וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים בגב: הורות בשלט רחוק

18.11.2015 / 7:47

איך מנהלים את הבית מרחוק? כיצד שומרים על מעורבות בשגרת הילדים גם מהמשרד? מומחים מתחומים שונים חושפים את הטיפים המקצועיים וממליצים כיצד אפשר להיות מעורבים ומחנכים – גם מרחוק

בית חכם. ShutterStock
הורות בשלט רחוק היא מציאות החיים של רובנו/ShutterStock

לא פשוט להתרכז בעבודה כשהילדים רחוקים. לא פשוט להיות רגועים, לחנך, להיות מעורב, לשמור על הקרבה, לתת תשומת לב כשהעבודה תופסת כל כך הרבה מהיום שלנו. אי אפשר לדבר על הורות מבלי שדיברנו על רגשות האשם. "הורות בשלט רחוק היא מציאות החיים של רובנו", מסבירה רוזי פינקלשטיין, מדריכת הורים ומנחת קבוצות.

"ההורים עובדים שעות רבות והילדים מתרגלים עצמאות". אז כיצד אפשר לתת לילדים את ההרגשה שאנחנו עומדים לצדם גם כשאנחנו עדין במשרד בשש ואפילו שבע בערב, ואיך בונים יחסי אמון עם הילדים כאשר אף עין פיזית אינה מפקחת על הנעשה בבית? מומחים מתחומים שונים חושפים את הטיפים המקצועיים וממליצים כיצד אפשר להיות מעורבים ומחנכים – גם מרחוק, ואיך אפשר להרגיש קרובים גם מהמשרד.

הורות חכמה מחוץ לבית - איך מתחילים?

"חשוב לבדוק את הדרישות שלנו מהילדים ולעשות תיאום ציפיות ריאלי לשני הצדדים - מה אנחנו מרשים להם לעשות כאשר אנחנו רחוקים מהם וחשוב שהם ידעו מהן הדרישות האלו שלנו (למשל אנחנו מצפים שהם יכינו שיעורים ורק אז יצפו בטלוויזיה והם מצפים שנחזור הביתה בשעה שהבטחנו).

בנוסף אומרת פינקלשטיין ומוסיפה: "אם הילדים נמצאים זמן רב לבד בבית, חשוב לשים לב לביטחון ולבטיחות שלהם ולוודא שהם יודעים מה לעשות במצבי חירום כמו שריפה ודליפה, בודקים מי מאחורי הדלת לפני שפותחים אותה, יודעים מהי גלישה בטוחה באינטרנט וכיוצא באלו. אפשר ליצור חוזה משפחתי שלא ישאיר סימני שאלה. גם אם הדברים נראים מובנים מאליהם - הם לא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אסנת הבר קוטון - אנקורי. אדם רובין,
אסנת הבר קוטון. חייבים לבנות אמון/אדם רובין

הטכנולוגיה שתעדכן אתכם אם קורה משהו

עיניים בגב עוד אין באמת לאף אחד, אבל טכנולוגיה שמאפשרת לנו להעניק לילדים את תשומת הלב שלה הם ראויים דווקא יש. שירות הבית החכם של בזק מצויד במצלמת HD ובמערכת שמע המאפשרים לצפות בילדים ולשוחח עמם מרחוק וכך להנחות אותם בחימום הארוחה, למשל או ללוות אותם בהכנת שיעורי הבית ולוודא שהם לא רובצים כל היום מול מסך המחשב.

בנוסף לשירות יש גם שלל פיצ'רים הניתנים לשליטה מהאפליקציה, שמרגישים כאילו הומצאו במיוחד עבור ענייני הורים וילדים. מה למשל? סנסור לשליטה על המזגן מרחוק, שמאפשר לקרר את הבית עבור הילדים שחוזרים מבית הספר, שקע חכם שבאמצעותו ניתן לכבות ולהדליק מרחוק את מכשירי החשמל בבית או מערכת תאורה חכמה נורה עם האופציה להגדרת תרחישים (נגיד להדליק את האור שהילדים נכנסים הביתה בשעות הערב) ולגלאי דלת ששולח הודעה על כניסתם של הילדים הביתה.

אל תבלבלו, הטכנולוגיה לא מגיעה על חשבון יחסי אמון פשוטים, כאלה שמאפשרים לשחרר קצת רסן ולסמוך על הילדים כשהם לבד בבית ואתם בעבודה, או כשהם מסתובבים בחוץ או גולשים באינטרנט. אמון נבנה על למידה הדדית ממושכת ועל דיאלוג. "כדי להתמודד עם החשש מפני אובדן השליטה והסמכות אנחנו חייבים לבנות יחסי אמון עם המתבגרים", אומרת אסנת הבר קוטון, מנכ"לית רשת החינוך אנקורי, על הגלישה העצמאית ברשת.

סיון ון דר פלאס, מדריכת הורים לגיל הרך וגיל ההתבגרות, מוסיפה: "חשוב להתייחס אל הילדים כשותפים, לכבד אותם ואת רצונותיהם. כאשר לא ניתן לאפשר להם את מה שהם מבקשים חשוב להסביר להם את מקור הסירוב ולא להנחית עליהם פקודות".

בזק – בית חכם. בזק,
"הורות בשלט רחוק היא מציאות החיים של רובנו"/בזק

כיצד להיעזר בטכנולוגיה חכמה כדי להרגיש בטוחים בבית?

"ילדים זקוקים לכללים ולגבולות ברורים כיוון שהם מעניקים להם ביטחון. עם זאת, חשוב להתייחס אל רצונותיהם ברצינות. כך יוצרים מוטיבציה לשיתוף פעולה. ילד שמבין את הכללים ואת הגבולות בבית מבין מהר מאוד שהרבה יותר מתגמל לעמוד בהם מאשר לשבור אותם. ההערכה שהוא מקבל בעקבות העמידה בכללים מעניקה לו תחושת ערך עצמי וגורמת לו להרגיש בוגר, עצמאי ובעל יכולת", אומרת ון דר פלאס.

הבית החכם של בזק אינו נועד להיות אח גדול רואה ואינו נראה או "מרגל סמוי" שעוזר להורים לעקוב אחר הילדים, הרעיון הוא שהילדים יבינו כיצד גם הם יכולים להיעזר בטכנולוגיה כדי להרגיש בטוחים בבית, לא להרגיש לבד, לדעת שיש את מי לשאול שאלות ולבקש הכוונה.

נירית צוק. אורית פרידמן,
נירית צוק. מה אנחנו יודעים על הילדים שלנו?/אורית פרידמן

פנים מול פנים

אין סוף לאפליקציות שעומדות לרשותנו לטובת התקשורת עם הילדים, אבל דבר לא יחליף שיחת טלפון קצרה איתם. "ההמלצה שלי פשוטה: להתקשר לילד ולשוחח עמו בטלפון" אומרת נירית צוק, עיתונאית ומנכ"לית פורטל ההורים למתבגרים 'עשר פלוס'. "אין ספק שהכי נוח להורה, באמצע יום עבודה לחוץ ומטורף, לסמס לילד 'מה קורה?', לקבל סמיילי בתגובה ולשכנע את עצמו שהכל בסדר.

אבל לאט לאט, בלי שנרגיש, ייווצר נתק. התקשורת תהפוך לשטחית וסתמית ונגלה שאנחנו לא יודעים על הילדים שלנו כמעט שום דבר. כדאי, פעם ביום, לעצור הכל ולהתקשר לילד, לדרוש בשלומו, להקשיב ולפתח שיחה". חשוב לנסות ולפתח עם הילד שיח פתוח שלא יסתיים בתשובות של כיף או לא כיף, אלא גם "מה היה לך כיף", "ועם מי ומה שיחקת " וכו'. מומלץ גם לשתף את הילד במה שעובר על ההורה במהלך היום, שוב, לייצר שיח.

"אחד הדברים החשובים שההורים יכולים להעניק לילד" אומרת ון דר פלאס, "הוא סדר יום ברור. ילד שחוזר הביתה לבדו, צריך לדעת במדויק מה מצופה ממנו לעשות בכל זמן נתון. התייחסו אל הילד כאל שותף וחזקו אותו על כל מאמץ והצלחה. אלו יפתחו בו את המוטיבציה לעמוד בציפיות, יעניקו לכם שקט נפשי ויפתחו אצל הילד כלים משמעותיים לחייו בעתיד".

אינפוגרפיקה בזק2. עיבוד תמונה
אינפוגרפיקה: הטיפים באדיבות רשת אנקורי/עיבוד תמונה
חן ינוביץ ומיכל וייס בשיתוף בזק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully