אתם מכירים אותה בתור הדבר הזה ממבצע "צוק איתן" שאיפשר לכולנו לישון בשקט. הפיתוח שלה החל ב-2005 בחברת רפא"ל, ובשנת 2006 עמיר פרץ, שהיה שר הביטחון דאז, התעקש שהיא תהיה מוקד מרכזי להשקעה, והיום הוא מאוד מרוצה מעצמו.

כיום יש תשע סוללות כיפת ברזל ברחבי הארץ, ארצות הברית הצטיידה גם כן וכך גם סינגפור.

סוללת פטריוט בחיפה , אוקטובר 2012. ערן גילווארג
סוללת פטריוט בחיפה , אוקטובר 2012/ערן גילווארג

דרון
ישראל לא הייתה הראשונה לפתח מטוס ללא טיס, אבל הייתה הראשונה להוסיף לכלי הטיסה את האפשרות לסרוק שטח. ב-1973, במהלך מלחמת יום כיפור, המטוסים הישראליים ספגו פגיעות קשות מהתותחים הסוריים. כתוצאה פותח הדרון תדיראן מאסטיף, בעל יכולות סריקה, אבטחה ושליחת מידע מיידית לאנשי הצבא. המטוס היה קל וזול יותר מכל המל"טים הקודמים, עם יכולת לצלם ב-360 מעלות ולהטעות רדאר. במלחמת לבנון התמונות שהתקבלו מהמטוס איפשרו לישראל לסרוק לגמרי את השטח הסורי ובכך נמנעו פגיעות במטוסים.

רפואה

pill cam
פיתוח של דוקטור גבריאל מרון מיקנעם ב-1998 - מצלמה קטנה בתוך גלולה אשר מיועדת לצילום צינורות העיכול. היא נמכרת ביותר מ-60 מדינות ברחבי העולם.

rewalk
הצופים המסורים של הסידרה מלאת השירים GLEE יזכרו את הפרק בו ארטי אברמס, הנכה בכיסא הגלגלים, הצליח לעמוד וללכת בכוחות עצמו. ארטי מספר שם שהמוצר, REWALK, פותח בישראל, ואכן: מדובר בהמצאה ישראלית, או יותר נכון יקנעמית. הרי-ווק הוא אקסוסקלטון, שלד חיצוני, המורכב משני התקנים המתחברים לרגליים ובהם פרקים ממונעים. על הגב סוחב המשתמש תיק ובו סוללות הנועדו להניע את הפרקים וההתקן, ובעזרת התנועה יכול הנכה ללכת ואף לעלות מדרגות. מפתח המוצר הוא מהנדס החשמל דוקטור עמית גופר אשר הפך לנכה בעצמו לאחר תאונה.

אפליקציות ותוכנות

Waze
אפליקציית הניווט המפורסמת, כיום בשימוש במעל 100 מדינות.

GET TAXI
אפליקציית הנסיעות קיימת כיום גם בלונדון, ניו יורק, מוסקבה וסנט פטרסבורג. לא רע בשביל מוצר שיצא לאור רק ב-2011.

VIBER
אפליקציית ההתקשרות דרך האינטרנט קיימת כיום ב-30 שפות ונמכרה בשנה שעברה לראקוטן ב-900 מיליון דולר.

צ'ק פוינט
חברת לאבטחת מידע. ייצרה עוד ב-1993 חומת אש ו VPN (רשת פרטית מדומה). תוך שנתיים כבר חתמה חוזים עם HP וסאן סיסטמז, וב-1996 הפכה לחברה המובילה בשירותי אבטחה, כולל אנטי וירוס ואנטי ספאם. מעולם לא עשתה אקזיט, אלא להיפך, רכשה חברות, כשהאחרונה בהן היא דיינאסק הישראלית.

ICQ
נוסדה ב1996, הייתה תוכנת הצ'אט האינטרנטי הראשונה. בעקבותיה AOL גם ייסדה תוכנה דומה ואחריה עוד כה רבות, אבל אף אחת לא שיכפלה את צליל ה "הו הו" שהגיע עם כל הודעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוגו ICQ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבילון
מילון ותוכנת תרגום. בתוך שלוש שנים הגיעה ל-4 מיליון משתמשים ואז נקנתה על ידי מיקרוסופט, כיום היא חלק אינטגרלי מהתוכנות שלה ומאפשרת תירגום מיידי של מילים בעזרת קליק של העכבר.

ווינדוז NT, ווינדוז XP
כן, ביל גייטס הוא לא ישראלי, אבל שתי גירסאות החלונות האלו פותחו בישראל. למעשה, הקשר בין מיקרוסופט לישראל כה חזק, שב-2008 מנכ"ל החברה סטיב באלמר אמר כי מיקרוסופט היא ישראלית כמעט באותה מידה שהיא אמריקאית.

RSA
תוכנת הצפנה שפותחה ב-1977 על ידי עדי שמיר ושני חברים אמריקאיים (שלא נגיד את שמם כי אנחנו מתמקדים בישראל כאן). על פיתוח ה-RSA זכה שמיר (עם שני חבריו, בסדר) בפרס טיורינג הניתן על הישגים יוצאי דופן בתחום מדעי המחשב. אגב, חוץ ממנו זכו עוד ארבעה ישראלים במרוצת השנים.

חומרה

דיסק און קי
המוצר שפופולרי ברחבי מחשבים בישראל כמעט כמו עכבר ומקלדת פותח בישראל בשנת 2000 על ידי חברת M SYSTEMS. ישנן ארבע ארצות אחרות שטוענות לכתר ההמצאה, אבל הדיסק און קי של סאן דיסק בכל זאת נחשב למוביל והראשון בתחום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיסק און קי של Kingston/מערכת וואלה!, צילום מסך

QUICKTIONARY
לפני הסמארטפונים והאפשרות להשתמש בתכנת תרגום בכל רגע נתון, היה הקוויקשיונרי. מין עט עבה כזה שפשוט העברת על המילה שרצית לתרגם והוא תרגם אותה ואף נתן פירוש מילוני. זה היה מדהים ופוצץ ראשים ולא תמיד עבד, במיוחד אם המילים נכתבו בכתב יד, אבל נתן שעות של הנאה. החברה נוסדה בשנת 2000 בירושלים אבל היום הם יושבים במסצ'וסטס. המוצר עדיין קיים ומשמש את כל מי שעצל מכדי להקליד או לדבר לטלפון שלו.

מוביל איי
רק עכשיו קטורזה התחיל לעשות להם פרסומות, אבל החברה הוקמה כבר ב-1999: מצלמה דיגטלית קטנה בשילוב אלגוריתמים מחוכמים, מסייעת לנהגים לנווט בביטחון רב יותר. המכשיר מקושר למערכת הנהיגה ברכב, ומתריע מפני סכנות לא צפויות בכביש, סטיות מוגזמות של ההגה והולכי רגל שיכולים לסכן את הנהג וסביבתו. החברה חתמה כבר על חוזים עם ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס, וולוו ועוד.

כל מיני

פאנלים סולריים
בדיוק, אלו שמחממים לכולם את המים ונמצאים ברוב בתי האב בישראל. פותחו ב-1955 על ידי צבי תבור, וכיום אין דרך הגיונית יותר בעולם למים חמים בימי הקיץ.

פאנל סולארי. ShutterStock
פאנלים סולאריים/ShutterStock

טפטפות
פותחו על ידי קיבוץ נטפים ב1965. הרעיון פשוט: הזרמת מים, בצינורות פלסטיים, ושחרורם בזרמים קטנים ליד הצמח. הזרם הקטן מושג על ידי חיכוך של המים העוברים במסלול ארוך בטפטפת. ההמצאה גרמה למהפכה עולמית בשיטות ההשקיה והדישון בחקלאות, והובילה לחיסכון במים ולהגדלת היבולים.

טפטפות המצאה ישראלית. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
טפטפות/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

אפיליידי
מאז 1986 אפיליידי נהיה שם נרדף למוצרים להסרת שיער באופן חשמלי. מאז יציאתו מכר המוצר יותר מ30 מיליון חתיכות והוא כנראה המוצר שהכי הרבה מקוראי הרשימה הזו יגידו עליו "וואי, הכי לא ידעתי שהוא ישראלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

Dogtv
הערוץ הראשון שמיועד כולו לכלבים. פותח על ידי רן לוי וגיא מרטינובסקי. התכנים נבדקו מדעית ונועדו להרגיע ולשמח את הכלבים שנשארו בבית בזמן שבעליהם בעבודה. המוצר המושלם לומר עליו - אין, רק ישראלים היו חושבים על זה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • פטנטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully