וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא לא באמת אמר את זה: 7 פתגמים שהאינטרנט מייחס לגנדי

20.7.2015 / 6:49

להפוך לשינוי שאתם רוצים לראות בעולם שינה את חייכם? חוששים שבעין-תחת-עין כל העולם יהפוך לעיוור? האינטרנט מלא בציטוטים שנאמרו לכאורה על ידי המהפכן ההודי. המציאות קצת שונה

ShutterStock

חובבי משפטי המוטיבציה והציטוטים באינטרנט כבר ייחסו בערך כל אמירה אפשרית לאלברט איינשטיין ומארק טווין, אבל שני הגאונים הללו ממש לא לבד. המהפכן ההודי שתמך במאבק לא אלים, מהאטמה גאנדי, סובל לא פחות מתסמונת הציטוט המקוון המוטעה, בעוד ממים ניו-אייג'יים מציפים בהמונים את הרשת עם מסרים מפויסים בשם המנהיג הרוחני ההודי.

אם גם אתם חטאתם בעבר בחיפוש גוגל מהיר ואימוץ ציטוט, שחשבתם שנאמר על ידי גנדי, קבלו שבע דוגמאות פופולריות שכנראה הפילו גם אתכם בפח. אף אחד מהפתגמים האלה לא נאמר (או לפחות לא נאמר כך) על ידי גנדי ולכל הפחות תוכלו לתקן פעם הבאה את מי שיספר לכם שלפי פתגם הודי עתיק "עם כוח גדול, באה אחריות גדולה". או משהו כזה.

"היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם"

זה ככל הנראה הציטוט הכי מפורסם, שמיוחס אבל מעולם לא נאמר על ידי גנדי. אין כל תיעוד לכך שהדברים אי פעם יצאו מפיו של המנהיג ההודי ולפי הניו יורק טיימס, הציטוט הוא תמצית קטע קצר שהוא כתב. כנראה שבמקרה הזה לא היו צריכים לבקש אמ;לק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמר הרבה דברים - זה לא אחד מהם./מערכת וואלה!, צילום מסך

"עין תחת עין יגרום לכל העולם להתעוור"

בספר הציטטות של אוניברסיטת ייל היוקרתית בארה"ב מופרכת הטענה כי גם זו אמרת שפר גנדית. לפתגם הזה אין כל תיעוד מבוסס, עם זאת משפחתו של סמל ההומניזם ומי שהאחראים לעזבונו, נוטים להאמין כי ייתכן ומדובר בציטוט אמיתי, או לפחות מסוג הדברים שהוא היה אומר. תיעוד של גנדי אומר את המילים - אין.

"חיו כאילו תמותו מחר; למדו כאילו תחיו לנצח"

זה לא סלוגן לקורס פסיכומטרי: גרסאות של המשפט המיוחס לגנדי מסתובבות בספרות מתועדת כבר מאז 1867. הבעיה הקטנה היא שגנדי עצמו נולד רק בשנת 1869 ולכן הסבירות לכך שהוא אמר את זה ראשון, או משהו בסגנון, שואפת לאפס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מילא עיוורים, אבל למה כאלה תמימים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בהתחלה הם מתעלמים ממך, אחר כך הם צוחקים עליך, אחרי זה נלחמים בך, ואז אתה מנצח"

במקרה הזה לא מדובר בציטוט מפי אדם אלמוני; את המשפט הזה אמר ניקולס קליין, בעת נאום מתועד בפני קהל בשנת 1918. הפתגם המקורי כולל גם שלב בו רוצים לשרוף אותך, בין היתר, והרבה פחות פאסון. לדעתנו עדיפה הגרסה המזויפת של גנדי.

"אני אוהב את ישו שלכם, אני לא אוהב את הנוצרים שלכם. הם כל כך לא כמוהו"

מה ישו היה עושה? לא ברור, אבל בטוח לא מקבל ביקורת מגנדי בפורמט הזה. במקרה הזה גם אין תיעוד שהמנהיג הרוחני ההודי המפורסם אמר את הדברים אבל הם כנראה יצאו מפיו של מנהיג רוחני הודי אחר. לפי ההערכות, המשפט המקורי: "Jesus is ideal and wonderful, but you Christians, you are not like him." נאמר על ידי הפילוסוף, בארא דאדא, שפנה למאמיניו בשנות העשרים של המאה הקודמת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קודם הם משבשים את מה שאתה אומר, ואז הם מאשימים אותך./מערכת וואלה!, צילום מסך

"הלקוח הוא האורח הכי חשוב שלנו"

קצת קשה להאמין שמישהו האמין לשנייה אחת שמדובר בציטוט גנדי אותנטי, אבל כדרכו של האינטרנט יש מספיק גולשים שישתכנעו בכל דבר שאיזה טרול טרח להכין בצייר של ווינדוז במשך ארבע שניות מתוך שעמום. מי כן אמר את זה? ככל הנראה ובאופן לא מפתיע, איש מכירות, במקרה זה של סוכנות רכב, שצוטט אומר זאת בתחילת שנות הארבעים.

"ציוויליזציה מערבית? אני חושב שזה יהיה רעיון טוב"

הציטוט האחרון ברשימה (שיכולה להגיע לאורך של מפקד האוכלוסין ההודי) הוא לא קאמבק שנון שיצא מגרונו של גנדי, למרות שיוחס לו בסרט דוקומנטרי אמריקני מסוף שנות השישים - כעשרים שנה לאחר מותו. הפתגם הזה ידע מאז שלל גרסאות אבל כולן נבעו, ככל הנראה, מאותו הסרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully